Permalänk
Medlem

Dell XPS m1710 tråden

Har beställt följande spec:

XPS M1710 Duo Processor T2600 (2.16 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife
2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)
512MB USB Memory Key
100GB (7,200 rpm) Hard Drive
Fixed Internal 8X DVD+/-RW Drive with Software
130W AC Adapter
Primary 80 Watt/Hour, 9 CELL Battery (Optional Upsell)
Inspiron XPS Gen 2 Nylon Backpack
XPS 512MB NVIDIA GeForce Go 7900 GTX
European - Dell TrueMobile 350 internal Bluetooth Module
Europe - Intel Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps) for Duo Processors
English - Microsoft XP Professional SP2 including Media
English - Microsoft Office 2003 Small Business with DotNet
English - McAfee - 36 months subscription

Ska levereras i början av Maj. Ska bli grymt att få lira Trackmania Sunrise på den maskinen!

Någon mer som beställt eller funderar på att köpa?

Visa signatur

| Dell XPS m1710 | 2 GB RAM | 100GB 7200rpm | NVidia GeForce Go 7900GTX 512MB | Black |

Permalänk
Inaktiv

Grym bärbar!

Jag uppgraderar nog mitt grafikkort till "512MB NVIDIA GeForce Go 7900 GTX" senare och kanske FX60 prollen så att den hänger med nått år till.

Kul att Dell förstått behovet av portabla arbetsstationer i kombination med deras priser.

Ps. Vill se bilder på den sen!

Mvh / Z

Permalänk

Äcklig : D hoppas du blir nöjd.. eller ja.. nöjd lär du bli ^^

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk

holy crap vilken spec! lite avis är man allt..

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Strax över 33000. Har inte exakta siffran framför mig.

Visa signatur

| Dell XPS m1710 | 2 GB RAM | 100GB 7200rpm | NVidia GeForce Go 7900GTX 512MB | Black |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sveing
Strax över 33000. Har inte exakta siffran framför mig.

Hmm..jo de e klart när man maxxar och klickar i nästan alla extraval som Dell erbjuder så hamnar det på över 30K!
Men, firrar man till det så behöver det inte kosta mer än 25(!) K för systemet.

Jag funderar på köpa det mindre paketet med GS kortet samt 2.0 prollen, tror det räcker.
Mer minne kan man ju köpa till senare och för klart billigare pris än Dell´s fantasisummor.
(Vad stod det... 3500:- ytterliggare tillägg på standard spec, eller va det tom mer, för 2x 1GB ^ ^ )

Enda jag nu våndar mig över är om jag ska ta 1 eller 3 års på platsen service garanti..skiljer ju +-2-3K på priset.

Permalänk
Medlem

beställde en igår woho e så glad :D. Du sa i början av maj, för mig stod det 7-10 arbetsdagar tror jag men jag va inte säker på att det gällde min beställning. Var stod det i början av maj?

Permalänk
Medlem

Säljaren berättade för mig. 7-10 arbetsdagar är nämligen i början av Maj, typ..

Argh, "Vi har hittat din order, men kan ej ge status." står det nu på orderstatus hos dell. Vad har dom hittat på med min order nu..

Visa signatur

| Dell XPS m1710 | 2 GB RAM | 100GB 7200rpm | NVidia GeForce Go 7900GTX 512MB | Black |

Permalänk
Medlem

Är grymt sugen på en XPS nu.. dock tycker jag det är sjukt att man behöver betala extra för en DVD brännare på en deras dyraste dator =P .. och 3500kr för 1024mb ram extra!! .. helt sjukt.. Men jag tänkte köra isf..

2.16GHz, 1024mb ram, 7900gtx, dvdbrännare o.s.v .. men inte än.. ska få hem min acer från rep först så jag kan sälja den =P

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan börja med 2*512 mb DDRII minne och sedan sätta in 2*512 DDRII minne själv senare ? eller finns det bara 2 minnes-platser ?

Ska beställa den senare idag, med 7900GTX, 2,16 dvdbrännare, ser ett val med någon "backboard" grej som ska sitta på skärmen tydligen ? vad är det ? är det någonting man "ska" ha eller är det bara nå lysdioder eller ?

Visa signatur

- - -

Permalänk
Medlem

SnapOn cover. Du kan välja hur den ska se ut själv. Finns en litet fack där du kan stoppa in en bild eller nåt. Man snäpper fast den på toppen av den bärbara datorn, d.v.s på baksidan av skärmen, så du ser den ju bara skärmen är nedfälld. Onödig pryl, men kan va kul ändå för vissa.

Visa signatur

| Dell XPS m1710 | 2 GB RAM | 100GB 7200rpm | NVidia GeForce Go 7900GTX 512MB | Black |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronkers
Någon som vet om man kan börja med 2*512 mb DDRII minne och sedan sätta in 2*512 DDRII minne själv senare ? eller finns det bara 2 minnes-platser ?

Ska beställa den senare idag, med 7900GTX, 2,16 dvdbrännare, ser ett val med någon "backboard" grej som ska sitta på skärmen tydligen ? vad är det ? är det någonting man "ska" ha eller är det bara nå lysdioder eller ?

mm tror bara det finns 2 minnesplatser... jag köpte min 9300 med 2x256 bytade dem direkt när jag fick den till 2x1Gb Var bor du btw? Jag skulle vilja ha ett SnapOn Cover till min 9300 om man kanske kan lägga en sån beställning samtidigt...

mvh

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem

okay, bara två minnesplatser alltså blir nog till att lägga på 3500:- för 1gb minne då.. *suck* Den där snaponen klarar jag mig nog utan

Visa signatur

- - -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronkers
okay, bara två minnesplatser alltså blir nog till att lägga på 3500:- för 1gb minne då.. *suck* Den där snaponen klarar jag mig nog utan

varför ska du ha 2048mb ram för? .. räcker inte 1024? :S

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
varför ska du ha 2048mb ram för? .. räcker inte 1024? :S

jag vet inte ? räcker det ? Är sugen på att lira Vanguard Saga of Heroes och det ska vara grymmt krävande på minnet har jag hört ?

Någon här som har XPS:en med 1024 och ångrar sig ? eller går det bra med 1024 ?

Visa signatur

- - -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronkers
jag vet inte ? räcker det ? Är sugen på att lira Vanguard Saga of Heroes och det ska vara grymmt krävande på minnet har jag hört ?

Någon här som har XPS:en med 1024 och ångrar sig ? eller går det bra med 1024 ?

Det vet jag faktiskt inte.. men det lustiga med dells överpriser är att det är billigare ändå att testa med 1024mb först.. och duger inte det så kan du alltid uppgradera själv med 2x1024mb.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318078

du tjänar 1500kr på det .. (har inte kollat på andra sidor) finns säkert billigare.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Trevligt, ska nog skaffa en sådan senare i år. I sommar. Dock inte värstingvarianten. Den med 7900GS får jag nog nöja mig med samt den billigaste CPUn på XPS:en och 2GB ram. Blir ändå en 24 000 kr.

EDIT: Såklart inte 1024 Mb räcker (lite halvironiskt). Skulle aldrig gå ner tilldet igen. Speciellt inte när man lägger såhär mycket pengar på en dator. Nyare spel drar absolut nytta av 2 GB ram. 1 GB till det där vore verkligen att sänka den.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Det vet jag faktiskt inte.. men det lustiga med dells överpriser är att det är billigare ändå att testa med 1024mb först.. och duger inte det så kan du alltid uppgradera själv med 2x1024mb.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318078

du tjänar 1500kr på det .. (har inte kollat på andra sidor) finns säkert billigare.

w0w ^^ Tack för tippset! Då kan man ju sälja minnet som sitter i för en slant när man byter upp sig till det där.

Tänkte på hårddisken oxå 1200:- extra för 7200RPM, jag tänker ändå skaffa ett kabinett för 2,5" så det är nog värt att köra på den sämre och köpa till en annan disk.

Tack för tippset! /Bugar och bockar

edit1: Någon som vet om det sitter IDE eller SATA diskar i datorn ?

Visa signatur

- - -

Permalänk

Jag har fått ett erbjudande på XPS 1710 med Go 7900 GS-kortet för 19900 kr. Så så jäkla dyrt e det faktiskt inte. Jag har till och med 3 års på-platsen-garanti.

Visa signatur

--------------------------------------
Fujitsu Siemens Amilo M3438G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronkers
w0w ^^ Tack för tippset! Då kan man ju sälja minnet som sitter i för en slant när man byter upp sig till det där.

Tänkte på hårddisken oxå 1200:- extra för 7200RPM, jag tänker ändå skaffa ett kabinett för 2,5" så det är nog värt att köra på den sämre och köpa till en annan disk.

Tack för tippset! /Bugar och bockar

edit1: Någon som vet om det sitter IDE eller SATA diskar i datorn ?

Inga problem

Det är SATA-100 disk.. står såhär på specifikationerna "80, 100 eller 120 GB SATA-100-hårddisk med StrikeZoneTM -stötdämpare"

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Inga problem

Det är SATA-100 disk.. står såhär på specifikationerna "80, 100 eller 120 GB SATA-100-hårddisk med StrikeZoneTM -stötdämpare"

jag som är lite ouppmärkssam kanske Måste nog beställa idag även fast man inte fått de andra datorerna sålda än, för det är sista dagen de lägger in en subwoofer + högtalare gratis eller brukar de ha flera sådana erbjudanden ? sett flera stycken på olika datorer nu .

Visa signatur

- - -

Permalänk

Hur mkt sämre är 7900 GS jämfört med 7900 GTX? Och hur är 7900 GS jämfört med 6800 Ultra?

Visa signatur

--------------------------------------
Fujitsu Siemens Amilo M3438G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stereoviewer
Hur mkt sämre är 7900 GS jämfört med 7900 GTX? Och hur är 7900 GS jämfört med 6800 Ultra?

Kolla här: http://www.nvidia.com/page/go_7800gtx.html

Permalänk

Hittade själv ett tydligt svar här: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=39568

Visa signatur

--------------------------------------
Fujitsu Siemens Amilo M3438G

Permalänk
Medlem

är 12% värt pengarna ? dock så är det ju skillnad på minnet på grafikkortet, 256 mb extra på GTX:et, vilket man tjänar på i b.la doom 3 ?

Visa signatur

- - -

Permalänk

Tror inte man tjänar så mkt på 512 mb graffeminne för dagens spel. För Oblivion tex, som är det mest krävande spel som finns på marknaden, gör det i de flesta fallen knappt nån skillnad:
"it looks like you’ll only see improved performance with 512MB cards if you’re running Oblivion with the highest graphics settings, and even then, only under limited conditions.
", hämtat från: http://www.firingsquad.com/hardware/oblivion_mainstream_perfo...

Visa signatur

--------------------------------------
Fujitsu Siemens Amilo M3438G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stereoviewer
Tror inte man tjänar så mkt på 512 mb graffeminne för dagens spel. För Oblivion tex, som är det mest krävande spel som finns på marknaden, gör det i de flesta fallen knappt nån skillnad:
"it looks like you’ll only see improved performance with 512MB cards if you’re running Oblivion with the highest graphics settings, and even then, only under limited conditions.
", hämtat från: http://www.firingsquad.com/hardware/oblivion_mainstream_perfo...

Om man däremot slänger in mer högupplösta texturer för terräng och dylikt så gör det skillnad. En del moddar är inte praktiskt användbara för mig med ett 256 megs 850xt pga detta. Jag ska definitivt testa om dom fungerar bättre när jag får min znote med ett 512 megs 7600go, även om det kortets beräkningsprestanda är sämre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stereoviewer
Tror inte man tjänar så mkt på 512 mb graffeminne för dagens spel. För Oblivion tex, som är det mest krävande spel som finns på marknaden, gör det i de flesta fallen knappt nån skillnad:
"it looks like you’ll only see improved performance with 512MB cards if you’re running Oblivion with the highest graphics settings, and even then, only under limited conditions.
", hämtat från: http://www.firingsquad.com/hardware/oblivion_mainstream_perfo...

Beror lite på hur de krävande också, DOOM3 som nämde innan kräver riktigt mycket RAM i grafikkortet. Vet dock inte hur Oblivion är

En liten fråga: Hur mycket väger en XPS m1710 egentligen?

Visa signatur

AMD64 2800+, radeon 9250, 512mb, Win 2000

Mathematicians is a device that turns coffee into theorys

Permalänk

Den väger 4 kg, så det e tung i mer än ett avseende, hehe. För övrigt så är Oblivion mkt mer krävande än Doom 3.

Visa signatur

--------------------------------------
Fujitsu Siemens Amilo M3438G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stereoviewer
Den väger 4 kg

Inte riktigt.. 3,99kg