Permalänk
Medlem

Boot-problem

Jag uppgraderade min dator med ett Gigabyte 965P-DS3 rev 3.3 och en Intel Dual Core 6320 för ett par månader sedan. Det har funkat fint fram tills senaste veckan, då vägrar helt plötsligt datorn att boota.
När jag trycker på power-knappen så drar fläktarna igång och hårddisklampan lyser konstant, men inget händer, ingen aktivitet från hårddiskarna och ingen bild på skärmen.
Om jag då stänger av datorn och sedan startar den igen och upprepar proceduren 5-6 ggr så hoppar den plötsligt igång och bootar som vanligt.
När datorn väl bootat och kommer in i windows så funkar allt precis som vanligt..
Jag har prövat att köra med både "fail safe" och "optimized" inställningar i bios med samma resultat
När jag kollar under "PC-health" eller vad det heter i bios, så står det "Vcore -Fail", jag antar att det kan ha något med saken att göra, det var iaf inte så när jag först installerade datorn.
Någon idé om vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

För mej låter det som om nätaggregatet inte riktigt klarar av att ge tillräckligt med ström vid boot.
Hade liknande problem med mitt gamla nätagg från Antec...
För mej löste sej problemet efter jag köpte upp mej på mitt nuvarande från OCZ...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
För mej låter det som om nätaggregatet inte riktigt klarar av att ge tillräckligt med ström vid boot.
Hade liknande problem med mitt gamla nätagg från Antec...
För mej löste sej problemet efter jag köpte upp mej på mitt nuvarande från OCZ...

Jo jag har funderat på det med, men det konstiga är ju att det har funkat perfekt i ca två månader..och sen börjar det helt plötsligt krångla.
Nätagget jag har nu är ett Tagan på 330W, visserligen inte så hög effekt men eftersom det är ett kvalitetsaggregat så tycker jag det borde räcka.