Permalänk

Svart eller Blått modem?

Vilket är bäst? Det svarta Motorola-modemet eller det blåa Scientific Atlanta när det gäller comhem bredband?

Det senare har stöd för telefoni vad jag förstått men hur är det med hastighet och så för framtiden?

/Bengt

Visa signatur

hatar att nedgradera sig

Permalänk
Medlem

Skulle säga att båda är svarta... eller Motorolamodemet är svart och Scientific atlantamodemet är gråsvart. Enda blåa modemet jag känner till är comhems gammla Nemo/coresma-modem och dessa fungerar inte alls numera. Både Motorola och SA-modemet stödjer 24/8 uppkopplingen via docsis 2.0 men inget mer och kommer aldrig göra. comhem kommer troligen aldrig köra högre hastigheter än det via den standarden. Skulle alltså satsa på SA-modemet då det stödjer telefoni och är nyare. Vissa äldre Motorolamodem fungerar inte heller längre om det inte fått en viss uppdatering av firmwaren iom comhems övergång till docsis 2.0 Fungerar det i dagsläget är det lugnt men har det inte varit anslutet senaste 6månaderna så lär det inte fungera vid nyinkoppling. Kommer inte ihåg vilken av Motorolaserierna som krävde en firmwareuppdatering vid övergången till docsis 2.0 men någon av dem var det. Troligen 4200. 5100 och 5101 lär fungera ivf.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Så alla som får det nya 100Mbit får nya modem?

Visa signatur

hatar att nedgradera sig

Permalänk
Medlem

Får vet jag inget om men de modem som finns på marknaden i dagsläget klarar alla men inget över 24/8. De modem som kommer framöver, troligen runt deras lansering av högre hastigheter klarar telefoni och över 24/8. Finns bara testmodem för de som kommer testa tjänsten just nu och dessa är utan telefoni som comhem knappast kommer sälja i slutändan vid riktig lansering.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Okej tack för svaren jag tror jag fattar nu

Visa signatur

hatar att nedgradera sig