Not Enough Power, GeForce 8800GTX , 850W Nätagg

Permalänk
Medlem

Not Enough Power, GeForce 8800GTX , 850W Nätagg

Tjenare!

Jag har nyligen plockat ihop min nya dator.
Den består av:

Processor: E6600 @ 2.6 GHZ
Moderkort: Asus P5W DH Deluxe
Grafikkort: Gainward Bliss Geforce 8800GTX 768MB
Ram: 4X Corsair 6400 1028mb
Nätagg: Antec 850W
Processorkylning: Thermalright Ultra-120 + Scythefläkt 1200rpm
Chassi: Antec P182B

Den har fungerat fint hittils, men sen tänkte jag prova att överklocka processorn litegrann. När jag senare startade datorn igen så säger grafikkortet att den inte har tillräckligt med kraft.

Vad kan vara fel? 850W borde väl vara mer än tillräckligt? Värt att notera är att jag öppnade chassit en gång, kan någon kabel ha åkt ur kanske?

En till fråga är:
Min processor verkar vara väldigt varm. Den ligger mellan på mellan 40 och 45 i idle och upp till 62 grader i load. Den är endast överklockad 200mhz. Borde inte min kylning klara lite lägre temperaturer?

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem

Kika så båda strömkablarna är inkopplade i grafikkortet, har för mig att GTX kräver dubbla.

Att processorn bör vara svalare kan man aldrig säga är helt rätt. Beror på massa saker:
Luftflöde i burken, hur snabbt fläkten snurrar på kylaren, för mycket/lite kylpasta, sitter kylaren rätt, osv. Dessutom kan både kylaren och processorns IHS vara konkav eller konvex vilket innebär att nån perfekt kontakt inte uppstår.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Re: Not Enough Power, GeForce 8800GTX , 850W Nätagg

Pröva att ge kortet mer kräm att leka med genom att öka strömtillförseln i BIOS, då borde du kunna klocka mer, 850W ska räcka till 2st 8800 Ultra i SLI och fortfarande ha kraft tillgodo, så det är knappast ditt nätagg som tryter. Din processor är som du säger märkligt varm, svårt att säga exakt vad det beror på, vilken kylpasta använde du? Hur mycket och hur fördelat? Sedan är Scythe's fläktar inte dom bästa på marknaden precis, prova med en annan och se om det blir någon skilldnad. Det är så mycket hjälp jag kan ge dig för tillfället.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Vad tusan..

Har tryckt i de båda PCI Express kablarna men samma meddelande.

Det fungerade ju förut, sen när jag startade om den funkade det helt plötsligt inte längre.

Förstår inte heller hur man ska gå till väga för att höja strömtillförseln. Och det är väl rätt så farligt att hålla på med sånt?

Kan det vara någon annan kabel som ska sitta i eller är det bara de två PCI-kablarna?

Edit:
Dessutom, varför skulle jag behöva höja strömtillförseln nu när jag inte behövde det först :S Provade nu också att klocka ner processorn till default. Samma problem. Vad i helvete :'(

Edit 2:
Problemet löst! Det var faktiskt så enkelt att jag bara behövde höja strömtillförseln lite grann! Så ni som har samma proble, in i Bios och sätt Slot Power på Heavy.