Köpråd: Most bang for the buck, “ren” prestanda, 10-14k, hjälp!

Permalänk
Medlem

Vem vet vilka nya alternativ som finns då, hurrururur!!

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuulikk
Well, kan inte direkt säga att det är ett stort problem heller jag har. Antar det finns lite utrymme mellan tangentbordet och hårdvaran under.

Dock läst om minst en som klagat på att 7200 rpm på Zepto väsnas bra mer än en 5400 rpm. Jag har ingen aning.

Går det bra att överklocka 3415W? Hur överklockar du?

Attans, jag som var säker på Dell, men 3415W kostar i princip samma som Vostron 1500 med Draft-N, BT, 9-cell batteri, men då har Zepton ändå en T7500 istället för T7300, och dessutom 512MB dedikerat mot 256MB, har Zepton GDDR2 eller GDDR3?
Reoshi, beställde du genom zepto.se eller någon annan ÅF? Är det lättare med garantiärenden om man har en ÅF som tar tag i grejorna än om man står där själv? Vad svårt det vart..

Vostron är snyggare än Zepton, och är verkligen Inspiron och Vostron jämbördes vad gäller prestanda i praktiken eller bara på pappret? Någon som har en 1520 eller 1500?

[I]Zepto 3415W[/I]
http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010112805&csref... - Roligt att den blir 100kr dyrare genom Zepto fastän den är utan OS om man configar den på zepto.se

12 995:- +frakt (har man studenrabbat hos DustinHome?)

[I]Vostro 1500[/I]
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&...

12 414:- +frakt (inräknat rabatt 5% studenrabatt)

Alltså det som skiljer dessa två är att Vostron har en C2D T7300 mot Zeptons T7500, samma grafikkort fast bara med 256MB dedikerat mot Zeptons 512MB dedikerat, bättre skärmupplösning 1440*900 med TrueLife mot Zeptons 1280*800. Annars har båda BT, Draft-N, 2GB 667Mhz minne...
Sen är Vostron lite snyggare, men då har Zepton fingeravtrycksläsare va?
Vostron antagligen aningen bättre byggkvalite, har du Reoshi upplevt några problem med drivruitner, problem med XP, Vista?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk

fraktfritt för studenter och vissa datorer har man student rabatt på dock inte zepton. om du ska börja plugga så tycker jag att du ska kolla vilken som har kortast leveranstid. skulle inte stå ut att vara utan datorn vid skolstarten och eftersom du verkar gå en IT linje(?) så är det kanske mervärdet av att ha datorn några veckor tidigare väger över. Dustin är för övrigt blixtsnabba när det gäller leveranser om dom har datorn på lager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
fraktfritt för studenter och vissa datorer har man student rabatt på dock inte zepton. om du ska börja plugga så tycker jag att du ska kolla vilken som har kortast leveranstid. skulle inte stå ut att vara utan datorn vid skolstarten och eftersom du verkar gå en IT linje(?) så är det kanske mervärdet av att ha datorn några veckor tidigare väger över. Dustin är för övrigt blixtsnabba när det gäller leveranser om dom har datorn på lager.

Jag går sista året på TE, men sen blir det högskola. Upptäckte nu att man kunde ta bort 3 års garantin och då vart den plötsligt 1500kr billigare :P, så nu går min config som jag vill ha på Vostron på 10 396:-, det enda som saknas då är en 7200rpm vilket inte går att välja online. Kan man ens köpa en Vostro som privatkund? Är det någon som kan bekräfta det? Är det väntetid på Vostron oxå som med Inspiron 1520? Är det så, kanske man överväger Zepton. Annars står det nog i denna ordning nu:

1. Dell Vostro 1500 ca. pris 10 500kr - C2D 7300, 15,4" TrueLife 1440*900, 2GB 667Mhz dubbla kanaler, GeForce 8600M GT 256MB GDDR2, Draft-N, BT, 9-cell batteri

2. Zepto 3415W ca. pris 13 000kr - C2D 7500, 15,4" 1280*900, 2GB 667Mhz dubbla kanaler, GeForce 8600M GT 512MB GDDR2?, Draft-N, BT, 9-cell batteri

2/3. Dell Inspiron 1520 ca pris 12 800 - C2D 7300, 15,4" TrueLife 1440*900, 2GB 667Mhz dubbla kanaler, GeForce 8600M GT 256MB GDDR2, Draft-N, BT, 9-cell

Samtliga nu med 1 år inskicksservice.

Visa signatur

MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

@Kicken

www.zepto.se är det ju 14% online rabatt på 3415W atm..
och om dem inte fixat det, så stämmer det inte att den på Dustinhome har inbyggt Bluetooth.

Angående garantier vet jag inte hur det är med Dustin, men om du beställer zepto genom www.zeptoexperten.se eller www.studentbutiken.se är det samma sak som att beställa direkt från zepto vare gäller garantier.

Det ända på 3415W som skulle sänka kvaliten är nog dock tangentbordet på vissa.. En annan sak, kolla måtten och vikten.. har inte i huvet hur dem står mot varandra men har för mig att dellen är tyngre och större, om du nu bryr dig. ...det är gddr2.

jag fick lite problem då jag lekte runt och formaterade om hddn med vista skivan, xp kunde sedan inte hitta hddn.. vet inte vad som fixade det, men jag fixade det.. då jag kör xp saknas drivrutin för smart face funktionen, vilken jag ändå aldrig skulle använda, men kul grejj o testa.. känns hightech:P annars har allt fungerat jätte bra

trots allt vet jag inte vilken jag skulle rekommendera dig.. Svårt faktiskt..
huvudsakligen gillar jag itne så mycket att rekommendera såhär, snarare berätta om mina erfarenheter och sedan låta frågande ta ställning..
så dunno..

en sak till, angående zepton konfigen.. känner du att 2ghz processor räcker tycker jag inte du ska lägga ut 1k för att få 2.2.. iom att du nöjer dig med 2ghz på dellen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, möjligheten att kunna välja komponenter så pass mycket och om jag ville kunna skippa operativsystem (vilket jag inte gjorde) plus priset är orsaken till att jag valde Zepto. Jag gick på bästa prestanda och pris jag kunde hitta på svenska internetaffärer och större butiker. Kunde varken se någon annan butik som slog Zepto på pris eller prestanda. Fast jag antar att Depp börjar att närma sig på svenska delen och HP plus andra mest på prestandabiten.

Jag var klart villig att offra kvallite om jag fick riktigt bra prestanda till bra pris. Jag blev faktist överaskad över att kvalliten var bättre än jag trodde, fast jag undrar varför skärmen inte har något lås så att luckan sitter fast när man fäller ned den. Fast genom att köpa ett tight laptopfördral så ligger det säkrare än min förra laptop i min laptopanpassade ryggsäck.

Reoshi, tack för tipset om nTune. Jag har 200 MHZ mindre på min processor än dig, tror ändå det duger ett tag till framöver.

Kicken, garanti och försäkring är vilktigare till laptop än stationär. Jag har haft stora problem med båda mina förra datorer. Så två år är rekomenderat när det gäller garanti i alla fall.

Permalänk
Medlem

jag tycker om att den inte har ngt 'skärm lås'.. tycker det verkar onödigt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
jag tycker om att den inte har ngt 'skärm lås'.. tycker det verkar onödigt..

Kan skada datorn då luckan kan röra sig några mm och dras ihop under transport. Sen hur mycket kan några mm egentligen göra? Ser nästan snyggare ut utan lås faktist. Sen tycker jag laptopfördral är rekomenderat hur som för att undvika repskador även om man har datorväska.

Permalänk
Medlem

menar, vad skulle få den att röra sig? cant see where the force would come from^^

sedan kör jag också laptop fodral hur lr hur, rep, smuts&damm samt lite stötskydd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prova att ställa din dator på sidan ihopfälld och skaka den lite upp och ner och fram och tillbaka. Eller bättre upp, gör det inte.

Jag vet inte om det får luckan att öppna sig smått och i en laptopväska finns det inte så mycket utrymme att röra sig på, men väskor är aldrig stilla paket. Krafter är lixom kluriga.

Ryggsäckar jag haft har förstör massor av sakar (varav flera jag inte minns just nu) trotts att jag trott att de legat säkra. Min förra digitalkamera fick sin skärm pajad, första och bästa systemkameran gick objektivet sönder på, ritblock och serietidningar/album plus böcker har blivit förstörda och laptops väldigt repade och fått skruvar att låssna.

Reoshi, du är en smart laptop användare. Men har du aldrig funderat på skins till din dator? Det kan ge extra repskydd på baksidan av skärmen, men jag vet inte hur lätt det är att få bort igen eller om det ser snyggt ut då Zepto logon buktar ut lite.

Och ja... Säkerhetstänkande är väldigt viktigt i köp av en laptop också, så bra att veta så mycket som möjligt då en laptop är känsligare än en stationär.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på skins, väldigt mycket.. Dock så avaktar jag då Zepto förut erbjöd olika skins, bara skicka in sin dator med en bild man vill ha, så får man den på baksidan av skärmen.

dock skyddar det ju inte mot repor, då det sitter under plasten så att säga.. och så erbjuder inte zepto tjänsten just nu, men det har varit prat om att dem ska återinföra det..

för just som du säger.. zepto märket vore ju lite i vägen för vanliga skins.. å andra sidan är jag så varsam med datorn så jag vet inte om jag behöver oroa mig ytterligare för repor.. tar den aldrig utanför huset om den inte ligger i sitt fodral^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tillägga att Notebookchecks lista på GPU's och deras scores får tas med en lite nypa salt i alla fall. Den rangordnar fel och i många fall konstigt. Det finns även en annan:

http://kettya.com/notebook2/3dmark06.htm

Någon frågade om DDR2/DDR3 och det ligger till så här:

Asus g1s/g2s: 256Mb DDR3 (snabbast)
Zeptos datorer 512mb DDR2 (inte lika snabba som asus)
Dells 256mb DDR2 (inte lika snabba som zeptos)

Permalänk
Medlem

512 MB DDR2 ska i vissa fall vara snabbare/bättre än 256 MB DDR3 om jag inte förstått det fel.

Permalänk
Avstängd

Macbook Pro med ADC studentrabatt skiter sig ju på grafikminnet, och jag hatar det, men jag har beställt en ändå, hoppas att det inte spelar så stor roll på spel som går att köra på ett 8600m gt

Kunde ju gått upp i specarna men då får jag en cpdyr processor på köpet och det vill jag inte ha.

Macbook Pron har å andra sidan GDR3.

Permalänk
Medlem

Kicken, ja du kan köpa vostron som privatkund. Jag beställde själv en vostro 1400 för en vecka sedan. Beställer du över telefon kan du även byta till 7200rpm, som endast är 100 kr dyrare. Jag bytte även till vista premium.

Tyvärr så är det lång väntetid, 3 veckor får jag vänta..

Permalänk
Medlem

Kicken, vet inte hur det är på inspiron och övriga laptop modeller, men fram t.om den 15(har jag för mig), så är det iaf 1500;- i rabatt på Inspiron 1721.

Intel® Core™ 2 Duo T7300-processor (2,0 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
nVidia® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB DDR2 dedikerat grafikminne
240 GB (5 400 v/min) dubbla SATA-hårddiskar (2X120 GB)
56,6 k V.92-kompatibelt internt modem och adapter
Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa
Svensk dokumentation med europeisk strömsladd
Bluetooth Dell™ Wireless 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet
Espresso Brown med finish i mikrosiden och kamera med 2 megapixlar
17,0-tums widescreen WXGA+ (1 440x900) TFT-skärm med TrueLife™
Totalt Inkl. moms: 13580,00 kr

Har postat ett eget inlägg på forumet, får se vad ni tycker om den.
Tänk på att jag har bakat in lite tilläggssaker som en icke-standard färg på chassit, och bluetooth. Annars är väl den enda skillnaden 17" truelife skärm, och mkt större hårddisk..

Permalänk
Medlem

Trevlig och lättöverskådlig tråd detta.
Jag sitter i ungefär samma sists som Kicken och andra här, och har under den senaste veckan mer och mer börjat luta mot vostro 1500. Tycker det verkar vara den laptop som ger mest för pengarna vad jag hittills hittat (men det är en djungel också, så kan såklart missat någon).

Ang. garanti, finns det någon andledning till att man skulle ta mer än 1 års, när man väl alltid har reklamationsrätt upp till 3 år, det man får är att de fixar problemen på plats om jag förstår det rätt?
Funderar däremot på olycksfallsförsäkring, för att slippa vara allt för rädd för att släpa runt på laptopen... Är det någon som har erfarenthet från att behöva använda en sådan, hur har det fungerat gentemot Dell?

Permalänk
Medlem

insats: Tack, tycker länken verkar lite grötig men :), bra att vi redde ut det där med GDDR2 och GDDR3 då tillverkarna är väldigt dålig på att upplysa om detta, samt om det är GS eller GT på 8***-serien.

rusko: Skall ringa dit imorgon och kolla läget, känns som man vill beställa snarast då det ändå verkar dröja..

chrilloo: Tack för tipset, jo dom verkar köra någon typ av "drive" på 1721 och 1521 då det är hemskt mkt tryck på 1720 och 1520 nu, undra vad som egentligen skiljer dom åt (aja inget jag orkar gå in på nu iaf.). Datorn verkar väl ha ungefär samma spec. som 1520 jag configade. Är det med 1års inskicksgaranti? Är dock inte aktuell för mig då jag bestämt mig för en 15,4" nu. Annars är den väl hyffsat avvägd vad gäller prestanda/pris, känns dock som Vostron är ännu mer prisvärd.

Smuts: Trevligt att du tycker det, har försökt vara tydlig med min info.. bra att det är fler som dragit samma slutsatser som mig, då är vi väl inne på rätt spår ;), jo det finns ju en uppsjö av modeller, men innan man gått så djupt och kolla "alla" så har det kommit någe nytt..
Det här med garantier sitter jag också och funderar på, det är trots allt en bärbar, som man inte lika gärna reparerar själv som en stationär. Så jag funderar nästan på 2år, för det är ju ungefär så länge jag har dom, och de flesta felen hinner kanske uppenbara sig då. Iof så hade jag bara ett år på Acern, och det som gick väck då var DVD-brännaren men det var nästan på en gång, annars har den tuffa på bra. Så hur gör man? Dell ska väl hålla bättre kvalite än Acer så, behövs det? Det beror ju på hur man använder den också, om den flitigt ska flyttas på, användas i skolan, på lan etc.
Vad menar du med reklamationsrätt 3år? Vore intressant och höra iafll någon har nån idé om det där med olycksfallsförsäkringen.

Som kanske framgått så blir det nog en Dell Vostro 1500 för min del, mest pga. av det fina priset mot det man får. För dom som söker "mer" prestanda, så är ju Zepto Znote 3415W (15,4") något att titta på, även Amilon (17") som omnämts, tror jag är en väldigt prisvärd dator i dagsläget.

[I]Nu kanske jag återkommer med fler frågor senare, men jag vill iaf. tacka för alla svar och att ni orkat engagera er som sagt mycket uppskattat![/I]

Om det nu blir en Vospro 1500, finns det intresse för recension och en ev. officiel Vospro tråd?

VH/Kicken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken

...

Smuts: Trevligt att du tycker det, har försökt vara tydlig med min info.. bra att det är fler som dragit samma slutsatser som mig, då är vi väl inne på rätt spår ;), jo det finns ju en uppsjö av modeller, men innan man gått så djupt och kolla "alla" så har det kommit någe nytt..
Det här med garantier sitter jag också och funderar på, det är trots allt en bärbar, som man inte lika gärna reparera själv, som en stationär. Så jag funderar nästan på 2år, för det är ju ungefär så länge jag har dom, och de flesta felen hinner kanske uppenbara sig då. Iof så hade jag bara ett år på Acern, och det som gick väck då var DVD-brännaren men det var nästan på en gång, annars har den tuffa på bra. Så hur gör man? Dell ska väl hålla bättre kvalite än Acer så, behövs det? Det beror ju på hur man använder den också, om den flitigt ska flyttas på, användas i skolan, på lan etc.
Vad menar du med reklamationsrätt 3år? Vore intressant och höra iafll någon har nån idé om det där med olycksfallsförsäkringen.

Om reklmationsrätten: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lng...
Kan ju dock vara problematiskt att bevisa att det inte är fel på varan pga. en själv. Men det var där jag tänkte att olycksfallsförsäkringen kom in i bilden.
Är det inte ett fel som är ursprungligt, då är det uppenbarligen man själv som råkat förorsakat felet och då borde väl en olycksförsäkring täcka ganska bra... Detta tänker jag då, sedan hur bra det stämmer med verkligeheten vet jag inte

Till vilken avdelning på Dell ringer man för att göra beställningar eller få offert förresten?

Permalänk
Medlem

Föressten, angående skillanden emellan Vostron och Inspirion, läste någonstans, (Tror Yahoo) att Vostron är billigare eftersom den marknadsförs av företagsdelen av Dell, som verkar vara lite "Offside" från privata sektorn.
Ska höra med Dell imorgon, ska ändå ringa om lite andra saker

Permalänk
Avstängd

ni som ska köpa Vostro 1500, hur tänker ni bära er åt. (behövs väll ett företag för det. inte räcker väll med att att ringa och säga att man har ett (som nånn sa). när jobbet köpte in datorer krävdes företags nummer och allt. eller har ni något annat sätt ? (själv lägger jag min röst på just Vostro 1500, som mest bang for buck).

skillnaden mellan 1520 och Vostro är mest färgen. (tycker Vostrons mattsvarta är fin)

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
ni som ska köpa Vostro 1500, hur tänker ni bära er åt. (behövs väll ett företag för det. inte räcker väll med att att ringa och säga att man har ett (som nånn sa). när jobbet köpte in datorer krävdes företags nummer och allt. eller har ni något annat sätt ? (själv lägger jag min röst på just Vostro 1500, som mest bang for buck).

Det är bara att ringa och säga att du vill köpa den som privatperson. Det gjorde jag med min kommande Dell precision

Visa signatur

Stationär: Athlon 64 3200+ @10*250=2,5GHz, 1gb PC3200 valueRAM, palit 7600gt. Bärbar: Dell precision m4300, c2d T7300, quadro fx 360m, 3gb RAM, 1680*1050 Truelife

Permalänk
Medlem

svärige, skriv "privatkund" som företag. Detta har ju tydligen supporten på Dell sagt om man ska beställa från företagsdatorer som privatperson. Är väl antagligen samma sak i telefon.

Permalänk
Medlem

att dömma av tidigare inlägg antingen skriver man bara "privatkund" eller talar om det på telefon

haha, 3 pers som skriver samma sak samma minut

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

ok, är det så enkelt, (låter bra). hur blir det då med momsen, det är väll det som är hela poängen med Vostron. (avdragsgiltig moms via företag) ????

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
[B]
1. Dell Vostro 1500 ca. pris 10 500kr - C2D 7300, 15,4" TrueLife 1440*900, 2GB 667Mhz dubbla kanaler, GeForce 8600M GT 256MB GDDR2, Draft-N, BT, 9-cell batteri

2. Zepto 3415W ca. pris 13 000kr - C2D 7500, 15,4" 1280*900, 2GB 667Mhz dubbla kanaler, GeForce 8600M GT 512MB GDDR2?, Draft-N, BT, 9-cell batteri

2/3. Dell Inspiron 1520 ca pris 12 800 - C2D 7300, 15,4" TrueLife 1440*900, 2GB 667Mhz dubbla kanaler, GeForce 8600M GT 256MB GDDR2, Draft-N, BT, 9-cell

Alternativ 1 såklart, men vad hände med zepton i http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=758... ? Grymma specar ju, eller kom ni på att det var utan moms? Ändå grymt.

Svart är mycket snyggare ja, silver suger ju pung.

Om du skriver vostropriset utan moms men inspiron med så stämmer ju inte det ovan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
ok, är det så enkelt, (låter bra). hur blir det då med momsen, det är väll det som är hela poängen med Vostron. (avdragsgiltig moms via företag) ????

Det är klart du måste betala moms om du inte har nåt företag

Visa signatur

Stationär: Athlon 64 3200+ @10*250=2,5GHz, 1gb PC3200 valueRAM, palit 7600gt. Bärbar: Dell precision m4300, c2d T7300, quadro fx 360m, 3gb RAM, 1680*1050 Truelife

Permalänk
Medlem

Vostron e nog med moms.. utan garanti dock..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jävligt bra och intressant tråd!!! Jag är också på jakt efter en laptop med samma spec o krav som kicken för att ersätta min gamla stationära.

Dock så har jag väldigt mkt kopplat till min burk (tv, förstärkare, datorhögtalare, skrivare, mobil, gamingtangentbord o mus, etc...) så jag skulle nog behöva en dockningsstation.

Dell:arna gick inte o docka.
Zepto gör det men jag är också skeptisk till dom pga kvalitésbrister.
HP har fina dockningsmöjligheter, dock så har dom värdelösa grafikkort (GS) annars hade jag slagit till direkt.

Känner någon till en laptop som man kan "docka" och som har ett någolunda grafikkort?

Förövrigt så tycker jag Vostron är väldigt fin!

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma, klockren tråd! Letar prisvärd prestandalaptop jag med.

En sak som inte är berört här: utgångar. HDMI verkar inte finnas på varken Dell eller Zepto, till skillnad från t.ex. HPn du hade med i början? Det är ju en fråga om behov men det känns som om det inte är fel att ha.

edit:

När jag började mina efterforskningar var min utgångspunkt nåt från t.ex. dustin. Nöjd med HP'n på jobbet så jag kikade på dv9575 och liknande. Tror de är ganska bra, dessutom har dustin bra pris på just dv9575.

Sen hittade jag trådar här på swec och zepto var helt nytt för mig. Jag är kluven där, helt klart är att man får mycket för pengarna men att det utan större tvivel *kan* innebära kvalitetsproblem. Sett både nöjda och missnöjda användare. Helt klart är att de *är* små (tillverkaren alltså) och att det kan ha konsekvenser om nåt strular t.ex. Men jag kan inte släppa zepto eftersom de är så pass prisvärda. Har sneglat på 6224W och 3415W.

Dell är inte att underskatta. Vostro 1500/1700 eller Inspiron 1721 eller 1521 verkar bra. Det som avskräcker är ev. långa leveranstider annars känns det som prisvärt men minus ev osäkerhet kring kvalitet. Tryggt på nåt vis. Skriver de att det är 6 veckors leverans lär det knappast bli mindre, men jag har nästan aldrig varit med om leverans på utlovat datum när det gäller datorsystem.

Asus/Acer/FJ har jag knappt kikat på. Det varierar från ÅF till ÅF hur de ser ut men jag kan inte hitta nån kombination modell/ÅF som matchar ovanstående system och pris...

Sen är då frågan. 15.4 eller 17. Tycker det vore fint med 17 då det är en ersättare till stationär. Men det viktigaste är nog ändå upplösningen.

edit2: missade jag det, men varför är Vostro så pass billig? (Ja, jag har räknat med moms). Konfade upp en Vostro 1500 med 2.0 GHz, 2 GB minne, 1680x1050 och BT samt webkamera. 11000 ganska precis med moms och frakt. Då ingår även Vista Business.

Jämför det med Zepto 6625WD som jag konfade att matcha viston ovab. Då går den på ca 13000 och det utan OS. What's the catch? Även Inspiron är ju dyrare. Ok, en fjärris och gissningsvis bättre ljudkort. Men mer?