Permalänk
Robot

BlackBox Jr

När min mors gamla P2'a muppade upp sig för mycket lessnade jag på att sköta eländet åt henne. Dessutom var den stor, bullrig och ful, vilket är mot mina priciper (och otrevligt för henne). Så, vad gör man? Bygger något eget förstås... (vad annars?)

Efter u-Machine hade jag fått in lite vana med att bygga smått, tyst och stilrent. Så samma princip skulle appliceras på hennes nya maskin. Eftersom min mor bara använder datorn till internet och lite Office-jobb, så var prestandabehoven låga. Perfekt för ett Mini-ITX med andra ord. Detta bygge skulle dessutom bli så enkelt för henne som möjligt - inga krångliga finesser som på det jag bygger åt mig själv. En stor power-knapp och inget mer - kan det bli enklare?

Byggsättet är enkelt - CNC-skurna alu-plåtar (samma som i u-Machine) utgör stommen till chassit. Ett Epia MII10000 med en 1 GHz VIA C3-processor och 512 GB RAM samt en tyst 2.5" disk (20 GB TravelStar) utgör grunden till denna surfmaskin. Operativet blev Windows XP Pro på svenska. Strömförsörjningen är av den tvådeladet typen - en DC/DC-omvandlare som sätts på ATX-kontakten och en extern AC/DC-omvandlare som försker det hela med +12V (DC/DC-modulen fixar de övriga spänningarna från dessa 12V). Kylningen är en tunn Zalman-fläkt (den typen som används till deras passiva VGA-kylare) och en Fanmate. Nätverksaccess sker via WLAN via ett PC-Card som utnyttjar PCMCIA-platsen baktill på maskinen.

Hon fick maskinen som julklapp julen 2005 och den har gått sedan dess utan några problem. Även under den varma sommaren som var fungerade kylningen bra.

Besök albumet: BlackBox Jr av Illuwatar

Permalänk
Medlem

riktigt jävla stilrent

Visa signatur

*AMD Sempron 3400+ - *DFI LP nForce 3
*120 GB HDD - *1 GB Ram
*ATI X850XT

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, men behöver hon aldrig en CD-spelare då?

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

tjusigt, vad heter strömbrytaren?

Permalänk
Medlem

Riktigt fint gjort!

Permalänk

Snyggt, kan jag få?

Permalänk

Artikelnummer 35-072-66 - det är den med blå LED. Brytaren finns även med röd eller grön LED.

Hon använde aldrig CD-läsaren i den gamla maskinen, så denna byggdes efter att ha studerat hennes sätt att köra. Skulle det behövas finns ju alltid USB...

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostade den?

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, 10:a

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Medlem

Asså sheat! Hur får han delarna så fina? Är som Laserutskurna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Helt rätt" var min första tanke när jag såg den lysande startknappen på framsidan - krångligare behöver det inte vara

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

sweet

Visa signatur

--=[ mRhAW ]=--

Permalänk
Medlem

En lite fråga.. du säger att plåtarna är "CNC-skurna".. vad menas med det, och hur får du tag på / gör dom? Och var har du köpt de små "klossarna" som håller ihop sidorna?

Permalänk
Medlem

Credz till CNC maskinen. Och lite till dig

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

du han nog den snyggaste ( kolaste) datorn jag har sett....

föresten är en knappen en knapp eller en strömbrytare?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

Mycket snygg!

Visa signatur
Permalänk

vad tar du för att göra en till

Permalänk
Medlem

Nice!

Jävligt nice! Skulle du kunna länka allting som är med där? Den är jävligt fin asså Skulle vilja ha en såndär stående som server

Visa signatur

.- Asus P5Q-E - Intel C2D E8400 @ 3.0GHz - PowerColor Radeon HD4870x2 - Corsair 750W - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb CL5 - Antec Threehundred -.

Permalänk

Mycket snyggt! Jag skulle uppskatta om du kunde skicka länken till sidan/affären där du köpt den där byggsatsen

Permalänk
Medlem

Helvetes sexig clean look! Max poäng från mig.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caffeinated
Mycket snyggt! Jag skulle uppskatta om du kunde skicka länken till sidan/affären där du köpt den där byggsatsen

Bara för att du verkar seriös med din fråga så kan jag ju förtydliga: Han har byggt det själv.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Nice som fan!!!

Permalänk
Medlem

Ohoo, inte dåligt:D men du har skrivit 512 GB RAM de ska väll vara MB?

Visa signatur

[Antec p182] - [Corsair 2x2GB pc8500] - [Intel E8400 @ 4ghz] - [GA-p35-DS3 rev 2.1] - [GeForce 8800gts 512mb] - [Samsung spinpoint F1 750GB] - [Corsair HX520W] - [+ random stuffs]

Permalänk

jävvlar 512gb ram sj har jag ju bara 1gb

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk

Så sjukt snyggt, bygg en åt mig! Jag betalar.

Permalänk
Medlem

Palla bry sig om stavfel?
Ont: Extremt fin dator, själv skulle jag aldrig gett bort den ^^

Permalänk
Medlem

seriöst den snyggast datan ever !

Permalänk
Medlem

Riktigt stilren.

Permalänk
Medlem

sjukt snygg... bra jobbat. Jag tycker också om din u-machine

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----