Permalänk

Ny uppgraderad Macbook?

Är det någon som vet när macbooks uppgradering kommer att hända?

SOm jag har fattat det nu så är dt på tal om att macbooken skall få ett bättre grafikort (GMA 3000 istället för den nuvarande GMA 950).

Denna skall som jag fattat det vara till santa rosa modulen och då borde nya macbook komma med santa rosa och GMA 3000 (3001)..?

Sen en annan fråga När man kollar in leoparde på Apple.se så står det att den kör med 64-bitar. Är det en hårdvaru egenskap eller mjukvaruegenskap? Alltså är det hårdvaran som är byggd då för 64-bitars körning?

Permalänk
Medlem

nuvarande macbooken har inte santa rosa, även om det funnits ute ett tag (macbook pro har santa rosa). när apple kommer uppgradera macbooken är svårt att säga, om det ä nått företag man inte riktigt vet så mycket om när de släpper nya saker, så äre apple, de ä duktiga på att hålla hemligheter. dock äre ju macmässa i paris snart + att leopard släps. så HELT omljligt äre ju inte att macbook uppgraderas nu i höst, helt säkert är det absolut inte.

sen apple började använda core 2 duo,alltså sen typ ett halvår till ett år sen, så stödjer hårdvaran både 32-bitars och 64-bitars. Leopard blir dock första operativsystemet från apple som stödjer 64-bitars fullt ut. vilket inte tiger gör om ja inte mins fel.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

jepp, GMA 3000 kräver santarosa.

för övrigt är typ macbook pro´s 15,4" modell 1 cm bredare eller nått än macbook som har 2 tums mindre skärm.

det har snackats om att leopard ska komma i oktober, o de senaste betorna verkar stabila o nu rätt snabba, så en skarp lansering i oktober är inte helt omöjlig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte apple vågar vänta länge till med att uppgradera.
Skulle gissa att många väljer bort macbook just pga gammal arkitektur

Permalänk
Medlem

kommer alltid lanseras nya modeller och nästan aldrig längre än 6 månader mellan uppgraderingarna så man kan inte tänka sådär, men ett tips är ju att vänta på leopard iallafall...själv köpte man typ 2 månader innan core 2 duo kom så en annan har ju inte ens 64-bitars, visst känns det surt men jag överlever nog det me underbar dator ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
jepp, GMA 3000 kräver santarosa.

för övrigt är typ macbook pro´s 15,4" modell 1 cm bredare eller nått än macbook som har 2 tums mindre skärm.

det har snackats om att leopard ska komma i oktober, o de senaste betorna verkar stabila o nu rätt snabba, så en skarp lansering i oktober är inte helt omöjlig

Macbooken är 3.2 cm kortare på bredden och 1.6 cm kortare på djupet. Dock är den 0.16 cm tjockare. Men den är hyffsat mycket mindre.

Macbook
2,75 x 32,5 x 22,7 cm

Macbook Pro
2,59 x 35,7 x 24,3 cm

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

mac mässa i slutet av september om ja inte minns fel, leopard släps troligen i oktober. kan du/ni vänta tills dess. så skulle jag i alla fall göra det. skadar inte och inte helt omöjligt att nått nytt släps, även om inget är säkert.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Macbook idag, jag resonerade som så att jag inte kan vänta två-tre månader utan jag behöver en nu. Om det sen kommer en uppgradering spelar ingen större roll eftersom Mabookens huvudsakliga uppgifter inte ställer så höga krav på prestanda. Jag tänker inte göra mycket mer än skriva, surfa och sånt när jag inte har tillgång till min stationära och det går lika bra på ett GMA 950 som GMA 3000.

Visa signatur

How peculiar

Permalänk

kommer men att kunna köra leopard med de macbook som säljs idag? tex en 2.0 1Gb?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beldau
Sjuk ångest jag har över just detta behöver macbooken nu i höst... Men man vill ju inte köpa en nu och sen 2 måndaer senare lanseras en helt ny macbook med bättre grafikk. och med santarosa. :/

Jag är rätt säker på att nästa uppgradering av macbooken kommer ha integrerad grafik hur som helst, för annars blir uppgraderingen till mbp för liten, så visst, du kanske får x3100, men det är ju inget grafikmonster det heller, även om det är bättre (borde ha stöd för samtliga proapps dock.)

Macbooken uppdaterades väl i maj och jag kan inte tänka mig att den uppgraderas före leopard eftersom de lär hoppas att en del folk har väntat och köper en macbook med leopard, och när de väl har tjänat pengar på att de köper vad som är rätt gammal hårdvara för en dyr slant först då lär de uppdatera.

Så eventuellt händer ju inget förens framåt januari.

Om du vill ha bättre grafik är det ju mbp som gäller hur som helst.

mac mässa i slutet av september om ja inte minns fel, leopard släps troligen i oktober. kan du/ni vänta tills dess. så skulle jag i alla fall göra det. skadar inte och inte helt omöjligt att nått nytt släps, även om inget är säkert.
Om inget släpps så är den dock ännu mer uppgraderad, och då lär han vänta tills det väl händer något, vilket kan ta tid, såklart =P

kommer men att kunna köra leopard med de macbook som säljs idag? tex en 2.0 1Gb?
Klart du kommer kunna köra leopard.

Ni som oroar er för att macbooken kommer uppgraderas, det finns ju sådant här med, visserligen 32bit core duo men den har ju å andra sidan bättre grafik istället och högre upplösning: (och firewire 800 väl men ingen 802.11n?)
http://www.blocket.se/vi/13067640.htm?ca=8_s

Permalänk
Medlem

hultanhasek: självfallet, funkar ju riktigt bra på min macbook som är av första generationen, så tror nog att det kommer funka på alla macbookar som släpts hittills.

aliquis: ja att vänta på nått, kan vara ett evighetsgöra. kommer alltid nå nytt. vad jag ville säga va väll att det finns chans att nått kan komma inom en månad (då macmässan i paris ä om typ en månad) eller så kommer det åtminstone leopard inom närmaste två månaderna. i alla fall med största trolighet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ja, leopard lär ju komma, men tja, lär ju inte vara något kopieringsskydd på det ...

Dessutom brukar det ju heta att .0-versionerna är så buggiga ändå så man kanske vill köra tiger ett tag innan det har retts ut diverse buggar.

Permalänk
Medlem

Kommer inte nästa MacBook att ha led-skärm oxå eller har dom redan det?

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det bara Apple själva som vet hur nästa generation MacBook släpps och vad de kommer att innehålla. ALLT annat är bara spekulation eller rykten.

Steve har t.ex planterat falska rykten och sedan avskedat folk när det läckt ut. Ni kan förstå att Apple-anställda håller tyst om de mot förmodan vet nånting som vi inte vet.

Permalänk

den dag som macbook kommer med seperat grafikkort kommer man skaffa den inte annars dock kommer dock inte detta ske så man får börja leta på annat håll

Visa signatur

no i will not go loladin over this....no not at all

Permalänk
Medlem

grafikkort behövs istortsett bara till spel och 3d-grafik...mac är inte för spel (eller snarare finns inte många till mac os ändå) och till 3d-skapande skaffar man sig en bättre dator såsom macbook pro