Permalänk

Problem med jobbdatorn! Nätverk!?

Hejsan! Nu är det så här att jag har fått ett problem som jag hoppas att någon av er kan lösa!

Jag har fått en ny dator från mitt jobb och den är ansluten till ett domän och för att internet
ska funka hemma ska jag vara i en arbetsgrupp.
Jag kan INTE koppla bort domänet för då har jag inte tillgång till nätverket på jobbet senare.
Så det lättaste sättet är att skapa ett nytt konto och ansluta det till en arbetsgrupp.

Problem nummer 2: Mitt konto är bara begränsat och det är lösen på administratörkontot.
Hur kan man göra för att komma in på adminkontot utan ett lösen? Går detta? Väldigt intresserad!

Tacksam för svar!

PS. Win XP om ni inte fattade det innan

Permalänk
Medlem

Tror nog inte arbetet är så glad om man tar sig in på admin kontot men det görs lättast med ERD commander

har ingen bra lösning annars tyvärr.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Snabb fråga från en kille som kan betydligt mindre än du...Vad är ERD commander?

Permalänk
Medlem

Varför måste du vara ansluten till en arbetsgrupp för att kunna ansluta mot nätet?
Finns inget drygare att få in någon på domänen igen om man blir utkastad/har ändrat själv. Brukar sluta med omrullning av maskinen..

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

boota med ERD commander
eller

kör -> "user passwords2" och sedan återställ administratörlösenord.

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk

Kan inte ändra Lösenordet för då upptäcker de det vid sommaren (De tråkisarna kollar allt) o då råkar jag inte bra ut

Permalänk
Medlem

Gå till IT avdelningen och fråga om du kan få lite mera rättigheter, du kan inte få mer än nej!
Kom på nån klurig anledning till varför du ska ha de bara så låter det bättre!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Det är datorn som är med i domänen, inte ditt konto så att skapa ett konto till hjälper inte. Finns visserligen mjukvaror som ger datorn möjlighet att ansluta mot olika domäner man skulle inte tro du får installera något sådant. Och ut på nätet skall du komma oavsett vad datorn är med i, kan det vara så att det är åtkomst till andra resurser på ditt egna nät som är poblemet? Döp i så fall om din arbetsgrupp till samma namn som jobbets domän så är du en bit på väg.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Och ut på nätet skall du komma oavsett vad datorn är med i, kan det vara så att det är åtkomst till andra resurser på ditt egna nät som är poblemet?

Exakt.

Kontrollera att din jobbdator accepterar IP uppgifter ifrån en DHCP server(dvs att datorn ej använder statisk IP-adress/DNS-server m.m) och se i Internet Explorers inställningar hurvida den är inställd att använda proxyserver. Om möjligt, ta bort krysset i kryssrutan att den skall använda proxyserver och prova att surfa.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.