Permalänk
Medlem

Min setup består just nu av en Gibson Les Paul Studio Fireburst, zoom g2.1 pedal, jackhammer dist pedal och en HCM65R förstärkare. (Google gitarrnamnet för bilder )

Har även en Epiphone SG och en Ibanez 400RGR + en zoom 606 pedal som inte används så ofta.

Måste säga att Les Paul är förmodligen den bästa gitarren som finns att få tag på, särskilt gibsons. Även SG är otroligt sköna men det kanske är för att de känns rätt lika som les paulen

Förresten om det är någon som har någon form av övningsschema som man kan köra igenom dagligen är jag intresserad av att titta på de, för mina blir inge bra tycker jag. (citera mig så jag hittar hit)
Ju längre schema desto bättre och gärna flera olika till olika tekniker.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Hello
nån som har tips på ett par övnigar som en nybörjare skulle kunna börja öva sig på med en akustisk gitar,än så länge har jag bara försökt på mig ett par accord,sen försökt hmm plocka strängar? låtarna Come as you are och smoke on the water,men tänkte nån kanske har nått bättre att rekomendera är inte så jätte insatt direkt:)

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

Har börjat lira lite mera igen (måste tvinga mig själv ibland).
Spelade lite på Opeth - Deliverance idag, grymt tung låt, vilket gör den kul att spela. En del kluriga delar (som jag inte kan) men jag kände verkligen att jag blev bättre idag, sånt är alltid lika kul!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Okej swecar-shredders. Jag måste bli snabbare, hur? Nöta skalor bara? Blir så uttråkad. Help plz.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Okej swecar-shredders. Jag måste bli snabbare, hur? Nöta skalor bara? Blir så uttråkad. Help plz.

hitta en låt som är snabb som du tycker är skitbra, sen är det bara att köra på.
för tillfället sitter jag och nöter Symphony X - inferno (unleash the fire) http://www.youtube.com/watch?v=MuPjUU7M_0A

Vad för slags olja ska man använda till greppbrädan? gjorde rent min från gammal hud och annat trevligt och nu är den ganska matt. använde varmt vatten och pyttelite diskmedel och en mjuk svamp

Permalänk

Ett litet bidrag på mina baby´s :

Gibson sg special, Fender stratocaster American standard, Furch durango.

Gibson SG: Älskar denna gitarr och har haft 3 st sg´s under den tiden jag spelat bla. en 67:a jag ångra att jag sålde:( Les Paul i all ära men de är för tunga:(. Snyggast formgivna gitarren någonsin, tycker bara den är så läcker också låter den tungt. Enda ja inte är helt nöjd med på specialen är att halsen är lite tjock och funderar på att byta till en standard som är tunnare.

Fender stratocaster am st: Nyaste inköpet och vad ska man säga förutom kärlek, Efter att ha ägt en fender ultra plus(lace sensor mickar) och en lonestar (humbucker) så kände jag att jag ville ha tvättäkta fendersound och är förbannat nöjd. Även om de föregående gitarrer var kanon bra så saknades det där äkta fendersoundet. Otroligt lättspelad och låter suvveränt ...delta-tone ftw.

Furch durango: Kanon stål ack, ingen värsting men låter helt okey och är lättspelad.

Sålde av en hel del när vi la ner bandet jag spelade i och jag tänkte att "varför ha kvar allt detta när jag ändå inte ska vara ute och spela". Men intresset har blommat upp igen nu ett par år efter = ånger. Så tänk två ggr innan ni säljer av era dyrgripar

Citat:

Vad för slags olja ska man använda till greppbrädan?

Finns div "fret oils" att köpa i musikaffärer.

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob

Nöt Scarified med Racer X tills du är snabbare än Paul Gilbert.

Permalänk
Medlem

ok då får jag köpa det när jag fixar nya strängar. tack för tipset chamberlain

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smolk
Angående plektrum, jag spelar som så många andra med Dunlop Tortex, 0,88mm. Funkar bra tycker jag.

Har en fråga, var kan man billigast få tag i en strömadapter till pedal (Tubescreamer)? Någon som kan tipsa om någon speciell (billig) 9v-adapter? Musikbörsen har ju tydligen får 200 spänn, känns som att jag mycket hellre knallar iväg till Classes och köper nåt för en femtiolapp där.

Köpte en vanlig batterieliminator på 9v, 400mA på Clas Ohlson ock kan rapportera att den funkar fint till min pedal.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk

vad kostade den?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

aj mina öron, fy vad falskt det lät men lite halvkul annars. lät precis som han killen i "Frets on Fire" när man kör tutorial'en

Permalänk
Medlem

Hej.

Söker bra hörsnäckor som dämpar ut ljud bra. Har testat ett par koss och smackat dit dem i vanliga öronproppar, men ljudet i replokalen går igenom trots det och gör en nästintill döv.

Vi behöver verkligen ha en fast takt att följa då vi snart ska spela live.

Trots att jag lirar bas kändes det som att ni i denna tråden bör kunna sitta inne med info om det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiAnti.V
vad kostade den?

80kr.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulkenstrong
Hej.

Söker bra hörsnäckor som dämpar ut ljud bra. Har testat ett par koss och smackat dit dem i vanliga öronproppar, men ljudet i replokalen går igenom trots det och gör en nästintill döv.

Vi behöver verkligen ha en fast takt att följa då vi snart ska spela live.

Trots att jag lirar bas kändes det som att ni i denna tråden bör kunna sitta inne med info om det.

Jag som är trummis kör med Shure E2C till metronom eller mp3. Ojoj, vilken ljudisolering. Jag måste faktisk skruva upp ljudet på min mp3 för att höra musiken på mp3'n.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MephistoisBlind
Jag som är trummis kör med Shure E2C till metronom eller mp3. Ojoj, vilken ljudisolering. Jag måste faktisk skruva upp ljudet på min mp3 för att höra musiken på mp3'n.

Tack får se i framtiden när pengar finns över om man har råd testa. La ljust pengar på en distpedal så har nog inte råd denna månad med ytterligare 700kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hade tänk köpa en stålsträngad gitarr av "Western" modell.
Kolla lite på musikbörsen (i butiken alltså) på en Ibanez med mickar och inbyggd Tuner för 1800kr. Testade den och den var jäkligt skön.

Men har aldrig handlat gitarr, har fått samtliga mina som gåvor. Har haft en el som jag sålt samt har en Nylon akustisk och en el, dags med stålsträngad då tänkte jag.

Så vad ska man kolla på? Tips?

Permalänk
Medlem

Hallå.

Idag bytte jag strängar på min stratocasterkopia. Förut har det rasslat lite ibland när man spelar på låga band, men nu blev det rassel även på en del öppna strängar och det är otroligt irriterande.

Vad tror ni kan vara fel? Jag bytte inte till en annan strängtjocklek och jag har testat att höja strängarna något, men det hjälpte inte.

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk

Problemet som jag ser där är att du har en stratocasterkopia ;>

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutshell
Hallå.

Idag bytte jag strängar på min stratocasterkopia. Förut har det rasslat lite ibland när man spelar på låga band, men nu blev det rassel även på en del öppna strängar och det är otroligt irriterande.

Vad tror ni kan vara fel? Jag bytte inte till en annan strängtjocklek och jag har testat att höja strängarna något, men det hjälpte inte.

Intoneringen verkar vara off på din gura. Lämna in den till en musikaffär och få den intonerad det brukar hjälpa. Men om din gitarr är av något riktigt lågbudget märke typ Hobbex då är det inte säkert att det hjälper.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Hedersmedlem

Har samma problem jag, A- och G-strängen rasslar lite öppna (enbart öppna). Fixade intoneringen igår för övrigt, men har haft problemet längre.
Det är en Jackson King V '94 (brorsans gura än så länge).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Om jag fattat vad intonering betyder (ungefär att en öppen ton återkomma på 12:e bandet, annars justerar man grejerna vid stallet?) så är det inget fel med intoneringen, men jag misstänker att det är sadeln som slitits eller något. Den verkar vara ett helvete att byta ut, om det ens är möjligt.

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem

Ni som lirar gura, vilka stämmningar gillar ni mest?
sitter och lirar lite med drop d nu, kul som fasen

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

Stämningen för mig;

C, 2 heltoner ner (http://en.wikipedia.org/wiki/C_Tuning)

Man ska helst ha en hårdrocks/metal-gura för det och tjocka strängar.

Pinch harmonics & benda är skitkul med C
Ackord går såklart också, det är bara mörkare.

Dock är B bättre än C, då man kan spela vanliga låtar (stämda i E) till viss del genom att bara hoppa ner en sträng.

Vanliga E på en annan gitarr som inte klarar C så bra. Drop D går för sig på den när man vill spela Ex Metalcore.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miedO

Jag är gräsligt dålig på gitarrteori (komiskt med tanke på att jag gick musik på gymnasiet, kan inte ett skit teori) så jag vet inte vad fan det heter riktigt, men ett helt steg ner och sen även den tjocka e strängen lite till (som drop d)

Lolol

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Jag är gräsligt dålig på gitarrteori (komiskt med tanke på att jag gick musik på gymnasiet, kan inte ett skit teori) så jag vet inte vad fan det heter riktigt, men ett helt steg ner och sen även den tjocka e strängen lite till (som drop d)

Lolol

Drop C?

Jag kör mest standard, dvs EADGBE. De flesta låtarna jag spelar är stämda så, och gitarren är inställt för det också, det blir lätt rassel med lägre stämning... För att inte tala om att det är ett helvete att stämma ner med floyd rose.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa mig om någon skala man kan lira i drop D/C ?

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miedO

Lirar mycket C-Sharp jag, och en del Drop D och självklart standard E.

Beror på vilken låt som ska liras etc.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Har hållt på lite nu med min akustiska Gitarr mest lära mig dom vanliga ackorden samt fått in nån liten lått genom at använda dom ackorden jag har övat på, men jag undrar lite det här med powerchords går det bra att spela dom på Akustisk gitarr är det värt att försöka sig på med Akustisk gitarr,tänkte dom flesta Punk/metal eller många spelas ju med powerchords skulle vara kul om man kunde försöka sig på nån sån låt med akustisk vill liksom testa nått nytt:) om inte annat finns det tips på nån låt då som är lite enkel;P

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB