Permalänk

Klockrent arbete, blev snyggt :).Ett plus i kanten är ju du och din polare som med era exemplariska posar förgyller arbetet ännu mera.

Visa signatur

-D'oh!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blixten_n1
Klockrent arbete, blev snyggt :).Ett plus i kanten är ju du och din polare som med era exemplariska posar förgyller arbetet ännu mera.

Hehe, man måsta ju ha lite roligt när man bygger med, annars skulle det troligtvis inte bli lika bra.

Visa signatur

Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan va ett tåg.

Permalänk
Medlem

Här kommer äntligen de sista bilderna, så håll till godo!
(Om du inte redan har läst min första post, så rekommenderar jag att du börjar där, för att följa hela bygget från grunden...)

Moderkortsdistanserna har fått sig en omgång olja...

Sockel-bitarna har hunnit torka, och antagit samma nyans om resten av lådan.

Äntligen dags att börja limma ihop bitarna på riktigt.. Här görs en sista kontroll så att distanserna hamnar där de borde.

Pipe har, med ledning av sina högst ansenliga erfarenheter i branschen, tagit på sig att välja ut ett lim som kan passa vårat syfte.
Efter noga övervägande kom så svaret: Biltema, au de trälim, 2007:a som lagrats på plastflaska.

..på med limmet.

..o så dit med moderkortet igen, så får det stå på tork sådär.

Dags att ta sig an fläktgallren.
Vid projektets start så var tanken att det inte skulle sitta något galler eller liknande för fläktarna, men när vi väl kom så långt så vi såg hur det skulle komma att se ut, bestämde vi oss för att ändå sätta dig något.
Valet föll på nätet som syns ovan, som i ett tidigare liv varit någon slags sil.

Tycker bilden talar för sig själv..
Om någon ändå känner sig osäker, så kan vi ta det via PM

Fläktgallret fastnitat i fronten..

..och så även där bak.
Här har vi dessutom hunnit få dit lite lim, som ska hålla fläkten på plats.

Dags att ta sig an startknappen.
Grundtanken var att ha den så diskret som möjligt, för att slippa förstöra stilrenheten i fronten.

Till slut kom vi fram till att vi skulle kunna borra in den baktill i sockeln.
Om ni inte redan har listat ut hur det ska gå till, så hoppas jag det framgår snart...

Tillverkning av startknapp i full gång..

Vy över arbetsbänken.
Ingen föredömlig ordning, men det sägs ju att genier behärskar kaos

Såhär ska det alltså se ut.
Sladden hänger visserligen åt fel håll på bilden, men tanken är att den ska gå in under sockeln och sedan upp genom det hål där alla andra kablar kommer ut.

Dags att börja limma igen.
Här har vi fått ihop fron, bakstycke och ena sidan, och toppen på väg att tryckas dit.

Hållare för hårddiskar har kommit på plats.

Ordet passform har numera fått en ny, djupare innebörd.
Jag vill dock passa på att dementera att hammaren skulle haft något med saken att göra...

Här har stödet för dvd-brännarn kommit på plats också.

De sista två bitarna har också fått en omgång av limmet..

..vilket vi även tyckte skulle dokumenteras ur ännu en vinkel.
Bara att vänta på att det ska torka nu då.

För att få torktiden att gå lite fortare, så slänger vi in dagens bonus-bild, signerad Pipe.
Lika som bär?

Vi hann dessutom göra en liten provbit av den kommande kabelmaskeringen, eller vad man ska kalla det.
12m trädgårdsslang - 59kr. Lite annat meterpris än liknande "modd-produkter" som vissa webbutiker säljer...

Sockeln uppställd för att kontrollera så allting stämmer.

Lim-PiPe gör det han är bäst på...

Precis när vi har limmat sockeln och ställt på lådan, så bestämmer sig någon för att det bästa man kan göra är att ta kort, istället för att hjälpa till att se så saker och ting sitter där de ska

Nu sitter den äntligen där den ska i alla fall...

Första testkörningen, för att se så ingen hårdvara tagit skada av att få stå ut med all utprovning i tillverkningen.
Den uppmärksamme ser även att jag helt bytt arbetsmiljö. Anledningen till det är främst att höstens studier började idag, så jag fick göra sista finputsen i lägenheten..

Kablarna någorlunda diskret och snyggt dragna, och hålls ihop av buntband.

Här har kabelskydden kommit på, enligt samma princip som syntes tidigare.
Spiral-skuren trädgårdsslang. Inte alls dumt, om jag får säga det själv.

Ett par ytterligare bilder på hur det ser ut nu, när allt har kommit på plats.

Organiserat kaos är väl det snällaste man kan säga om dethär..
Men som det syntes på bilderna ovan, så går alla sladdar till mus/tangentbord/nätverk osv, ut genom bottenplattan och bakåt genom sockeln. För slippa gräva inne i chassit varje gång man ska koppla i eller ur en kabel så har jag satt dit en förlängningskabel av alla kabeltyper, så att jag får en skarv utanför lådan också.
I teorin kan det säkert inverka negativt på ljud- och bildkvalite, men hittils har jag inte märkt nåt.
Nåväl, det vi ser på bilden är alltså "överbliven" kabel, eftersom standardlängder på kablar verkar vara från 1.8 meter och uppåt.

Jag ska försöka strukturera upp dethär senare, men jag har inte riktigt rätt grejer till det än. Dessutom är det ju inget som syns utifrån, utan bara underlättar om man vill byta någon kabel i framtiden.

Sådär, alla kabeländar är där de ska, och färdiga att kopplas in.

Ja, gott folk, bättre än så blir det inte denhär gången..
Får passa på att tacka för all positiv respons vi fått på vägen

Om någon vill ha ytterligare bilder på någon specifik detalj, eller någon av de andra bilderna i högre upplösning, så ska jag försöka ordna det.

Och än en gång, credz till PiPe för sina heroiska insatser.

/Pikhult

Permalänk
Medlem

bra gjort

Permalänk
Medlem

Ser väldigt trevligt ut när sockeln kommit på. Mycket bra dokumenterat med bra (och roliga) bilder samt text. Påminner på ngt vis om en gammal 40-talsradio. Trädgårdsslangen var en udda lösning, som egentligen inte behövdes. Det var snyggt draget med kablar redan innan IMHO.
Mkt trevlig läsning. Ser fram mot nästa projekt. Bra jobbat.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Bumpar trågen nu efter ett par månader..

För intresserade finns lådan att beskåda på DreamHack Winter, på plats D51:19 (+/- 2 platser)

Mvh Pikhult

Permalänk
Medlem

Haha läckert det vart med kabelmaskeringen

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB2000 drivs med Yamaha RX-V6A

Permalänk
Avstängd

snyggt gillar era grimarsher ni har lycka till med resultatet

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge. Har jag missat tidigare. Ljudnivå?:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

fint bygge skruvar själv på ett trä chassi i frådet men det är knappast på samma nivå

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

Underbart projekt!
Var ett sant nöje att läsa er humorspäckade, och exemplariskt dokumenterade projekttråd.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Det är härligt pojkar, underbar läsning. Sjukt snyggt chassi!

Permalänk
Inaktiv

gött med ett seriöst chassibygge som slutade så där bra uppskattas och så får man passa på att säga grattis till ett fint arbete!