Permalänk
Medlem

Vilken j*vla smäll!

kan någon förklara för mig hur mitt nätagregat kunde börja brinna efter att jag hade bytt grafikkort?

Jag drog ut sladden till nätagget, tog ut ett grafikkort och satte in ett annat, sätter in sladden till nätagget igen och trycker på ON knappen, inget händer, 2 sekunder senare smäller det utav bara h**vete och det flyger lågor ut ur nätaggets baksida samt en massa rök..

aldrig varit med om något liknande..
på vilket sätt kan jag ha klantat mig?

Permalänk
Hedersmedlem

Beskriv vad du hade för hårdvara innan och efter. Vad är det för märke på nätagget? Effekt? Hur många A på linorna?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

INNAN:

AMD 3200+
2 GB DDR
DVD_RW
3 st 160 GB IDE HDD
gforce 7950GT 512
Moderkort
3 chassifläktar

EFTER:

samma som ovan men med
Asus 6200 TC 512

Det första grafikkrtet krävde extra ström, vilket det nya inte gör.

Nätagget ligger på 450 W

Vet inte vad A på linorna ligger på.

Permalänk

Du måste fått kortslutning någonstans, jag kan inte se att nätaggregatet skulle balla ur annars när man sätter in ett mycket klenare grafikkort än innan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Har inget me effekten o göra.

Det gamla koretet krävde direkt koppling till nätagget. Det nya behöver inte det. Så förmodligen pajja du kontakten som du ryckte ut ur 7950et så det blev kortslutning.

99% av dator fel = skit bakom tgb

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alpzan
INNAN:

AMD 3200+
2 GB DDR
DVD_RW
3 st 160 GB IDE HDD
gforce 7950GT 512
Moderkort
3 chassifläktar

EFTER:

samma som ovan men med
Asus 6200 TC 512

Det första grafikkrtet krävde extra ström, vilket det nya inte gör.

Nätagget ligger på 450 W

Vet inte vad A på linorna ligger på.

Var det "nya" kortet begagnat så någon hade moddat det eller liknande eller var det helt nytt ??

Kan ju ha varit något skit på kortet annars som kortade det och small nätagget.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Jag har hört talas om att vissa billiga nätagg ska ha exploderat spontant, kommer inte ihåg just vilket märke som nämndes men kommer ihåg modellnamnet "Hyena", dock är problemen knappast isolerade till just den modellen/märket. Låter ganska nära besläktat med vad som hände dig? Det låter ganska osannolikt att ett hårdvarufel någon annanstans i datorn ska få nätagget att smälla som det gjorde, så min gissning är att ditt nätagg helt enkelt gav upp och ballade ur med värsta möjliga avsked.

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett nytt billigt nätagg igår som är 50 W SVAGARE än det nätagg som small bara för att pröva om det verkligen var det gamla nätagget som strulade eller inte..

Nu funkar datorn som den ska igen.

Så något konstigt var det med det nätagget

Permalänk
Medlem

6xxx korten var kända för att dra oerhört med ström. En kompis hade 6800 tror jag d var skiten börja brinna helt slumpat ^^. Venne om detta skulle kunna överbelasta ett nättagg, Men möjligheten finns nog :P.

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...