Permalänk
Medlem

Ultimata speldatorn, max 15k

Tja alla.

Jag tänkte köpa en ny dator, främst för spel och film.
Budgeten är 15 000kr.

Hittills har jag tänkt mig något likanande;

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=504393...

Är det bra?
Sen vill jag försöka att få in en 17tums skärm i priset. Som kan bli lite klurigt.
Jag ska nog klocka processorn lite också, siktar på 3.0GHz.

Datorn ska klara Crysis på högsta möjliga grafikinställningar (på 1280x1024)
Drömmen är ju UT3 på högsta, men det förblir nog en dröm

--

Ny config

Permalänk
Medlem

CD : NEC Optiarc AD-7173S Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 18X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK bulk S-ATA

Chassi: Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg.

nätagg: Corsair Powersupply 520W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

3d: GeForce 8800GTx eller ultra eller ens gts

HD: Ditt val

Fläkt: Noctua NF-S12-1200 Sound-optimised 17dB(A) 81m3/h 1200RPM beige/brown 3/4pin x2

Kylare: Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket 775 / AMD

minnen: Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Mode: Gigabyte GA-P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

proc: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 (((((OBS))))) för spel som supcommander eller 3dstudio*app* köp quad men annars denna rekomenderar dock inte quaden

och ut3 på högsta med detta skall inte ens vara en utmaning

och köp från datorbutiken mycket billigare

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxie
Tja alla.

Jag tänkte köpa en ny dator, främst för spel och film.
Budgeten är 15 000kr.

Hittills har jag tänkt mig något likanande;

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=504393...

Är det bra?
Sen vill jag försöka att få in en 17tums skärm i priset. Som kan bli lite klurigt.
Jag ska nog klocka processorn lite också, siktar på 3.0GHz.

Datorn ska klara Crysis på högsta möjliga grafikinställningar (på 1280x1024)
Drömmen är ju UT3 på högsta, men det förblir nog en dröm

lägg 60 kr mer och köp Kingston PC9600 minnena. fråga inte varför. Just do it.
Byt brännare till SATA.
Bojkotta det nätagget och köp detta istället. 1000 ggr bättre!
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ZALZM600-...
Detta 8800GTX är billigare:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338883

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Ser detta bättre ut?

Fortfarande ingen skärm.

-RAM minnet, är inte det lite långsamt med 6400?
-Moderkortet stöder inte DDR3!

Tror jag får banta ner det lite, eller önska mig en skärm i julklapp

Permalänk
Medlem

Helt onödigt att köpa ljudkort tycker jag med dessa moderkort, de har riktigt bra ljud integrerat.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Skippade det på den nya configen

Permalänk
Medlem

Om du ska överklocka så finns det möjlighet att
spara in en del på CPU. Själv kör jag en e6420 på 3.7 GHz.

Min dator påminner en del om det du valt - men den blev dyrare
än 15 kSEK.

För att ytterligare få ned ljudnivån kan man byta kylare till
grafikkortet (se nedan). Det kostar dock en del extra.

Jag valde chassit Sonata III med inbyggt nätaggregat vilket
blir billigare, men det är ganska trångt - så jag vet inte om jag
ska rekommendera det. Prylarna får plats och det är tyst så jag
är nöjd.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Om du ska överklocka så finns det möjlighet att
spara in en del på CPU. Själv kör jag en e6420 på 3.7 GHz.

Min dator påminner en del om det du valt - men den blev dyrare
än 15 kSEK.

För att ytterligare få ned ljudnivån kan man byta kylare till
grafikkortet (se nedan). Det kostar dock en del extra.

Jag valde chassit Sonata III med inbyggt nätaggregat vilket
blir billigare, men det är ganska trångt - så jag vet inte om jag
ska rekommendera det. Prylarna får plats och det är tyst så jag
är nöjd.

Då kör jag nog på E6750. Får klocka till 3.5GHz (Går det?)
Tar bort 1 av mina hårddiskar. (Får nöja mig med 500gig för tillfället)

Tror jag kan ta Asus 8800GTX Ultra, det var billigt!
Sen lägga till en 17/19 tums skärm.

Behåller mitt chassi + nätagg eftersom jag inte har byggt datorer förut så vill jag helst inte ha det för trångt när jag ska sätta igång

Ljudnivån bryr jag mig itne så mycket om, jag kör med hörlurar ändå. Sålänge datorn är ordentligt kyld så är jag nöjd, vill ju inte sitta och ha en överhettad dator när sommaren kommer.

Permalänk
Citat:

Ser detta bättre ut?

http://img404.imageshack.us/img404/5461/namnlsma2.png

Fortfarande ingen skärm.

-RAM minnet, är inte det lite långsamt med 6400?
-Moderkortet stöder inte DDR3!

Tror jag får banta ner det lite, eller önska mig en skärm i julklapp

Lite bättre. men byt minnen och nätagg till de jag länkade till om du vill ha lite mer kräm för löjligt lite pengar.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329419

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Citat:

Då kör jag nog på E6750. Får klocka till 3.5GHz (Går det?)
Tar bort 1 av mina hårddiskar. (Får nöja mig med 500gig för tillfället)

Tror jag kan ta Asus 8800GTX Ultra, det var billigt!
Sen lägga till en 17/19 tums skärm.

Behåller mitt chassi + nätagg eftersom jag inte har byggt datorer förut så vill jag helst inte ha det för trångt när jag ska sätta igång

Ljudnivån bryr jag mig itne så mycket om, jag kör med hörlurar ändå. Sålänge datorn är ordentligt kyld så är jag nöjd, vill ju inte sitta och ha en överhettad dator när sommaren kommer.

1. Du kommer mycket längre med E6750. Köper du riktigt bra kylning så går du förbi 4GHz. Med duglig luftkylning så omkring 3,8GHz.

2. Onödigt att köpa Ultra, du tjänar inget på det. Klocka graffet själv. Kanske till och med att du köper två stycken 8800GTS och kör SLI. Då får du fin kraft, och billigare än GTX.

3. Skall du köra på Ultra ändå så se till att du iallafall har 550W, minst. Kanske till och med 600W, har för mig att det är det rekommenderade för Ultra, 500W för GTX och 400 för GTS.

4. Oavsett ljudnivån så borde du köpa Thermalright Ultra-120 eXtreme. Perfekt till alla processorer, och, trots att du inte riktigt ger någon tanke åt ljudnivån så är det en visserligen gigantisk, men extremt bra kylfläns. Köp till 2st Noctua 120mm 800RPM fläktar så får du ännu bättre kylning, men fortvarande minimal ljudnivå. Och tro mig, oavsett headset så hör du rätt mycket ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis
1. Du kommer mycket längre med E6750. Köper du riktigt bra kylning så går du förbi 4GHz. Med duglig luftkylning så omkring 3,8GHz.

2. Onödigt att köpa Ultra, du tjänar inget på det. Klocka graffet själv. Kanske till och med att du köper två stycken 8800GTS och kör SLI. Då får du fin kraft, och billigare än GTX.

3. Skall du köra på Ultra ändå så se till att du iallafall har 550W, minst. Kanske till och med 600W, har för mig att det är det rekommenderade för Ultra, 500W för GTX och 400 för GTS.

4. Oavsett ljudnivån så borde du köpa Thermalright Ultra-120 eXtreme. Perfekt till alla processorer, och, trots att du inte riktigt ger någon tanke åt ljudnivån så är det en visserligen gigantisk, men extremt bra kylfläns. Köp till 2st Noctua 120mm 800RPM fläktar så får du ännu bättre kylning, men fortvarande minimal ljudnivå. Och tro mig, oavsett headset så hör du rätt mycket ändå.

1. Skojar du? 3.8GHz!!! Låter riktigt bra.

2. Vilken version av 8800GTS ska jag köpa och köra SLI på? Är det snabbare än 8800GTX Ultra?

3. Beror ju på vad jag nu väljer och svaret på fråga 2... tror jag ska satsa på 600W ändå. Om det räcker för SLI på 8800GTS.

4. Will do!