Permalänk
Robot

Egen minneskylning

Märkte att mina minnen blev alldeles för heta när jag började pressa de lite hårdare vid lite överklockning och funderade lite på kylning. Satte först på en fläkt jag hade hemma vilket kyler rätt hyffsat men låter rätt mycket. Därför började jag fundera på att bygga egna kylflänsar till minnena.

Tillsammans med min morbror som har en verkstad på gården så börjar resultatet visa sig som ni kan se på bilderna. Designen är inte riktigt som jag tänkt från början utan har ändrats rätt mycket under tiden - till det bättre tycker jag. Minnet som sitter i är dock bara en teststicka.

Kylflänsarna (2 st identiska) är rätt massiva egentligen och gjorda i aluminium och väger runt 200g. Möjligen lite overkill men jag har tänkt använda dem som passiv kylning så då är det en fördel med stora flänsar.

Fortfarande återstår en del slipning och sen har jag ännu inte testat dem på de minnen jag tänkt sätta dem på.

Har visserligen lite oro pga tyngden men det visar sig. Jag har även kollat tyngden på thermalrights HR07 - se http://www.xsreviews.co.uk/reviews/misc-coolers/thermalright-... - vilket ligger på 150g. Det kanske går.

Fortsättning följer...

Besök albumet: Egen minneskylning av m3tr0

Permalänk
Medlem

badass kylning
väldigt snygga iaf

Permalänk

Ganska coola, och bör i praktiken kyla ganska bra enligt mig. Men stoppar de inte luftflödet ganska duktigt eftersom de sticker upp så jävligt från MOBO:T?

Permalänk
Medlem

Tack!

edit: tja, borde inte de komma i kontakt med mer luft om de sticker upp lite och på så vis kyla bättre? Jag försökte tänka lite på hur luften färdas igenom chassiet så att flänsarna löper någorlunda parallellt med luftströmmarna. Jag har ju DFI nf4 ultra-d så minnena sitter ju horisontellt ovanför processorn. När allt är färdigt att monteras in i datorn så ska ni få se lite bilder.

vänta nu, snake, du gav mig en idé, om det nu är så att det stoppar luftflödet så kanske man skulle kunna borra massvis med små hål i flänsen så är ju det problem lite mindre. Men det får vi se om jag gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0

vänta nu, snake, du gav mig en idé, om det nu är så att det stoppar luftflödet så kanske man skulle kunna borra massvis med små hål i flänsen så är ju det problem lite mindre. Men det får vi se om jag gör.

eller så kan du ju fräsa ur typ 5 spår i det som sticker upp över minnet så att det blir som en gaffel typ... se domnator minnena typ nått sånt fast inte lika tätt mellan spåren

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ursäkta, men, PC-133?

Eller är det bara testminnet

Permalänk
Medlem

Du bör vara försiktig när du flyttar datan o så, om du ska på lan o tar datan i bilen så inte minnerna knäcks av eller nått

Visa signatur

Just NODL it! #NODL
-------------------------------- Fösta Bygget (´= Galleri Album-----------------------------
Hodban@YTube

Permalänk
Medlem

Du borde kanske fixa någon anordning så att du kan fästa ihop flänsarna. Om du har två eller fler så belastas inte minnena så mycket när/om du ska flytta på burken.

Glömde ge en eloge.

Skitschyssta flänsar!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Sdram e fina grejer

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Medlem

Ser riktigt najs ut:D

Permalänk
Medlem

Tack än en gång för de fina kommentarerna...

Jag har nu tänkt lätta lite på vikten genom att borra många hål i flänsen (bättre luftgenomströmning hoppas jag).

Jag testade lite testminnet med fläns på ett gammalt socket a mobo med sdram dimms och det sitter rätt bra men det lutar ju lite nedåt. Äsch det hade varit bättre om minnena skulle sitta vertikalt som på de flesta moderkort men på mitt sitter de ju förstås horisontellt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Jävligt nice!
kul att se att det finns folk med verkliga skills

Permalänk

Riktigt saftiga kylflänsar! Vadå Dominator? Ser dock ut att ta en hel del plats. Själv funderat på att fixa till egna kylflänsar men har för lite erfarenhet och dessutom litar jag inte på svarven man har tillgång till :). 8 Pp! helt klart skitbra jobbat.

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem

Fan vad fräckt! Att man inte har tänkt på det innan

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1080ti - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Kommer inte tyngdpunkten väldigt långt ifrån minnet? Att jämföra vikten med thermalrights är ju inte rätt, då deras kylare enbart bestod av flänsar längst ut och den verkliga vikten (förmodar jag) ligger i de massiva bitarna som sitter runt minnet, Dessutom undrar jag om man verkligen har nytta av att ha det så stort, jag är skeptisk till att man lyckas få ner kylan kom är längst upp i kylaren. Bara en tanke, det kanske hade klarat sig om man hade kapat ned den till hälften?

Nice work annars, jävligt fräck idé. Lite finish på det som kommer det se riktigt bra ut. Högglanspolerat eller kromat vore nice. Keep up the good work.

Visa signatur

Asus P6T Deluxe| I7-920@4100Mhz 1,31V| Corsair 6Gb Xms3@1731Mhz 7-8-7-20| Antec Truepower NS 750| Intel x25-M G2| 2x WD Green 1TB| 1x WD 320Gb| 2x WD 160Gb| 2x Sapphire 5770 Oc| 2x Dell 2209WA| Lian Li PC-V1100B|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoXXaN
Kommer inte tyngdpunkten väldigt långt ifrån minnet? Att jämföra vikten med thermalrights är ju inte rätt, då deras kylare enbart bestod av flänsar längst ut och den verkliga vikten (förmodar jag) ligger i de massiva bitarna som sitter runt minnet, Dessutom undrar jag om man verkligen har nytta av att ha det så stort, jag är skeptisk till att man lyckas få ner kylan kom är längst upp i kylaren. Bara en tanke, det kanske hade klarat sig om man hade kapat ned den till hälften?

Nice work annars, jävligt fräck idé. Lite finish på det som kommer det se riktigt bra ut. Högglanspolerat eller kromat vore nice. Keep up the good work.

Tack!

Men jo, den blev lite tung. Jag har faktiskt tänkt kapa bort en eller ev flera flänsar i toppen. Sen har jag tänkt göra flänsarna en gnutta djupare och ska jag borra hål för att lätta på vikt och få mer luftgenomströmning. Sen ska plåten som sitter mot minnet bytas ut.

Visa signatur