Äldsta digitalkameran i bruk

Permalänk

det finns alltid game boy cam som tar foton i svartvit

http://en.wikipedia.org/wiki/Game_Boy_Camera

Visa signatur

amd 5000+,xfx Geforce 8600gt,4gb ram

Permalänk
Medlem

Det finns mycket kul som inte får vara med o leka bland morderniteterna

Men min kamera lär nog hänga med ett tag till :

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en _gammal_ digitalkamera liggandes hemma hos päronen nånstans (det var deras). Kommer inte riktigt ihåg märket, om det var canon/sony/olympus, kanske... Iaf så hade den inga såna flashiga grejjer som minneskort. Den var stor och formad som en 3.5"-diskett, och sparade ner bilderna direkt på...ja, disketterna som man satte i den:)

Nån som har någon aning om vilken det kan ha varit? Kan inte åka hem och leta rätt på den nu direkt..

Edit: En sony mavica var det!

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

funkar den ?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Har fortfarande en _gammal_ digitalkamera liggandes hemma hos päronen nånstans (det var deras). Kommer inte riktigt ihåg märket, om det var canon/sony/olympus, kanske... Iaf så hade den inga såna flashiga grejjer som minneskort. Den var stor och formad som en 3.5"-diskett, och sparade ner bilderna direkt på...ja, disketterna som man satte i den:)

Nån som har någon aning om vilken det kan ha varit? Kan inte åka hem och leta rätt på den nu direkt..

Edit: En sony mavica var det!

Ja det låter som en Sony Mavica faktiskt http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Mavica minns att när jag gick i 3-4:an i skolan så hade dom en del såna kameror. Vill minnas att jag var riktigt imponerad av den tekniken då.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

kan ni tänka er uttvecklingen av kameror? en mobil med 5 megapixlar t.ex. Den kamrenan som dom fotograferar modeller med är en hasseblads kamera med 200 megapixlar 8]

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk

Jag har farsans gamla Canon ION RC-250 från 1988 hemma - borde stå sig rätt bra i konkurrensen!

0.8 Mpixel och bilderna (egentligen stillvideobilder) lagrades på små söta tvåtumsdisketter (50 per diskett). När man startar upp den så känner man hur kameran vibrerar när den läser igenom disketten!

Dyr när den kom och för att kunna använda den behövde man investera ett par tusenlappar till (vilket farsan gjorde) i ett "Action-Pack" vilket var en plasthistoria man skruvade fast kring den och som då försåg dig med en stativgänga samt fäste för en teleconverter och ett handgrepp med en rem över handen. Tillsammans med en digisplitter kunde man plötsligt få in bilder i Amigan rätt smidigt.

Vet inte exakt var den är sedan flytten, så att säga att den är "i bruk" är väl lite optimistiskt, men lite coolt är det allt att konstatera att man snart fotat digitalt i 20 år...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite nostalgi är altid kul...

Har ungefär 15 st. 3,5tums disketter liggandes om någon behöver

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiruna
kan ni tänka er uttvecklingen av kameror? en mobil med 5 megapixlar t.ex. Den kamrenan som dom fotograferar modeller med är en hasseblads kamera med 200 megapixlar 8]

Nej, de fotar modeller med kameror som Nikon D200 och Canon 30D.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT

Beror väl på vilka "de" är... Klart det finns proffs som använder sig av hasselbladare. Men de som håller sig till "vanliga" kameror och är proffs använder nog snarare tex canons 1-serie än 30d som är "prosumer"-riktad modell..

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

jag fattar inte varför vissa ska så många megapixlar som möjligt, jag menar ju mer information bilden innehåller desto mer komprimeras den enligt den "förstörande metoden"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Äldsta digitalkameran i bruk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik356b
Jag har en gammal digitalkamera :

Minolta DiMAGE E201
Digital zoom; 1,4 och 2,0
2.3 MegaPixel
MovieMode (160x120)
2 tumsskärm
USB 1.1
TV OUT
4st. AA-batterier
Engelsk Manual

CompactFlash 8MB (typ 1)

http://www.fileden.com/files/2007/7/28/1303011/PICT0120.JPG

På medföljande cd-skior finns :

Quicktime 4.1
Drivrutiner
Handbok, 5-språkig
PhotoDeluxe 4.0 Windows
PhotoDeluxe 2.0 Mac

Mått :

Längd = 3,5 cm
Bredd = 11 cm
Höjd = 6 cm

Någon som har äldre digitalkamera ?

Agfa ePhoto 307.

Permalänk
Medlem
Citat:

jag fattar inte varför vissa ska så många megapixlar som möjligt, jag menar ju mer information bilden innehåller desto mer komprimeras den enligt den "förstörande metoden"

Va? Komprimeringsgraden ökar inte med antalet megapixlar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Beror väl på vilka "de" är... Klart det finns proffs som använder sig av hasselbladare. Men de som håller sig till "vanliga" kameror och är proffs använder nog snarare tex canons 1-serie än 30d som är "prosumer"-riktad modell..

Ja, självklart gör det det men jag har aldrig någonsin hört talas om någon som fotar modeller med Hasselblad. Självklart är det vanligt med 1-serien, men väldigt väldigt många modellfotografer sitter med 30D, 20D och ibland t.om. 10D.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Titta här :

Förstörande komprimering
Att välja antal megapixlar
JPEG/JPEG 2000
Bildkompirimering

Altså förstörs information även om det "oftast" är så lite som vi inte bryr oss om...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en fuji mx1200 som fortfarande används. Nu mest som traderakamera.
Jag köpte den tidigt 2000.

1,280 x 960 pixel resolution
*
2x digital zoom
*
Optical & LCD viewfinder
*
64-segment metering
*
+/- EV exposure control
*
Surprising picture quality!

Jag gillade den kameran skarpt. Inga inställningar, bara att knäppa och rätt bra bilder med den tidens mått.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung kamera -99 för två tusen spänn... Det fanns blixt (som åt batteri...), men ingen skärm att kolla på. Minneskortet på 1 el. 2 mb är jättestort. Känns som om man var tidig på det där med digitalkamera... Det kändes fantastiskt att bara knäppa och knäppa utan att behöva lämna in film på framkallning... Bilder kommer på och tagna med spektaklet...

Permalänk
Medlem

Ni som snackar om att bilder förstörs pga komprimering, vet ni att proffs ofta fotar i RAW och får fantastiskt stora bildfiler ?
(storleksordningen X*GigaByte PER bild)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Ni som snackar om att bilder förstörs pga komprimering, vet ni att proffs ofta fotar i RAW och får fantastiskt stora bildfiler ?
(storleksordningen X*GigaByte PER bild)

Visste du att bilder inte får överskrida 4GB oavsett kvaliten på dem ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad snackar du om? Bilderna kan väl bli så stora som det behövs. En hasselblad 200mpxl fotar nog inte i ngt annat än RAW. Alltså kan bilderna bli sjuukt stora.

Permalänk
Medlem

Vet att vi har en Apple Quicktake 100 med kartong och tillbehör liggandes därhemma som vi hittade på en loppis för 20kr för något år sedan. Riktigt kul kamera. Läste någonstans att apple lade ner tillverkningen pga. dålig lönsamhet och att digitalkameramarknaden strax efteråt kom igång på riktigt. Som vanligt (innan Steve Jobs tillbakakomst) lyckades de missa att läsa av marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

4GB är bara begränsningen på hur stor en fil kan vara i FAT32. Och då är frågan, hur svårt är det för en kameratillverkare gå runt begränsningarna i FAT32 i sin kamera?

go figure...

Permalänk
Medlem

Hasselblads digitala bakstycke sänder bilderna trådlöst direkt till datorn, en och en. Där finns inte någon storleksbegränsning.

När jag började titta på digitala kameror fanns det en produkt som simulerade vanlig film. Man satte i den bak i småbildskameran som en film så satt det en CCD och all elektroniken fanns i "rullen". Jättedyr och det verkar aldrig ha blivit någon hit.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Näe, den komprimeras ungefär lika mycket för samma kompressionsinställning. Och eftersom originalet håller högre kvalité blir även den komprimerade filen av högre kvalité (och större), ju högre upplösning bilden har. Dessutom finns det inte en "förstörande metod", utan flera. Jpeg är bara en av dessa.

Citat:

Öhh? För det första är det inte sant. FAT-system kan ha den begränsningen, eller inviduella filformat. Men det finns inga hinder för ett givet filformat att ha hur stora bilder som helst.

För det andra så är 4 GB monstruöst mycket, även i RAW-format. Om färgdjupet är 32 bitar, motsvarar 4 GB rått 1 Gpixel, dvs 1000 megapixel (RAW-formatet innehåller en del annat också, men som räkneexempel duger detta antagande). Således faller ditt resonemang om att högre upplösning inte leder till högre kvalité, när du avser skillnaden mellan säg 5 och 20 eller 100 megapixel.

Kanske ska läsa dina egna länkar?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Har två stycken Kodak DC20 0.6mpix tror jag det är, kom 1996.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Hasselblads digitala bakstycke sänder bilderna trådlöst direkt till datorn, en och en. Där finns inte någon storleksbegränsning.

När jag började titta på digitala kameror fanns det en produkt som simulerade vanlig film. Man satte i den bak i småbildskameran som en film så satt det en CCD och all elektroniken fanns i "rullen". Jättedyr och det verkar aldrig ha blivit någon hit.

Ja den där rackaren kommer jag också ihåg! Var med som en notis i pc för alla tror jag. Den hade väl inte ens 1 Mpix? Dyr var den i alla fall, synd på en kul idé.

Permalänk
Medlem

Jag tror att de har glömt att nämna att en bild med en högre upplösning är en bättre och mer arbetsvänlig bild eftersom de defekter som blir i datorn återgivning blir mindre betydande. Det är väldigt vanligt att de som har en kamera någon gång redigerar sina bilder.

Dessutom har Hasselblad aldrig (enligt dem själv) tillverkat en kamera med mer än 39Mpix.

JPEG, GIF, PNG och allt vad många fil format heter upp my ass.

Ska man köpa en kamera tycker jag att det är ett måste att den kan spara bilden i ett bra RAW format. JPEG mm är dåliga format som vid en snabbt blick kan verka okej. Om man tar sig en minut till att granska en JPEG bild så upptäcker man med en gång alla onarturliga kanter mellan objekten i bilden. Och tar man sig en minut till och använder valfritt zoom verktyg så upptäcker man alla inkorrekta pixlar. JPEG är som sagt en destruktiv komprimering av digitala bilder. Dess consinustransformer är utförda i 8*8 block / pixlar. 8*8=64 Om en av dessa pixlar är felaktig så förstörs även de resterande 63 pixlarna. 64 förstörda pixlar av 1000000 pixlar kan verka helt okej ända fram tills dess att man bestämmer sig för att göra någon form av redigering eller retuschering då dessa kan vara helt förödande för hela bilden.

Permalänk
Medlem

Jag har en 1,2 Mpix kamera hemma, sitter dock på praktik nu så kan inte titta efter vad den heter, men den används fortfarande, mina morföräldrar lånade den senast för någon vecka sen

Visa signatur

Grafikkort: 7900XTX | Processor: 7800X3D | Moderkort: Asrock B650 PG Riptide | Ram: Kingston Fury Beast 2x16gb 6000mhz. | Mainskärm: 27" 1440p UltraGear™ (27GP850) QHD Nano IPS 180hz | Extraskärm: 27" 1080p AOC 27G2 144hz ips | Disk1: NVMe Seagate FireCuda 510SSD 2TB | Disk2: SATA SSD Kingston A400 480GB | Disk3: SATA Western digital 3000GB 5400rpm.
| Chassi: Fractal north | Headset HyperX Cloud Alpha 2 wireless | Tangentbord: HyperX Alloy elite 2 | Mus: Razer deathadder v2 pro

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som inte alla verkar veta hur mycket plats en bild tar upp i minnet så en liten enkel redogörelse

bredd x höjd x bitplan / 8

Så en toppmordern hasselbladare med säg 8000x5000 i upplösning (40mpix) blir

8000x5000x32 / 8 = 160Mb. Så 160Mb minne behövs om bilden nu är i 32 bitar och 40mpixel, dock blir raw-bilden mindre skulle gissa på 40-50Mb. Det är vanligare med 24-bitar idag. Så nu var det föroppningsvis utrett.

Nu till kameror, jag har använt Apple Quicktake 150 och den är klart sämre än en blurrig webcam från 1998. Otroliga artifakter och stora blockbildningar. Den kostade ca 12000 exkl när den kom har jag för mig. Själv höll jag mig till ca 1997 då Olympus var först med en som klarade 1024x768 och då med 6Mb inbyggt minne och då med 30st jpeg-bilder. Jag var och prutade ner en sådan kamera ifrån 12000kr till 10300kr har jag för mig. Den körde på seriellporten och det tog ca 12min att flytta 6Mb. Tror jag tog ca 10000 bilder med den och hade den med mig överallt. Det tog ca 3 sek innan man kunde knäppa en ny bild. Dock fanns räddningen med att man kunde köra med 512x384 och få plats med 120 bilder. Då kunde man köra på som bara den med ca 1sek fördröjning. Autofokusen behövde under sekunden att fungera...

Jag är inte så ofta i forum och hänger så jag kan lika gärna skriva om lite gamla prylar. Den roligaste grejen jag testat var en 8mb hårddisk med då 2x4mb plattor (lite större än en LP) som man med diverse handgrepp kunde byta ut en 4mb mot en annan om man behövde byta lagring. Prylen var ungefär i storlek med ett halvhöjds kylskåp. Givetvis drevs den med 3-fas som riktiga dataprylar gör.

Någon nämde 3.5" disketter, de är ju nya grejer.. 5.1/4" har man och jag har även en 8" are liggandes men den är nog äldre än vad snittet som skriver i det här forumet (risk för att bli ett troll här nu...) Riktiga diskettstationer skall stå på golvet på 4 hjul och klara 2st 8" diskar

en 2" hög SCSI-disk har jag någonstans med flera mb lagring också.

Har testkört en Osborne I, den första "bärbara" datorn. ser ut som en koffert där man tar av locket och det är tangentbord. Skärmen var några tum stor.

Ett muschip till en 8086:a har jag någonstans. (coolt med hårdvaruchip som musdrivare)

Min första burk som jag köpteTexas Instrument Ti99/4A (som jag programerade slut minnet på!) så man kom in rätt sent på hemdatorfronten. 32kb extraminne kostade 3000kr på den tiden och givetvis var det kasettband som gällde för lagring.

Det fanns flera kompisar som körde Vic20, ABC80 och andra superdatorer. Fast C64-tiden är en era som jag alltid kommer minnas med en tår i ögat. Det var den roligaste tiden enligt mig.

Nåväl.. simma lungt i cyberjymden.

Permalänk
Medlem

Fujifilm Finepix 4700, ingen rolig kamera att hålla på med, 128MB minneskort.
Släpptes 2000 i jappeland iaf, vet inte om sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT

Faktum är att jag såg på Top Model på TV3 för nån vecka sen, och visst hade de en Hasselblad H2D