Sapphire X1950PRO PCI-E VS Radeon X850XT PE AGP

Permalänk
Medlem

Sapphire X1950PRO PCI-E VS Radeon X850XT PE AGP

Har tänk att uppgradera min burk till PCI-Express.

Det jag undrar är följande, blir det stor skillnad grafikmässigt med ett Sapphire Radeon X1950PRO 512MB GDDR3 PCI-Express jämfört med mitt nuvarande Ati Radeon X850 XT PE 256mb AGP?

//*Redrom*

Visa signatur

I can change your destiny.

Permalänk
Medlem

tja, du får ju mer shaderkraft (SM 3.0 också), mer minne och bättre minneskontroller på GPU:n, men å andra sidan har det bara 12 pipes mot ditt med 16. Så det kanske kan va lite långsammare i spel med många texturer (och AF), men överlag så är nog x1950pro rätt mycket bättre/snabbare. Annars så väl ditt x850 värt rätt mycket på begagnatmarknaden så om du ska sälja det så blir det nog inte så mycket mellanskillnad.

Så ja, bättre är det definitivt, men ingen jättestor skillnad i prestanda kanske - förutom i spel med mycket shaders då kanske.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Nja, det blir inte så värst stor skillnad men det är ju trots allt två generationers skillnad så du kommer ju märka skillnad. Men du får tänka på att dagens spel kräver mycket av grafikkorten så att köpa ett så pass svagt kort från X19XX-serien idag ger ju inte så jättemycket skillnad ändå. Men det beror på hur stora krav du har på grafiken i spel. Vissa skulle säga att det är en enorm skillnad och vissa skulle säga som mig att trots två generationers skillnad så är det ju ingen monsterskillnad. Du köper ju nu ett X1950Pro mot ett tidigare värsting X850XT PE. Skulle du köpa en motsvarande ur X19XX-serien så skulle det ju vara X1950XTX i sånt fall, men dom är ju inte prisvärda över huvud taget idag så.

Allt hänger på vad du har för krav egentligen och vad du är beredd på att betala. Men det är inget dåligt köp om det är det du undrar. Men du ska inte ha så stora förhoppningar bara för att du byter till PCI-Express X16 från AGP X8. Det är skillnad på dessa två kort men inte så jättestor skillnad. Ja i testprogram kanske men inte i praktiken. Låt inte 512Mb minne lura dig heller då kortet i alla fall är för klent för att kunna tillgodogöra så pass mycket minne ändå. Ett X1950XT med 256Mb minne är ett bättre köp.

Lycka till!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det låter ju okej iallafall :P. Men hur är ett X850XT PE AGP på marknaden, går det att få sålt detta kort trots sina år på nacken?

//*Redrom*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja o ja, du kan få ganska bra betalt för ditt X850XT PE tror jag. Sätt ut det på tradera så sätter marknaden sitt pris på det

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Okej, pengar är det språk jag förstår mig på

Vad tror du om ett SAPPHIRE RADEON HD 2900PRO 512MB VIVO PCI-E?
Finns på komplett för 2.390kr. Är detta bättre?=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *Redrom*

Ja, köp det direkt. Ett riktigt bra kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *Redrom*

mmm... ett nedklockat 2900xt alltså. inte så dumt med tanke på priset. bara nätagget orkar med det så. drar väl snäppet mer än ett 8800gts tror jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

va vill du ha för kortet x850xt?

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra