Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem

Jag har haft min M1330 i snart 24h och det finns lite småsaker att klaga på. Den är lite större än jag föreställt mig, fast fortfarande smidigare än en macbook. Högtalarna är burkiga vilket är normalt för små 12"are, men för en 13.3a för 12k hade jag förväntat mig bättre. Sist har jag CPU-whine på min, kommer lite då och då, speciellt precis efter uppstart från viloläge. Inte egentligen nåtot jag stör mig på men jag vet att det finns folk som är känsliga för det.

Trots detta är jag väldigt nöjd med min laptop, den har kanske blivit lite för välrenomerad i media vilket medför att man har ömänskligt höga förväntningar på den.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min M1330 i snart 24h och det finns lite småsaker att klaga på. Den är lite större än jag föreställt mig, fast fortfarande smidigare än en macbook. Högtalarna är burkiga vilket är normalt för små 12"are, men för en 13.3a för 12k hade jag förväntat mig bättre. Sist har jag CPU-whine på min, kommer lite då och då, speciellt precis efter uppstart från viloläge. Inte egentligen nåtot jag stör mig på men jag vet att det finns folk som är känsliga för det.

Datorn är iaf knäpptyst förutom ett högfrekvent ljud från CPU'n ibland.

Trots detta är jag väldigt nöjd med min laptop, den har kanske blivit lite för välrenomerad i media vilket medför att man har ömänskligt höga förväntningar på den.

Permalänk

HDMI-uttaget funkar finfint för att skicka högupplösa signal utan problem. Med Nvidia-grafikkorten så är det bara att gå in i dess kontrollpanel och köra en snabb och enkle guide så hittas HDTV:n automatiskt, sen är det bara att köra. Har dock inte kunnat testa full HD ännu, men folk säger att den klarar av 1080p så. En sak jag undrar dock, någon som vet hur man ställer in vart ljudet ska skickas när man spelar upp video via HDMI? Nu får jag ungefär 3/4 genom datorn och 1/4 genom TV:s högtalare. Vore ju mycket smidigare om allt gick genom TV:n.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spader triss
HDMI-uttaget funkar finfint för att skicka högupplösa signal utan problem. Med Nvidia-grafikkorten så är det bara att gå in i dess kontrollpanel och köra en snabb och enkle guide så hittas HDTV:n automatiskt, sen är det bara att köra. Har dock inte kunnat testa full HD ännu, men folk säger att den klarar av 1080p så. En sak jag undrar dock, någon som vet hur man ställer in vart ljudet ska skickas när man spelar upp video via HDMI? Nu får jag ungefär 3/4 genom datorn och 1/4 genom TV:s högtalare. Vore ju mycket smidigare om allt gick genom TV:n.

Gå in i Kontrollpanelen och sedan på Ljud. Där ska du välja HDMI som standard, därefter ska det fungera.

Permalänk

Fick min dator idag, såg riktigt bra ut förutom att den buktade lite granna vid den optiska enheten, vilket jag har läst om ett flertal som gjort samt att tangentbordet buktade en aning på ett ställe. Men visst gjorde inte mig så mycket och syns knappt. Däremot när jag skulle prova att ta ur batteriet så gick spärren sönder... hooray. Ska ta kontakt med supporten i morgon och hoppas de kan ordna en ersättning snabbt. Annars är datorn helt guld, tangentbordet är skönt att skriva på, väger lite. Dessutom fick man med ett rätt fint fodral vilket passar mig perfekt då jag kan dumpa datorn i ryggsäcken. Batteri tiden verkar vara kanon, 6+ timmar med energisparläge och ett 9 cells.

Om jag nu bara får min bytt snabbt så har jag inget att klaga på.

Permalänk
Medlem

Dålig kvalitet?

Fick ersättningsdatorn för kanske en vecka sedan. idag upptäckte jag att en del av xps märket på utsidan skärmen hade försvunnit. Den som är kromad. Jag har varit sjukt försiktig med datorn och allid använd det medföljande skyddet vid transport i riktigt datorväska.

Någon som har haft samma problem?

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]

Permalänk
Medlem

Re: Dålig kvalitet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredgo
Fick ersättningsdatorn för kanske en vecka sedan. idag upptäckte jag att en del av xps märket på utsidan skärmen hade försvunnit. Den som är kromad. Jag har varit sjukt försiktig med datorn och allid använd det medföljande skyddet vid transport i riktigt datorväska.

Någon som har haft samma problem?

Samma sak hände för mig. Halva X'et och hela P'et är borta..
Den är en vecka gammal ikväll, fraktat den i väska tre gånger.

Har du CCFL skärm eller LED?

Permalänk

Mitt omdöme

Riktigt mullig data. Har haft den i ett par dagar nu. Leveranstiden var ungefär en vecka vilket jag tycker är godkänt. Den känns extra bra nu efter att jag fimpat Vista och kör Xp istället. Lång batteritid (6 cells), 90% kvar efter att ha kodat Java i ca 1 timme. Storleken och vikten är vad jag hade förväntat mej, ingenting att klaga på där. Den har ett skönt tangentbord, är nästan helt ljudlös, den har många smarta finesser och känns gedigen rakt igenom. Verkligen en dator jag rekommenderar!

Permalänk

Är det stor skillnad på CCFL-skärmen och LED-displayen?

Permalänk
Medlem

Hej

Tänkte köpa en XPS m1330 (mellan varianten). Kommer ibland att behöva använda den för lite filmredigering (Adobe Premiere). Funkar det på denna burk? Orkar den med det?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Fick min förra veckan, men den ska tillbaka igen tyvärr. CPU whinet går inte att leva med, så är det bara. Jag blir helt vansinnig på den efter en stund, och eftersom Dell inte vet när de har en lösning på problemet väljer jag en full refund. Hittar de en lösning så kan jag ju alltid lägga en ny beställning (för typ 3-4:e gången :9)

Annars helläcker dator. Hoppas de reder ut problemen med den, så att den kan leva upp till sin potential.

Permalänk
Medlem

Hur är datorn, Är den bättre än macbooken? de står mellan de två för mig och jag har absolut ingen aning om vilken som är bäst?

Permalänk

Behöver inte byta min, de skickar en tekniker för att kolla fixa de små felen jag hade. <3

Lundvall tja är väl mest att välja mellan OSX och Windows/Linux...

Permalänk
Medlem

Okej. Lite de som är de svåra för mig med..

Permalänk

Jag har haft min två dagar och är väldigt nöjd förrutom att ljudet småhackar ibland. Jag har provat olika mp3-spelare och kollat om det blivit någon skillnad, men samma problem på alla. Kan det ha något med drivrutinerna att göra eller kanske att det är Vista?

Permalänk
Medlem

Är det någon här som bestämt sig för att leva med sitt CPU-whine eller har alla skickat tillbaka sina system?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RichardBorg
Jag har haft min två dagar och är väldigt nöjd förrutom att ljudet småhackar ibland. Jag har provat olika mp3-spelare och kollat om det blivit någon skillnad, men samma problem på alla. Kan det ha något med drivrutinerna att göra eller kanske att det är Vista?

Jag upplever också att ljudet hackar ibland! Intressant...
Är där fler med samma problem?

Permalänk
Medlem

Angående hackande ljud, kör ni Vista kan det vara en idé att skära ner på alla tjänster som är igång i datorn. Default är det väl runt 70 tjänster, jag kör min Vostro med 44 tjänster inklusive antivirus, brandvägg, wlan och aero. Ljudet hackar _inte_ när jag kör Foobar2000 just nu, med uppsampling och 24/96, och gör olika saker.

Förvisso har jag en Vostro, men bashårdvaran är synnerligen lika.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

just nu kör jag med närmare 90 tjänster igång på en 1330 och jag har inga som helst problem med ljudet, använder itunes för tillfället.

Däremot så har jag ett annat problem, när jag använder HDMIn kopplad till tv så tenderar bilden att ibland då en kamerarörelse sker att skapa ett streck i bilden. Någon mer som upplevt detta?

Permalänk
Medlem

90 tjänster(!?), hoppas att datorn inte startar med det och att det bara är du som dragit igång en massa program annars bör du storstäda Windows-uppstarten. Tala om prestandatjuv.

Strecket i bilden vet jag inte vad det beror på, men med alla de tjänsterna igång kan det faktiskt bero på att din processor tuggar livet ur sig och inte hänger med.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för en full cash refund på min M1330. Att ta 12000 för en dator med glappande hårddisk och CPU-whine är sjukt. Jag rekomenderar alla som funderar på ett köp att avvakta tills dell får ordning på kvaliten. Synd, för jag lär inte hitta en laptop med like bra prestanda/storlek.

Permalänk
Medlem

Jag med, men jag väntar tills nya macbooken kommer.

Visa signatur

badzmeg

Permalänk

Kom tekniker idag och bytte ut alla plast delar på datorn. Nu är det inga bulor eller glapp nånstans. Enda som stör nu är cpu whine som jag verkar ha fått en ganska snäll variant av så det stör inte mig så mycket. Riktigt go dator nu och dells support var riktigt bra.

Ringe på Onsdagen, Teknikern skulle kommit på Torsdagen men hadde inte fått hem alla delar pga att xps1330 är så ny, kommer istället på fredagen. Skruvar isär och sen ihop datorn på 30-40 minuter. Senare på eftermiddagen ringer supporten från england och kollar om jag är nöjd. <3 Snabbt och lätt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dålig kvalitet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xds
Samma sak hände för mig. Halva X'et och hela P'et är borta..
Den är en vecka gammal ikväll, fraktat den i väska tre gånger.

Har du CCFL skärm eller LED?

Jag har led skärmen. Dom ska skicka ut en tekniker med lite plast delar o grejer för att ordna lite småproblem. Datorn jag hade innan som dock hade fel hårdvara var bättre byggd...tyvärr..

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]

Permalänk

Angående ljudet, kan alla testa att stoppa in valfri CD i läsaren, sätta på en mp3-låt och medan den spelas så trycker ni ut CD:n. Hakar erat ljud också upp sig som en hackig skiva? För så ska det väl fan inte vara?

Permalänk
Medlem

drar du ut skivan blir de ju hackigt? Den har ju inget att läsa av!

Permalänk

Jag menar ju självklart att du ska sätta på en mp3-låt som ligger på hårddisken. Snälla, jag är inte dum i huvudet.

Permalänk
Medlem

RichardBorg: Det blir hackigt för mig också.

För er som har whine. Fick tipset att sätta daton i strömspararläge, var skeptisk, men det funkar bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RichardBorg
Angående ljudet, kan alla testa att stoppa in valfri CD i läsaren, sätta på en mp3-låt och medan den spelas så trycker ni ut CD:n. Hakar erat ljud också upp sig som en hackig skiva? För så ska det väl fan inte vara?

Har ni uppdaterat BIOS? Det skall nämligen lösa vissa problem med DVD:n kanske har ni tur...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosengren88
Har ni uppdaterat BIOS? Det skall nämligen lösa vissa problem med DVD:n kanske har ni tur...

Jag har det senaste som lagts upp på Dells hemsida i alla fall, sen vet jag inte om det kommit något nyare efter det.