Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem

Gustavs: Glöm inte hur det går. Funkar det vill jag också har nytt moderkort!

Permalänk
Medlem

Mailade tillbaka lite sent, men han kommer imorgon efter 11:00.

Jag skriver en liten recension här direkt det är bytt.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk

Trevligt om de löst problemet då kanske man ska kolla om man kan få ett nytt moderkort med...

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte det löser problemet men jag är glad för att dom försöker. Det känns även roligt att DELL erkänner att dom har problem och vill göra något åt det. Jag vet att DELL kommer hitta en lösning på detta problem, frågan är bara hur dom ska lösa det. Om 24 timmar vet vi om det hjälper att byta till moderkortet & cpu:n dom skickat upp till norrlands skogar.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Jag har en m1330 med en C2D T7100, 1,8Ghz och en stationär AMD 4600+ 2,4Ghz. Jag har undervoltat båda med RightMark men min dell går inte att undervolta ordentligt. Min stationära går att dra ner till 5.0x, 1Ghz och 0.850V. m1330 får jag bara ner till 6.0x, 1,25Ghz och 0.925V. Min stationära går alltså strömsnålare än min bärbara! :S

Går det inte att sänka mer i m1330 på något sätt? :S

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

jag har hittat ett liten irriterande sak med datorn, vet inte om det är nån inställning i vista eller nått, men om jag lämnar datorn (med laddarn i) och stänger locket... om jag sen kommer tillbaka efter 1 timme eller så , då kan jag inte väcka datorn.. tryckt på varrenda knapp på hela tangetbordet, öppnat å stängt locket tusen ggr... det går inte att väcka den. enda man kan göra är att hålla in powerknappen i 3sek så den stänger av.

lite små störande när man kommer tillbaka och har säkert en massa msn medelande osv öppnade så måste man stänga av så försvinner allt.

nån som har nån ide?

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Provat att trycka på powerknappen en gång, tänkte så du inte har ställt den i Vistas Sleep Mode.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Hur ska du kunnat fått en meddelande om du har datorn i sleepmode? Jag skulle rekomendera att tabort sleep mode när du stänger locket, hur irriterande som helt. Du använder powerknappen för att få den från sleepmode. Om två timmar kommer dom från Infocare och byter moderkort och processor, är hur spänd som helst

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

sorry valde lite fel ord där , jag har tagit bort sleepmode, men datorn går i nått sorts läge endå, typ stänger av skärmen eller nått
så går den inte att få liv i..

för stänger av skärmen gör den ju så fort man stänger locket
även om man tagit bort funktionerna att den inte ska stänga av skärmen

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk

för att väcka den behöver du bara trycka powerknappen engång iallafall, sen hur man stänger av det vette fan. Är inte datorns fel iallafall utan windows vista.

Min har dock plötsligt börjat pipa när laddaren sitter i så ska nog ta o prata med dell igen.

Permalänk
Medlem

Då har Infocare suttit med datorn i tre timmar. Nytt moderkort och ny processor. Han sa att ljudet var borta och bad mig lyssna. Ljudet var där, men hade flyttat sig från höger sida till vänster sida. Efter ett tag insåg han att ljdet var kvar. Han fortsatte, och efter ungefär 30 minuter bad han mig komma och lyssna igen. Ljudet var HELT borta, jag frågar vad han gjort han säger det är ingen hårddisk i den.

Så nu kan vi dra slutsatsen att det inte är processorn som orsakar ljudet utan hårddisken. Problemet är fortfarande kvar, och Dell kommer ringa mig. Servicemannen sa att Dell haft samma problem på tidigare modell men då sagt att det var "design". Altså att problemet ska vara där men han trodde att Dell skulle lösa detta med en BIOS-upgrade. Så jag får väl vänta på Dell´s samtal och återkomma då.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk

Ni som har problem med ljud vad har ni för hårddiskar? Jag har 200GB 7200/rpm och den är tyst. Kan det finnas en gemensam nämnare att ni alla har ngn annan HD?

Permalänk
Medlem

Jag har samma som dig, men tydligen spelar det inte någon roll. Samma ljud på 5400-diskarna.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Någon av er som har undervoltat sin? Vad får ni som lägst?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

De är riktigt snabba dell ju, la min beställning igår och idag står det att den är färdigproducerad och leveransen förbereds!

Permalänk

davvel, vilken konfiguration valde du? Funderar själv på att köpa en m1330. Men har en kompis som beställde för ett par veckor sen och han skulle få vänta 10 veckor, vilket inte är så kul.

Permalänk
Medlem

Såg nu att "teknikern" försämrat min dator, delar som inte sitter som dom satt vid nyköp och tangentbordet buktar upp vid F8-F9 och vanliga 8:an. Bra jobbat där, Dell ringer antagligen mig imorgon kommer nog köra på att få den utbytt. Om den nya inte håller måttet så vill jag ha full refound. Tråkigt... jag har haft Acer Siemens och alla har fungerat bra och hållt riktigt bra kvalité förstår inte hur man kan leverera en dator som är så undermålig.

Edit: Har pratat med DELL nu dom skickar en ny dator till mig.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Gustavs: Men då var det alltså hårdisken som var orsaken till att det levde om? Som jag nämnde tidigare.

Permalänk
Medlem

a_stranger:
T7250, röd färg, ingen fingeravtrycksläsare, led-skärm, Wifi draft N, 160gb 5400rpm, 2gb minne

skulle misstänka fingeravtrycksläsaren om din kompis valde den, det har väl någon pratat om tidigare att det varit leveransproblem med den? (kan ev. läst det på nåt annat forum)

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu även fått min, T7300,160gb 7200rpm, gick på 1,5 vecka att få hem den.
Funkar perfekt, inget ljud eller liknande från någon komponent. enda är väl att tangentbordet ser ut att bukta lite, men det verkar dom flesta fått.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Beställning gjord! Ringde in för att för lite specialgrejer, se nedan

SPECS:

XPS M1330 CORE 2 DUO T7300 2.00GHz
13.3" WXGA (1280x800) White-LED Display Tuxedo Black
Memory Dual-Channel 2048MB (2x1024) 667MHz DDR2 SDRAM
Hard Drive 120GB Serial ATA (5400 RPM)
8xDVD+/-RW Slim Slot-Load Drive, including SW
Primary 6-cell 56WHr Li-Ion Battery
Optional 9-cell 85WHr Li-Ion Battery

128 MB NVIDIA GeForce 8400M GS
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini-PCI Card EUR
Dell TrueMobile 355 internal Bluetooth Module

Pris 12960 kr
Beräknad levenrans: 2007-11-09
Alltså mindre än 2 veckors leverans om de håller tiden

Oj, det verkar vara ganska liten prisskillnad på T7300 och T7250.
Jag sitter och funderar på att beställa en och mittenalternativet + den bättre skärmen + 40 gb större hårddisk (liten prisskillnad) kostar 12250 kr. Det vore dock trevligare med en T7300 och som sagt så ser den inte ut att vara mer än nån hundring dyrare så man kanske skulle ta och höra med dell. Någon som vet vart man ska maila i så fall?

Permalänk
Medlem

Kan påminna om att om man ringer in så kan man välja att få ett Wireless N kort istället, + ca 300kr har jag för mig.

Självfallet draftN, men jag tyckte ändå det kändes vettigt.

Angående T7250 vs T7300 finns en diskussion här
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=173634

Glöm inte bort studentrabatten på 5%, när jag ringde in och beställde behövde jag inte bevisa på något sätt att jag var student.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UJN
Oj, det verkar vara ganska liten prisskillnad på T7300 och T7250.
Jag sitter och funderar på att beställa en och mittenalternativet + den bättre skärmen + 40 gb större hårddisk (liten prisskillnad) kostar 12250 kr. Det vore dock trevligare med en T7300 och som sagt så ser den inte ut att vara mer än nån hundring dyrare så man kanske skulle ta och höra med dell. Någon som vet vart man ska maila i så fall?

Ring dem istället; kundservice (08-58770527, 09:00-16:00 mån - fre).

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Jo, enligt teknikern var det hårddisken. När jag ringde Dell hade dom en annan uppfattning. Provade nu att belasta hårddisken inte processorn och då lät den ändå. Om inte Dell som avsatt en speciell grupp för att utreda detta vet vad det är så tror jag inte en svettluktande tekniker kan avgöra det på tre timmar. Enligt Dell så var det kominationen av produkter som skapade ljudet, och att det kommer vara så även på min nya dator.

När jag frågade hur jag gör för att föra över all data sa han att jag skulle ta ut gamla disken. Han sa att han kunde skicka en tekniker för att ta ut den men att det bara var två skruvar och att jag kunde göra det själv om jag ville. Sen frågade jag hur jag skulle skicka tillbaka gamla disken till Dell när jag fått den nya datorn. Då sa han "Keep it, it´s just a stupid peice of metal" Så jag fick en 200GB 7200rpm av dell, väldigt tacksam. Ska du köpa min gamla disk Törne?

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Najs, men nä jag ska inte köpa den, dels så har jag redan en 160 gigare i datorn och dels så är din en sata, sitter med pata kontakt i min laptop.

Permalänk
Medlem

Har fått min dell nu.. Har precis packat upp, allt verkar vara frid och fröd hitills. Kan inte se några direkta kvalitetsfel. Hur märker man om man har cpu-tjut? Kan någon beskriva var man ska lyssna, när det uppstår osv?

Permalänk
Medlem

Omega: hör du inget när du sitter framför den i ett tyst rum så har du inget cpu whine, gläd dig! Det uppstår då processorn går ner i energisparläge, och är ett högfrekvent ljud - så högfrekvent att du sannolikt inte hör det efter en viss ålder, då frekvensintervallet du kan uppfatta krymper på höjden med högre ålder.

Jag ber för att jag ska slippa det på min (andra...), som kommer om några dagar. På den första jag fick var det inte till att stå ut med.

Permalänk

Har haft min 1330 i en månad nu, är toknöjd. Men så hade jag nog en del tur och fick ett nära perfekt exemplar, jag upptäcker INGA av dom vanliga felen som folk rapporterar, CPU-whinet finns där men är lågt och stör mig inte. Det är myyyyyycket tystare än det whinet som fanns på min 6024w, det var hopplöst högt. Känns som en rätt robust laptop. Dessutom fick jag Toshiba-lcdn så det måste vart en strike of luck. 8400m överklockar rätt bra också, men jag vågar inte ha det överklockat permanent då det presterar hyffsat bra i dagens spel ändå.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag funderar på att köpa en XPS M1330 mellanstroleken för 11 290:-.
Men jag har läst att en del haft stora problem med cpu whine och diverse saker vilket gjort mig lite osäker. För jag är verkligen riktigt sugen på att köpa en då jag tycker den ser riktigt läcker ut och att den är liten och smidig, perfekt för min nästkommande resa till Asien. Om jag nu köper mellanklassen vad tycker ni man ska uppgadera? Funderar på att ta en LED skärm samt 160 GB (7 200 v/min).
Nåt mer man ska fundera på?
Kommer bli den första Laptop jag äger, vill ju inte ha skräp som första Laptop

Hur är det att koppla den till en LCD TV med fullhd?
Funkar det bra med film/bilder?
Hur funkar den som speldata (spelar inte mycket).
Hur är ljudet i datorn?