Permalänk
Medlem

Adamo vs Bahnhof

Hej!
Sitter just nu eeh faluns stadsnät, hyresvärden min är kopparstaden.
De operatörer jag har att välja mellan är föjande

Bahnhof
NetIT
telavox
ePhone
bredband 2
webtech nord / Adamo
Blixtvik

för tillfället har jag bredband2 och är fruktansvärt missnöjd hittills, tycker de har kass routing till andra ISPs, så då är jag inne på Bahnhof eller Adamo.

Grejen är att Bahnhof kan bara leverera 30/10, och Adamo 30/30...så då undrar jag vilken har bäst routing till andra nät resp vilken har bra inställning till folks integritet?

Permalänk
Hedersmedlem

Bahnhof är väl välkända för att ha rätt inställning i såna frågor, tillsammans med B2.
Har hört bra saker (i allmänhet) om Adamo och Blixtvik också, men det är bara ett par trådar man läst här.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Sitter också i Kopparstadens nät och Bredband2, funkar inte bra...speciellt på e.m och kvällar.
Jag gjorde misstaget att byta ifrån Adamo så jag kommer omedelbart byta tillbaka.
Adamo har bra fart dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Blockar båda port 25?

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem

adamo kör väll rixport80 routes... de brukar vara bra men bahnhof är bra med..

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Bahnhof, har 100/10 Mbit Adamo just nu... det fungerar, men inget jag rekomenderar.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk

Ok, då blir Adamo igen för min del.
30/30 mbit utan bekymmer.

Permalänk
Medlem

Aha ok, verkar som det kvittar om jag väljer adamo eller bahnhof då
100mbit kan vi inte få här inom kopparstaden.

Bahnhof delar ju även ut 10 publika ip-adresser, adamo delar bara ut 2, sen allt annat övrigt krimskrams som man får med Bahnhof överväger nästan att ha dem med deras 30/10mbit istället för adamos 30/30mbit.

Måste fundera lite mer, men har ni mer att tillägga så tackar jag å tar emot

Permalänk
Medlem

Jag har hört mycket gott om Blixtvik, dock har jag inga egna erfaranheter, tyvärr.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Jag har hört mycket gott om Blixtvik, dock har jag inga egna erfaranheter, tyvärr.

Jaha ok.
Hehe, står på deras hemsida "Välkommen till rikets kraftfullaste bredbandsnät"
Undra om man törs lita på det? fan nu vet jag ju inte vad jag ska ta, adamo, blixtvik eller bahnhof :S

Permalänk
Medlem

i Västerås har adamo ändrat till 3 månaders uppsägningstid... Kan vara ngt att tänka på ifall ni skulle ångra Er

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def
i Västerås har adamo ändrat till 3 månaders uppsägningstid... Kan vara ngt att tänka på ifall ni skulle ångra Er

så är det inte här på kopparstadens nät i falun iaf
beställde adamo igår 10/10 -07 å det funkar riktigt bra än så länge, bra "routing" till andra ISPs iaf till skillnad från Bredband2 som var riktigt värdelösa!

Permalänk

Jag har sagt upp Bredband2 och byter tillbaka till Adamo i månadskiftet.

Permalänk
Medlem

Först bytte jag från adamo till bredband2 av ren nyfikenhet men jag håller också på att byta tillbacks nu eftersom bredband2 hade riktigt dålig peering. Jag sitter i ett annat stadsnät men kul att det var samma fenomen där.

Permalänk

Bredband2 är förmodligen ruskigt överbokade.
Jag har skickat länken hit till helpdesk på Bredband2
så kan de se vad vi tycker.

Permalänk
Medlem

Eftersom Bredband2 är för fri fildelning kan man väll räkna ut mellan pekfingret och tummen vilken operatör alla fildelare beställer och hur mycket trafik det går ut/in från statsnäten på B2 hehe..

Permalänk

Ni vet att B2 är lika med BBB? står på deras hemsida att det är deras juridiska namn...

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Avstängd

Haha nejdu...

"Bredband2" är ett företag och "B2 Bredband" är Bredbandsbolaget juridiska namn , blanda inte ihop dom...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Haha nejdu...

"Bredband2" är ett företag och "B2 Bredband" är Bredbandsbolaget juridiska namn , blanda inte ihop dom...

inte ens det du

Bredbandsbolaget är ett varumärke för B2 Bredband AB som sedan länge förkortats B2 i branchen. Dessutom förekommer ibland förkortningen BBB.

Bredband2 (med upphöjd 2a som i kvadrat) är ett varumärke för Labs2 bredband AB som ofta setts förkortas BB2.

Finns en del tidigare trådar i ämnet här på Swec.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hjalmarudi
Jag har sagt upp Bredband2 och byter tillbaka till Adamo i månadskiftet.

Gör du nog rätt i än så länge är jag ruskigt nöjd med Adamo iaf, mycket bättre hastigheter hit å dit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hjalmarudi
Bredband2 är förmodligen ruskigt överbokade.
Jag har skickat länken hit till helpdesk på Bredband2
så kan de se vad vi tycker.

Hehe, va roligt