Mitt Cooltek 600W tog nästan eld

Permalänk

Mitt Cooltek 600W tog nästan eld

3 månader efter inköpet av mitt Cooltek 600W var det nu kört.

Det var en helt vanlig fredagkväll.
Jag hade spelat en hel del och tog en paus, chattade och lyssnade på musik som vanligt, då helt plötsligt datorn började knastra väldigt mycket, och några sekunder senare luktar det bränt. Inget fel syntes på bilden på bildskärmen, och ljudet fortsatte normalt.

Stängde snabbt av datorn och flängde ut kontakterna. Inspekterade datorn och kunde lungt konstatera att allt verkade klarat sig, dock luktade nätaggregatet fortfarande bränt och jag tror att det är det som har gjort sitt.

Har inte 100% kunnat konstatera att det är just nätaggreget det är fel på, då jag inte vågat köra igång datorn med det igen.

Har något sådant här hänt er någon gång, och ska verkligen en produkt av den kvalité som nätagget tros ha kunna lägga av så plötsligt?

Kolla min sign så ser ni vad min dator består av, och det är alltså 1st hdd och 1st DVD-brännare + E6600 @ 3.4ghz och 8800GTX.

Länk till nätagget: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CT600BHE...

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem

Det låter ju inte helt otroligt att nätagget skulle klara att köra datorn ett tag även om något brann. Ifall det var moderkortet skulle nog datorn släckas på direkten. Graffet och ljudet påverkades ju inte heller.

Testa starta nätagget separat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crillie

Testa starta nätagget separat.

Frågan är om man vågar det?

Ringde Datorbutikens kundtjänst strax efter att detta hade hänt, och dom sa att garantin inte gäller om jag skulle göra detta.

Han som jag pratade med sa att ett "lukttest" får avgöra.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem

Fan också.. Nu blir jag ju orolig över att mitt Cooltek kommer göra detsamma!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det kan ju vara så att fläkten i nätagget gav upp och att det blev överhettat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

Mitt CT 600 gick under hela sin livstid brännhett. Trots bra luftgenomströmning i lådan så brände man sig alltid på agget när maskinen hade varit igång en stund. Och nej, 600W räcker hur som helst så det är inte där problemet var. Har nu införskaffat ett Corsair HX620 och håller som bäst på att installerar det och har lite kabeldragning och sånt på gång. Bara tagit mig en vecka att installera ett agg.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Låter väl lite småskumt att datorn kör på om nätagget har brunnit...
Hur ska dom kunna se att du har startat nätagget utan att ha det inkopplat????

Bygla den tunna gröna kablen med en svart så hoppar nätagget igång. Om det är helt dvs!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Har haft två stycken cooltek CT600 och båda gick sönder.
Det ena började brinna.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

Har nu köpt och installerat ett Corsair 620W, och allt fungerade utan problem.

Det var mitt Cooltek 600W som var boven i det hela.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

låter läskigt detta, då man själv är ett cooltek 600w ägare, OCH går i tankarna efter ett corsair som verkar vara betydligt bättre, men man vill inte kasta bort 1200kr i onödan liksom.... beslutsångest :/

Permalänk

Ungefär samma har hänt för mig, lös till i datorn, kom lite rök, men datorn fortsatte spinna. Orsaken var att ena hårddisken hade börjat brinna av nån konstig anleding

Har tyvärr inget svart åt dig, men tänkte iaf dela med mig.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk

Hej på er!

I egenskap av distributör för Cooltek i Sverige vill vi ge lite feedback kring detta. Vill först och främst beklaga att ni råkat ut för dessa problem, varenda trasig nätdel ser vi allvarligt på och får oss att se över vad vi kan göra bättre.

Av de relativt stora mängder Cooltek-nätdelar vi sålt i Sverige hittills har endast 1,8% kommit tillbaka i retur, vilket får betraktas som en ganska låg siffra. Utav dessa har 10% haft problem med att de "luktat bränt" och därefter slutat fungera. Detta är alltså inget vanligt förekommande problem men vi tog i våras upp det med tillverkaren som gjorde ett par förbättringar i valen av komponenter. Denna nya revision kom ut på marknaden i Sverige i våras/somras och har haft en lägre returfrekvens. Dock så är det ett problem som tyvärr kan hända med alla nätdelar, oavsett fabrikat och kvalitet.

Hoppas detta svar kan få ägare av Cooltek-nätdelar att känna sig lite tryggare. Skulle olyckan ändå vara framme hjälper vi självklart till med att på ett snabbt och smidigt sätt ersätta med en ny nätdel.

Mvh

GTEK Distribution AB, agent för Cooltek i Sverige

Visa signatur

fraktfritt från indomo.se vid beställning över 500kr, använd rabattkod "sweclockers_500"