Permalänk

Gigabyte P35 DQ6

Hej!

Jag behöver lite hjälp och tips angående min processor och moderkortet.

Dator specifikationer:
CPU: E6750 med Zalman CNPS9700 NT Ultra fläkt.
Moderkortet: Gigabyte P35 DQ6
RAM:
Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
Grafikkort: XFX 8800GTS 320mb
Hårddisk: Western Digital RaptorX 150GB SATA Gamer (10000RPM / 16MB Cache)

Vad jag har märkt visar både Easy Tune 5, coretemp och bios att värmen på min cpu är väldigt låg, runt 21-22 grader idle och runt 24-26 när jag spelar.
CPU fläkten snurrar inte ibland heller, är det någon inställning i BIOS jag måste ändra? och i sånnafall till vad?
Bör jag uppdatera mitt BIOS? jag instalerade bara den skivan jag fick med tillsammans med moderkortet.

Märkte nu att när jag kollade på cpu-z, ser jag att min multiplier ändras mellan 6-8, den ligger oftast på 8 när jag spelar vilket är bra, men jag vill gärna att den ska ligga på det hela tiden. så vilken inställning är det för att ändra i bios?

Mvh Alex

Permalänk
Medlem

konstigt, kanske nån med samma moderkort kan svara på det

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk

Ingen som kan hjälpa mig ?

Permalänk
Medlem

Att multipeln ändras är bara bra,den sparar ström.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

jag har en DQ6'a men har inget liknande problem..
Skulle kunna vara ,,Intel Speedstep Technology´´
Men jag vet inte riktigt var du hittar det på DQ6'an då det verkar vara avstängt som standard (i.af på mitt) så har inte brytt mig om att leta efter det.

Permalänk

Jo jag vet att den sparar ström osv, men det är inget jag bryr mig om.
Jag vill ha mina 2.66 ghz hela tiden, därför undrar jag ifall någon vet var man kan disabla denna inställning i bios.

Permalänk
Medlem

Se manual sid 43, Advanced Bios Features

CPU enhanced halt (C1E) disabled
CPU EIST Function disabled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av las
Se manual sid 43, Advanced Bios Features

CPU enhanced halt (C1E) disabled
CPU EIST Function disabled

Tack så mycket !

Permalänk
Medlem

Att fläkten inte snurrar beror på att den baseras på din processors temperatur. Är CPUns temp ganska låg kommer den inte snurra så mycket för att få ner ljudnivåerna. När processorns temp ökar så kommer fläkten göra detsamma. Jag brukar hålla dne funktionen på förutom när jag benchar och behöver fullt ös hela tiden.

Annars går det att änddra i BIOS men jag kommer inte ihåg rakt i hövvet vart. men det står i din manual.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5