FAQ: Dual Core
FAQ: Dual Core
Innehållsförteckning
Vad är dual-core?
Varför dual-core?
När drar man nytta av CMP?
Vad är trådar?
Vilka Windows-versioner stöder CMP?
Dual-core vs. single-core
Dual-core i X-Mhz vs. single-core i X-Mhz
AMD X2: 2x512KB vs. 2x1MB cache
Tester
Nyttiga länkar
Vad är dual-core?
Dual-core kallas tekniken att slå ihop två processorkärnor i samma förpackning. Detta betyder att man i teorin har två processorer istället för en, och således dubbelt så mycket processorkraft. Detta är inte riktigt sant eftersom en mängd andra faktorer påverkar resultatet. Bland annat brukar det uppstå brist på minnesbandbredd.
Processorer med flera kärnor brukar kallas CMP (Chip-level Multiprocessing), termen dual-core är mer specifik då den syftar på en processor med två kärnor.
Varför dual-core?
Det har blivit svårare och svårare för processortillverkarna att höja klockfrekvensen på nya processorer eftersom värmeutvecklingen har ökat till enorma proportioner. Lösningen på detta är att skapa parallellitet. Detta betyder att man istället för en processorkärna inkluderar flera i en CPU, till exempel två, vilket kallas dual-core. Med två kärnor kan processorn exekvera två trådar samtidigt. Med "vanliga" processorer kan man bara köra en i taget.
Kom ihåg att en dual-core processor med två 2Ghz kärnor inte är detsamma som en single-core på 4Ghz.
När drar man nytta av SMP/CLP?
För att dra nytta av processorer med flera kärnor krävs det att programmen som körs programmeras på ett speciellt sätt. Tekniken kallas multitrådning, och används ofta i vanliga applikationer. Spel är däremot en annan femma. Just nu finns det ytterst få spel som utnyttjar dual-core, men inom en snar framtid kommer detta att ändras.
Med CMP kan man förvänta sig en rejäl prestandaförbättring i applikationer som använder sig av multitrådning. För att ta ett exempel, får man med Quake4 upp till 60% bättre prestanda i vissa tester. Jämförelsen gjordes med Athlon64 och Athlon64 X2 i samma klockfrekvens.
Vad är trådar?
Lite lätt förenklat kan man säga att trådar används för att få ett program att utföra flera saker samtidigt. En processor kan endast köra en tråd i taget (bortse från tekniker såsom HyperThreading). När man har en processor (single-core) känns det oftast som att flera saker körs samtidigt ändå. Men i realiteten körs endast en sak i taget, bara väldigt snabbt.
Med två eller flera kärnor kan man köra dito antal trådar. Detta får till följd att man får en ordentligt prestandaskjuts om man använder flera program samtidigt eller om ett program använder sig av flera trådar.
Värt att noteras är att det är bökigare att koda program multitrådat. Speciellt när det gäller debuggning, dvs. att spåra fel. Att dessutom de flesta spel är realtidsapplikationer komplicerar läget ytterligare. Detta är säkerligen förklaringen till många speltillverkare har väntat så länge med att införa tekniken.
Vilka Windows-versioner stöder CMP?
Windows 2000 och senare versioner stöder CMP.
Dual-core vs. single-core
När man väljer processor bör man först och främst tänka på användningsområdet. Är din främsta prioritet att spela dagens spel bör man köpa en single-core. Dessa ger med sin högre klockfrekvens för samma peng bättre prestanda i dagens spel, vilka inte är optimerade för CMP (inom samma processorfamilj).
Använder man program som redan utnyttjar multitrådning eller siktar på att få ordentlig fart i morgondagens spel, är det självklara valet dual-core. Kom ihåg att vid samma klockfrekvens är dual-core alltid snabbare.
Fördelar:
+ Multitasking: Kör flera tunga program samtidigt utan att det "segar". Ex. komprimera filer medan du spelar.
+ Ger en ordentlig prestandaskjuts i optimerade spel/program.
Nackdelar:
- Förhållandet pris/prestanda blir lidande då nuvarande generationens spel generellt sett inte är optimerade för SMP.
Dual-core i X-Mhz vs. single-core i X-Mhz
Se föregående text. Med program som använder sig av multitrådning är en dual-core rejält mycket snabbare. Undantag finns, men dessa beror på att programmerarna har slarvat eller att problemsituationen innebär att dual-core inte kan utnyttjas på ett effektivt sätt.
För att ta ett "best-case scenario": I Quake4 klår en AMD Athlon64 X2 3800+ 2Ghz en överklockad Athlon64 på 2,7Ghz.
AMD X2: 2x512KB vs. 2x1MB cache
AMD’s processorfamilj drar inte särskilt stor nytta av större cache. Man brukar räkna med 5-15% prestandaförbättring med 1MB cache. Det är upp till köparen att avgöra om prisskillnaden gör det värt.
Tester
64bits.se: Stor artikel om dual-core. Läsvärd!
Anandtech: AMD vs. Intel (dual-core)
Zdnet.co.uk: AMD vs. Intel (dual-core)
Hardcoreware.net: AMD vs. Intel (dual-core)
Anandtech: Dual-core vs. single-core
Anandtech: Intel Pentium D vs. single-core
Anandtech: Intel Core Duo vs. AMD X2
Nyttiga länkar
Sweclockers AMD64 X2 (dual-core) tråd. BIOS, Moderkort, Problem, Prestanda.
Wikipedia: Om AMD Athlon64 X2
Wikipedia: Om Intel Core Duo
Wikipedia: Om Intel Pentium D
Wikipedia: Om processorer med flera kärnor
Wikipedia: Om trådar
Denna text är tänkt som en liten lathund för de som ännu inte bekantat sig med konceptet dual-core. Den är inte tänkt som en guide till alla de processorer/processorfamiljer som finns. Att frågan om X2's cache finns med är ett undantag.
För att skriva i tråden skall man:
1. Ha ett konkret förslag på förbättring/tillägg
2. Skriva sitt förslag/tillägg i inlägget.
3. Förstå texten ovan.
» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015