Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik29
Splitta upp kablen i förrådet och kör internet på par 1,2,3,6 sen telefon på par 4,5 i kabeln så får du internet och tel i varje jack och kan enkelt flytta med tel till det rum du vill ha.
Många telsladdar går ju att ta bort vanliga telproppen på, den kör du ju med rätt in i jacket då bara.

Alltså, för att jag inte ska tabba mig så vill jag få följande frågetecken uträtat:

Om jag inte kör på Henrik29:s lösning (något som jag kanske kan göra så småningom när behov uppstår och jag har bättre självförtroende, förutsatt att man kan göra detta i efterhand) utan bara kör vanlig cat6-kabel till alla uttag, då kan jag ändå köra in telekabel i ena änden (vid panelen) och en telekabel i andra änden (i uttaget i väggen) med en cat6-kabel mellan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berkan
Alltså, för att jag inte ska tabba mig så vill jag få följande frågetecken uträtat:

Om jag inte kör på Henrik29:s lösning (något som jag kanske kan göra så småningom när behov uppstår och jag har bättre självförtroende, förutsatt att man kan göra detta i efterhand) utan bara kör vanlig cat6-kabel till alla uttag, då kan jag ändå köra in telekabel i ena änden (vid panelen) och en telekabel i andra änden (i uttaget i väggen) med en cat6-kabel mellan?

Japp funkar.
Det jag mena var att du fortfarande ska ha cat6 kabeln på samma sätt som du skjälv skriver,fast man plockar bara ut kabel 4 och 5 (om jag minns rätt) från varje cat6 kabel vid Patchpanelen och "leder"in inkommande telefon där istället. då kan du använda alla utatag som datautag eller som telutag,nackdelen då är att du blir av med gigalan,men 100Mbit räcker mkt långt:)

Hur som helst så måste du ha->
Ett dubbelutag per rum,2 cat6 kablar till varje rum, alla cat kablar drar du till förådet eller vad du skulle ha din "central" så tar du kopplingen där vartefter,se till att du får inkommande tel till förådet med så slipper du onödig kabeldragning. lycka till. mwh Henke

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Tack Henke29 för svaret. Då fattade jag dig rätt redan från början.

Jag får se vad installatören säger på torsdag när vi träffas för ett första möte, återkommer säkert efter det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik29
Splitta upp kablen i förrådet och kör internet på par 1,2,3,6 sen telefon på par 4,5 i kabeln så får du internet och tel i varje jack och kan enkelt flytta med tel till det rum du vill ha.
Många telsladdar går ju att ta bort vanliga telproppen på, den kör du ju med rätt in i jacket då bara.

Kabeln har bara 4 par.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

har du några ritningar på huset eller bilder osv på framdriften. vore intressant se, då jag inom 5år ska bygga eget och kollar lösningar, både kabeldragning, men också planlösning osv...

kanske lägga upp i galleriet? om det nu är något att ta bilder på, men en ritning somsagt vore intressant, med tänkta dragningar inritade.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Kabeln har bara 4 par.

/H

hehe jo skrev lite galet kabel ska det ska det såklart stå och vilka par det blir har jag glömt.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik29
hehe jo skrev lite galet kabel ska det ska det såklart stå och vilka par det blir har jag glömt.

Nja, borde väl i så fall stå ledare

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
har du några ritningar på huset eller bilder osv på framdriften. vore intressant se, då jag inom 5år ska bygga eget och kollar lösningar, både kabeldragning, men också planlösning osv...

kanske lägga upp i galleriet? om det nu är något att ta bilder på, men en ritning somsagt vore intressant, med tänkta dragningar inritade.

I mitt galleri på Minhembios forum (http://www.minhembio.com/Berkan/ ) finns planlösning, dock utan eldragning inritat, ska se om jag kan få tid att rita in det.

Permalänk
Medlem

det blir långa vägar att gå med kablarna. inte för att det har nått att säga, tänkte mer högt.

jo skulle va kul å se hur du tänkt dra allt!

och lycka till måste man väl ändå säga!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
det blir långa vägar att gå med kablarna. inte för att det har nått att säga, tänkte mer högt.

jo skulle va kul å se hur du tänkt dra allt!

och lycka till måste man väl ändå säga!

Hehe, ja vi får se vad "cable guy" har att säga imorgon när vi träffar honom. Han ska ju dra tele runt till diverse ställen i huset (vet ej var de är planerade dock) så det ska väl inte vara någon omöjlighet att få till lite LAN i samma veva. Men jag lär väl knappast få alla önskemål jag har.

Grejen är den att det är inte jag som ska dra skiten (pardon my french), jag bara vill ha det fixat, därför har jag inte funderat hur själva kanalerna ska gå utan bara var jag vill att uttagen ska sitta.

Permalänk
Medlem

brukar vara ganska hög kostnad om man ex har beställt en elektriker som ska göra x jobb, och så "du kan väl dra ett till eluttag här när du ändå är igång". det utaget kostar fort det dubbla...

allt ifrån firma, person känning osv.

men det ska väl gå bra när det är nybygg

ja det ska ju va uttag i alla rum hursomhelst, så det ska väl inte vara helt omöjligt för dig då. annars är det ju bara att fråga vad det skulle kosta att få exakt som du vill.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Vi var och skrev på kontrakt för 1½ h sedan. På måndag träffar vi elektrikern för att diskutera lösningar och kabeldragningar. Får se vad han säger då, jag ska ta mig en funderare var jag vill ha uttagen.

Tilläggsfrågor: Eftersom jag inte vet vad elektrikern har för nätverkskunskap så kanske det blir jag som får göra själva kabelkopplingen (och elektrikern gör dragningarna) så därför kommer här fler frågor:
1. Om jag nu ska ha dubbla kablage till 6 ställen (totalt 12 uttag), räcker det då med en sådan här väggdosa (bild saknas, se sid 116 i katalogen) tillsammans med 12 st sådana här modularjack och sedan ett sådant här dubbeluttag i varje rum?

2. Kjell & Co verkar trycka på Keystone modulsystem - är det ett lämpligt val?

EDIT 2: Kom på att det var 6 uttag, ändrade ovan till rätta siffror.

EDIT 3: Vet inte om det är ngn som fortfarande läser den här tråden - i så fall undrar jag om det är avancerat att själv dra nätverkskabeln i tomrör och koppla in tp-kabeln i vägguttag resp patchpanel?
Elektrikern fixar tomrör, men för att hålla nere kostnaden så funderar jag på att fixa resten själv. Om dragning av kabel är krångligt så kanske jag låter elektrikern dra själva kablarna men jag själv monterar resten.