Netgear XE103 (Nätverk genom elnätet)

Permalänk

Netgear XE103 (Nätverk genom elnätet)

Införskaffade mig denna lösning då det trådlösa nätverket hemma krånglade och inte gav någon stabil uppkoppling. Läste om trådlöst nätverk genom elnätet och frågade runt och fick intrycket att det var en bra lösning.

Men nej, det är nu värre än det var förut. Internetuppkopplingen är fruktansvärt ostabil och krånglar ungefär hela tiden. Att hastigheten sjunker med denna lösning bryr jag mig inte så speciellt mycket om, jag vill bara ha en stabil lösning med hyfsad fart.

Finns det någon bra lösning på detta problem eller är det bara att skaffa en lång nätverksladd och dra genom hela huset, direkt mellan dator och router (den lösning jag försökte undvika)? De där jävla dosorna var ju inte speciellt billiga heller.

(Har provat och byta eluttag men skillnaden var marginell)

Permalänk

I visa miljöer känns det hopplöst, i ett par fall har jag faktiskt kört för via el och sen kört wlan.

Överlag har jag faktiskt väldigt god erfarenhet av nätverket via eluttaget.

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta som jag har hört testat med "Homeplug" som nätverk över elnätet brukar kallas har sagt att det inte fungerar överhuvudtaget. Det verkar helt enkelt vara för mycket störningar vilket gör att prestandan uteblir och att man får packetloss.

Enligt min erfarenhet är en MIMO-router det bättre valet av de två, även fast kabel alltid är det mest stabila.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
De flesta som jag har hört testat med "Homeplug" som nätverk över elnätet brukar kallas har sagt att det inte fungerar överhuvudtaget. Det verkar helt enkelt vara för mycket störningar vilket gör att prestandan uteblir och att man får packetloss.

Enligt min erfarenhet är en MIMO-router det bättre valet av de två, även fast kabel alltid är det mest stabila.

MIMO?

Permalänk

Multiple Input Multiple Output, man använder flera sändare och mottagare för att få ut högre hastighet och längre avstånd ur uppkopplingen. Kräver att både routern eller accesspunkten och nätverkskortet stöder det.

Wikipedia har mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/MiMo

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Köpte sån här idag http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335441&view=links och får det inte alls att fungera hemma. Har testat alla möjliga utag i lägenheten och dom får inte kontakt.
Hur gjorde ni när ni kopplade upp dom mot varandra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Köpte sån här idag http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335441&view=links och får det inte alls att fungera hemma. Har testat alla möjliga utag i lägenheten och dom får inte kontakt.
Hur gjorde ni när ni kopplade upp dom mot varandra.

En orsak kan vara att uttagen i olika rum ligger på olika faser. Har du prövat om det fungerar mellan två uttag i samma rum?

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
En orsak kan vara att uttagen i olika rum ligger på olika faser. Har du prövat om det fungerar mellan två uttag i samma rum?

Jag har provat på alla möjliga sett men som tur va så hade jag 2 st. till liggandes hemma och jag provade dom och det funkade.
Det visade sig att en av dom va sönder.
Dom andra 2 fungerade klockrent, var än jag kopplade in så fick jag kontakt.