Permalänk
Medlem

Thermalright ultra-120 extreme på ds4

Har beställt ett Gigabyte p35 ds4 och en thermalright ultra-120 extreme. På Thermalrights hemsida står det att för att kunna installera kylaren på moderkortet krävs " You need to Remove Crazy Cool", och en instruktion för hur man ska gå tillväga för att montera ner hela kylanordningen på moderkortet.

http://www.thermalright.com/a_page/removing_gigabyte.htm

Kan detta verkligen stämma? Här beskriver de ju hur man tar loss hela kylnings-kittet...

Har läst i andra trådar här på forumet och det verkar ju inte vara något problem för nån annan..

Visa signatur

Snabb & Tyst --> Antec P182 | Corsair HX 520w | Gigabyte P35-DS4 rev 2.0 F9 | Q6600 @ 3,2 GHz | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua NF-S12 | Corsair XMS2 PC2-6400 @ 800 MHz, CL4 | Leadtek 8800 GT | WD 500 GB

Permalänk
Medlem

Jag har sett bild på en snubbe som installerade den på samma revision av moderkortet i lodrät rikning (den breda sidan mot minnena och chassiets baksida). Han fick snedmontera den några grader, men inte så pass att någon del av kärnan hamnade utanför. Också låg flänsarna från moderkortskylningen dikt an mot CPU-kylaren, så han hade lagt någon typ av plastfolie emellan (vad nu det ska vara bra för..).

Lite, lite krångligt alltså, men det går

PS. Om du inte vill hålla på och krångla när du har prylarna på plats så kan du ju bara slipa av några millimeter av kylfänsarna från botten och 2-3 centimeter upp. Då borde den passa som en smäck utan trängselproblem.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

men enligt thermalrights guide ska man ju ta bort kylningen från diverse kretsar (bl.a. syd/nordbrygga?) det verkar ju helt vansinnigt, man kan väl inte köra utan denna kylning?

jag har läst lite mer i tråden om just thermalright ultra-120 (som jag kanske borde hållit mig till) och där står det nåt om att endast plattan på baksidan av moderkortet ska tas bort, det är ju just detta som leder till en viss förvirring då thermalrights guide visar hur man plockar loss hela kylnings-anordningen.

men men, detta löser sig förhoppningsvis nu i dagarna när grejjorna kommer

Visa signatur

Snabb & Tyst --> Antec P182 | Corsair HX 520w | Gigabyte P35-DS4 rev 2.0 F9 | Q6600 @ 3,2 GHz | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua NF-S12 | Corsair XMS2 PC2-6400 @ 800 MHz, CL4 | Leadtek 8800 GT | WD 500 GB

Permalänk

skulle det ta emot kan man ju göra ett enkelt ingrepp genom att slänga flänsarna i fräsen o ba bort det lilla som är i vägen

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

DS4 har inte nå Crazy Cool, och Ultra-120 passar utmärkt utan några problem, det är inte ens nära att slå i några av moderkortsflänsarna. Jag har revision 2 på mitt DS4, så jag vet inte hur det är med äldre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1rro
men enligt thermalrights guide ska man ju ta bort kylningen från diverse kretsar (bl.a. syd/nordbrygga?) det verkar ju helt vansinnigt, man kan väl inte köra utan denna kylning?

jag har läst lite mer i tråden om just thermalright ultra-120 (som jag kanske borde hållit mig till) och där står det nåt om att endast plattan på baksidan av moderkortet ska tas bort, det är ju just detta som leder till en viss förvirring då thermalrights guide visar hur man plockar loss hela kylnings-anordningen.

men men, detta löser sig förhoppningsvis nu i dagarna när grejjorna kommer

Jajustja, det glömde jag. Killen som hade guiden på monteringnen hade även brutit lös de delar av bakplattan (thermalrightens, INTE moderkortets) där fästskruvarna dras. Så det var bara som gängade brickor på baksidan alltså. Bara för att förtydliga så behöver man INTE plocka bort CrazyCool:ens bakplatta om man är lite finurlig.

Det var säkert någonstans på det här forumet jag hittade det också, så om du bara snokar runt lite så kan du få en bra idé om precis hur du kan montera.

IRT Tobbiie:
CrazyCool är tydligen vad de kallar heatpipekylningen som du ser på bilden. Ser dina kylflänsar annorlunda ut?

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbiie
DS4 har inte nå Crazy Cool, och Ultra-120 passar utmärkt utan några problem, det är inte ens nära att slå i några av moderkortsflänsarna. Jag har revision 2 på mitt DS4, så jag vet inte hur det är med äldre.

På rev 1.1 och rev 2.0 finns ingen crazy cool (vilket enbart är kopparplattan på baksidan av moderkortet), flänsarna på ovansidan, heatpipes till nord/syd/spännigsregulator är även mindre på de två senare revisionerna, vilket gör att det inte är något problem att montera thermalright 120 extreme/ultra.

Det enda problemet jag stötte på var att mina minnen är för höga för att montera den horisontellt. Jag har rev 2.0.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Rev 1.0 har heller ingen Crazy Cool-platta, kör själv på ett sådant och en Ultra-120 Extreme, det är väl det enda som skiljer DS4 och DQ6 kylmässigt, om jag kan få på min kylare på ett 1.0 så borde det inte vara några som helst problem att slänga på den på ett 1.1/2.0 då dom har betydligt mindre kyllösning på korten.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Nu känner jag mig lugn. Men ni måste hålla med om att det är lite vilseledande på thermalrights sida?

Visa signatur

Snabb & Tyst --> Antec P182 | Corsair HX 520w | Gigabyte P35-DS4 rev 2.0 F9 | Q6600 @ 3,2 GHz | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua NF-S12 | Corsair XMS2 PC2-6400 @ 800 MHz, CL4 | Leadtek 8800 GT | WD 500 GB

Permalänk
Medlem

Ja det där är snurrigt.

Jag har ett P35-DQ6 och plockade bort plattan bak på MB:t, dock fick min thermalright bara plats på en led. Så den kan bara monteras så att fläkten blåser framåt/bakåt, inte uppåt/nedåt (t.ex upp mot nätagget).

Hade (o har fortfarande) ett jäkla problem med moteringen av kylaren tack vare att jag inte mätt mitt coolermaster-chassi innan inköp av nya pryttlar

Permalänk
Medlem

Hej!

Så om man har ett Gigabyte GA-P35-DQ6 moderkort + Thermalright Ultra 120 Extreme så kan man vara lugn med att man får på kylaren ordentligt och så som den ska sitta, utan att behöva snurra den några grader?

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk

jag har ett p35-ds4 med thermalright ultra på

http://www.minhembio.com/kneeclass

no problems at all

Visa signatur

GA-P35-DS4 | E8500 3160 MHz @ 4303 MHz | Ultra-120 Extreme | 3x Noctua | GeForce 8800GTS 512MB | http://www.minhembio.com/Kneeclass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x_link
Hej!

Så om man har ett Gigabyte GA-P35-DQ6 moderkort + Thermalright Ultra 120 Extreme så kan man vara lugn med att man får på kylaren ordentligt och så som den ska sitta, utan att behöva snurra den några grader?

/Mvh x_link.

Inga problem, jag kör med den kombinationen.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Jag har hört att man måste ha nån slags grejj för att kunna montera den på ett am2 modekort stämmer det?

Permalänk

Hehe jag monterade på min DS4 ikväll och satte det så att fläkten blåser uppåt. Det enda jag inte riktigt fick plats med var just fläkten så jag satte den en aning förskjuten åt ena sidan för att få plats. Men fungerar bra