DirectX 10.1 är inget att vara uppspelt över, enligt flera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis_svensson
hallå glöm inte shader 4.1 mkt mkt bättre än 4

dom skrev ju själva att det inte gynnar på något speciellt sätt, så mkt bättre är det nog inte, men bättre än inget är det iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
dom skrev ju själva att det inte gynnar på något speciellt sätt, så mkt bättre är det nog inte, men bättre än inget är det iallafall.

http://www.sweclockers.com/imagebank/200710/IllumLiten001.jpg

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det finns inte ens spel som är exklusivt utvecklade för DX10 än vilket gör att dx9 spelen är relativt lika dx10 spelen.

Det lär det inte finnas på ett ordentligt tag heller om inte MS släpper DX10 till XP

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis_svensson
http://www.sweclockers.com/imagebank/200710/IllumLiten001.jpg

tror du har missuppfattat bilden lite, den vänstra halvan är shader 4.1 påslaget, den andra bilden saknar en shadermodell helt och hållet. Därav är pixlarna på bollarna gråa eftersom det inte görs några beräkningar på vilken färg (textur förändring) bollarna ska ha.

Som jag har förstått det så ger inte SM4.1 någon förbättring av grafiken jämfört med SM4 utan den gör beräkningarna snabbare, hur mycket snabbare vet jag inte men antagligen marginellt. En liten optimering bara.

Skulle det vara SM4.1 på vänstra halvan och SM 4.0 på den högra skulle det antagligen inte blivit någon skillnad. Hur kul är det för AMD att visa upp det ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vad snackar du om? Tycker du att det där är moget att klämma ur dig?
Kan du inte förklara istället vad du menar med det istället för att slänga ur dig en massa skitsnack. DX10 är långt ifrån värdelöst, men du kanske vet någon som inte jag vet. Förklara gärna.

Han kanske tycker det är värdelöst för att han som jag inte vill använda Vista

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis_svensson
http://www.sweclockers.com/imagebank/200710/IllumLiten001.jpg det räcker med denhär bilden så vill jag ha 10.1

Jag hoppas att du inser att bilden är halvt fejkad och missvisande.

Visa signatur

Antec Sonata III|Gigabyte P35 DS3|Intel E6750@stock|2x1 Corsair XMS2-6400 CL4|XFX 5870 1GB|2TB HDD|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Suck, ja det är nog lika bra. Är så less på hjärndöda inlägg bara.
Men det är väl bara att vänja sig. Det har ju varit så ett tag nu så...

Tycker PERSONLIGEN (Läs: Personligen) att detta är det enda inlägget som låter/är/var hjärndött.

/En (1) Individ

Permalänk

Carmack nämnde något om de här redan för några veckor sedan.

Visa signatur

/Secretsavage

"Cooler Master Stacker, Core2Duo E8400@3GHz, Gigabyte GA-P35-DS3, 4x1024MB Corsair DDR2, Powercolor Radeon HD3870, 2xHDD S-ATA 160GB, 1xHDD S-ATA 300 GB"

Permalänk
Medlem

Klart som fan att Crytek inte visar någon optimism.

Man sprider väl inte dynga medvetet om det inte är någon som pröjsar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Klart som fan att Crytek inte visar någon optimism.

Man sprider väl inte dynga medvetet om det inte är någon som pröjsar.

Permalänk

ha ha de där bildjämförelsen var det roligaste jag sett sedan Microsoft visade Halo som det bästa Dx9 hade och crysis som det dx10 medförde.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Det allra största skämtet är väl ändå att Crysiskillen är med och kommenterar? Ska han vara med är det väl lika bra att ha med VD:arna/tekniska cheferna för ALLA spelutvecklare? ATI och Nvidia är de två som gör grafikchip, AMD och Intel de två som gör processorer, men det finns väl för f*n bra många fler spelutvecklare än Crytek? Att Cryteks och Intels incestuösa förhållande reflekteras i deras uttalande är väl ingen förvånad över?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeddyWong
Tycker PERSONLIGEN (Läs: Personligen) att detta är det enda inlägget som låter/är/var hjärndött.

/En (1) Individ

Ja vad ska man säga, desamma om ditt inlägg nu.
Plus att det enda du verkar vilja göra är att provocera.
Töntigt!

[Ontoppic]

Det är väl tur att utvecklingen går framåt. Många säger, man kan göra alla saker som går att göra i dx10 i dx9 också. Jo idag möjligtvis men förmodligen inte när dx10 har blivit etablerat. Jag har inte stenkoll på dx-versionerna men så där kan man ju säga om alla dx-versioner. Man kan göra samma saker i dx8 som man kan göra i dx9 osv.

Skulle alla resonera på det sättet skulle ju vi fortfarande, ja vad vet jag... sitta i en grotta och hugga sten kanske. Nä men helt seriöst, tekniken måste ju gå framåt och även om inte dx10 blir någon stor hit för oss användare så kanske det underlättar betydligt mer för programmerarna i sinom tid som sedan utvecklar sig till ett ännu bättre dx11 sen. Som sagt, tur att vissa tänker framåt i alla fall...det verkar vara många här som inte verkar fatta att det är viktigt för utvecklingen, oavsett vad man tycker om dx10 i daxläget.

Vem som helst är ju välkommen att konkurrera med dx. Opengl är ju ett mycket bra alternativ.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

OpenGL for teh win

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis_svensson
http://www.sweclockers.com/imagebank/200710/IllumLiten001.jpg det räcker med denhär bilden så vill jag ha 10.1

Man behöver inte dx10.1 för att rendera det där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
...göra i dx10 i dx9 också.

Nej det kan man inte. Däremot kan man göra det i OpenGL under massor med operativsystem, även XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Nej det kan man inte. Däremot kan man göra det i OpenGL under massor med operativsystem, även XP.

Jag vet att man inte kan göra det. Jag skrev att många säger/påstår det, utan att ha koll på om det verkligen stämmer.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite roande, många skriver "Det är bara en liten optimering" Optimering är a och o inom datorer, klockning är en form av optimering, man gör så att hårdvaran fungerar optimalt.

Permalänk
Inaktiv

håller ni fortfarande på med PC-spel? ni måste vara äckligt rika och tycka de e kul att edita .cfg filer..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vad snackar du om? Tycker du att det där är moget att klämma ur dig?
Kan du inte förklara istället vad du menar med det istället för att slänga ur dig en massa skitsnack. DX10 är långt ifrån värdelöst, men du kanske vet någon som inte jag vet. Förklara gärna.

Jag måste faktiskt säga att jag håller med honom, då du i stort sett kan göra allt med DX9.0c som du kan med DX10. Den stora skillnaden är att DX9 är betydligt mer effektivit och du tappar inte prestanda som du gör med DX10.

Jämför t.ex i spelet Crysis i DX9 och DX10 den stora fps skillnad med i stort sett identisk rendering

DX10.1 är en fördel för AMD på marknaden, och är inget fel att implementera. Det som gjorts är att grafikprocessorn har SM4.1 och att den uppfyller alla krav som DX10.1 ställer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

DAAMIT suger.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Suck, ja det är nog lika bra. Är så less på hjärndöda inlägg bara.
Men det är väl bara att vänja sig. Det har ju varit så ett tag nu så...

Dina inlägg var iofs ganska långt ifrån genomtänkta.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Om de gröna släppt ett kort med dx10.1 så hadde hybrisen flödat här på swec. Speciellt på personerna som väljer/skriver nyheterna här på sidan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat att bry mig på DX10 ens och och med att jag tycker att vista är så pass dåligt att jag kan stå ut med någon enstaka% sämre grafik

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Dina inlägg var iofs ganska långt ifrån genomtänkta.

Jag är ingen raketforskare, men jag skriver i alla fall inte inlägg i stil med. "Microsoft suger hästballe" Eller "nVidia rockar skiten ut AMD/ATI!"
Jag försöker i alla fall tänka till lite innan jag slänger ur mig saker och försöker motivera mina påståenden.

Det kan man inte beskylla vissa andra för att göra...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vad snackar du om? Tycker du att det där är moget att klämma ur dig?
Kan du inte förklara istället vad du menar med det istället för att slänga ur dig en massa skitsnack. DX10 är långt ifrån värdelöst, men du kanske vet någon som inte jag vet. Förklara gärna.

Fattar inte varför folk klagar på dig, tycker ditt inlägg här var en väldigt bra kommentar till personen du citerade.

Tycker själv dock inte om DX10, med tanke på A.N' Dojas inlägg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trigger
Om de gröna släppt ett kort med dx10.1 så hadde hybrisen flödat här på swec. Speciellt på personerna som väljer/skriver nyheterna här på sidan.

Det är fortfarande varken från rött eller grönt som detta har kommit ifrån. Alltså ni måste lära er att läsa artiklar grabbar. Det är Microsofts senior direktör Kevin som säger i ett uttalande att DX10.1 inte kommer att påverka några spel eller spelare den närmsta framtiden.

Cevat på Crytek menar på att de kan ta del av DX10.1 och att de har tittat på det men det finns inget viktigt nog med DX10.1 att man behöver det. Man har inte planer för att använda DX10.1, inte ens i framtiden.

Nvidia säger ingenting förutom att Dailytech skriver att Nvidia har ett svar på AMD's DX10.1 grafikkort som kommer att lanseras nästa år tillsammans med Vista service pack 1.

Det är vad som står i artikeln!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xaler
Jag hoppas att du inser att bilden är halvt fejkad och missvisande.

Jag trodde inte folk var så lättlurade, men jag hade fel..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HavoX
Du vet ju dock inte hur det ligger till, doja. Det finns i stort sett inga DX10-effekter i Crysis-demot.

---DirectX 10---
http://forums.gametrailers.com/showthread.php?t=222046
http://www.gametrailers.com/player/usermovies/127682.html?pla...
---

Jo jag vet hur Crysis ser ut. Jag har hela spelet.
Sedan vart du fick demo ifrån det vet jag inte.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.