Permalänk
Robot

Rackskåp

OBS! Detta galleri är inte aktivt längre, det har inte varit det på 2 år nu ungefär. Jag har ett nytt egenbyggt rack som förhoppningsvis någon gång kommer upp i galleriet. OBS!

Har flyttat till en ny lägenhet, vilket råkade ha en källare som jag tyckte passade perfekt till att husera mitt rackskåp. Det är ett 22 units golvskåp från tillverkaren Toten.

Chassi: 2 mm SECC-stål
Max last: 500 kg
Mått: 60x80x120 centimeter

Vad jag har i racket:

:-- Nätverk
:: D-Link DGS-1216T (16p Gbit)
:: 3Com Baseline 2016 (16p 100 Mbit)
:: 2x Cisco 2900XL (16p 100 Mbit)
:: Cisco 3600 router (ej i drift atm)

:-- Datorer
:: Backupserver (820 GB), AD, DC, IAS
:: Router (Pfsense)
:: Webserver (Apache)

:-- Kringutrustning
:: Iomega StorCenter 400r NAS 1.6 TB
:: Lacie Ethernet Disk 2 TB
:: Iomega AutoLoader 1000
:: Bachman 19" strömförgreningsdosa
:: Goodway KVM-switch KS108

:-- På inköpslistan
:: 15" TFT (typ Samsung 540N)

:-- Att göra
:: Byta ut allt kablage till CAT6
:: Fixa rackskenor till Ciscon

:-- Mer information
http://pacman.holy.se

:-- Uppdateringar
:: 071114: Är på jobbet nu, har köpt en 2 units hylla för KVM-switchen som saknar rackskenor. Skall installeras och fotas snart.

:: 071116: Har beställt D-Linken (DSG-1216T) nu från Komplett, bör komma inom ett par dagar. Längtar!

:: 071120: Den nya switchen är nu installerad. Passade på att montera en 2 units rackhylla också.

:: 071205: Har eventuellt en NAS till på gång. 2 TB blir det förhoppningsvis. Har även kommit på att använda den överblivna switchen till ett DMZ-nät för bland annat webservern. Kablar skall införskaffas!

:: 071217: Lacie Ethernet Disk 2 TB sitter numera i racket. Nu är det bara kabelgenomföringspaneler kvar

:: 071228: Patchpanel skall införskaffas. Kikat på en 16-portars CAT5.e som lär fungera bra. Sedan skall kablar och kontaktdon införskaffas, och ett pressverktyg. Stay tuned!

:: 080504: Har lagt upp lite bilder på min nya router. Nya bilder på racket skall även tas där de två nya Cisco-switcharna är med.

:: 081126: På rackfronten intet nytt.

Rackskåp

Permalänk

Sånt här förstår jag mig inte riktigt på men det ser väl la najs ut :)!

Chassi: 2 mm SECC-stål
Max last: 500 kg
Mått: 60x80x120 centimeter

f**k! Stadiga grejor. 2mm ser inte mycket ut för världen på papper men det är i realiteten väldigt stabilt!

Good luck! (7p atm)

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem

Sånna här gallerier gillar vi. Du verkar ha ordning och reda i ditt rack, det gillar vi också. Det blir 8p från mig

//Apeman

Permalänk

fy fan gillar detta har alltid varit svag för 19" rack grejor. har lite sjäölv men leter för närvarande skåp:P du vet ingen som vill sälja ett billigt?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
fy fan gillar detta har alltid varit svag för 19" rack grejor. har lite sjäölv men leter för närvarande skåp:P du vet ingen som vill sälja ett billigt?

Har du en snäll kvartersdatabutik kanske de kan beställa från Swedeltaco, de har billiga rackskåp.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk

10p för AMD mejseln

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

Jag säger precis som FULLMOON mycket vackert

Permalänk

Riktigt nice ^^ skulle själv vilja ha ett sådant här hemma ;D

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Avstängd

nice. rätt dum fråga antar jag, men vart införskaffar man rackskåp (eller 64bits mejslar för den delen^^) ?

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glenn9
nice. rätt dum fråga antar jag, men vart införskaffar man rackskåp (eller 64bits mejslar för den delen^^) ?

Rackskåp säljs av diverse oem-tillverkare som Cisco, HP, Dell mfl, men också tredjepartstillverkade som distribueras av bland annat Swedeltaco här i Sverige.

64-bitsmejseln är ett engineering sample skulle jag tro, svår att få tag i

Visa signatur

WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

vad i hela friden är en skruvmejsel med 64-bitarsstöd??? någon som kan förklara??

Visa signatur

Datorkomponenter |Amd Athlon 64 X2 4600+ @ 2,8Ghz | Corsair XMS2 2048mb (2*1gb) | 8600 GTS 256mb @ 675/2000mhz | 400GB Samsung | 400watt |
Kringutrustning |Samsung 206bw | G5 | Icemat Siberia |

Permalänk
Avstängd

Källarstöld FTW

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morales
vad i hela friden är en skruvmejsel med 64-bitarsstöd??? någon som kan förklara??

du e smart du;)

9p för galleriet:)

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Avstängd

Har du ett rejält lås och insyns skyddat föråd?
Skulle aldrig våga ställa än server i ett vanlit källarföråd i Stockholm city!
Man jag som bor utanför stan kan ju köra servern i garaget

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morales

när processorn brunnigt upp har man den som ersättare tills man fått in en ny, ett måste för alla elajtjods^^

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, man blir lite avundsjuk
Men vad har du för lina?

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! De skåpen är sjukligt billiga med tanke på storlek och kvalite. Installerade dubbla sådana skåp till en kund i veckan. Satte även in extra fläktpanel till taket, men den passade inte riktigt som den skulle så vi fick köra en specialare.

Anyways, ser riktigt nice ut. Vad är de för något du hostar på server? Vad för websidor och ftper? Ganska mycket utrustning för en privatperson, eller är det företagsdatorn?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozz_z
Riktigt snyggt, man blir lite avundsjuk
Men vad har du för lina?

100/100.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Riktigt nice! De skåpen är sjukligt billiga med tanke på storlek och kvalite. Installerade dubbla sådana skåp till en kund i veckan. Satte även in extra fläktpanel till taket, men den passade inte riktigt som den skulle så vi fick köra en specialare.

Anyways, ser riktigt nice ut. Vad är de för något du hostar på server? Vad för websidor och ftper? Ganska mycket utrustning för en privatperson, eller är det företagsdatorn?

Japp, skåpen är riktigt prisvärda. Noterade även sist jag var på Dreamhack att de använder exakt samma skåp som jag har i hallen.

Jag hostar web, ftp och lite annat. Utrustningen har jag samlat på mig, och så värst mycket är det faktiskt inte Jag äger allting själv men exempelvis IBM eServer-datorerna köpte jag av ett konkursbo.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

ser att du köpt hjul till ditt skåp! det är att rekomendera? ska inköpa ett 42 u skåp nu i dec! får man med skruv till skåpet skenor etc?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glenn9

Kan säga att 19" standaden kom till av att just telefonledningar osv byggde på 19" väggstativ.

i princip 2 långa plåtbitar meed hål i från golv till tak med fästen in i väggen dessa säljs även som rack och passar rakt av varför förstöra en standad o skapa en till? jag kan tänka mig att införskaffa mig vara sig skåp eller vägg monterat, spelar mindre roll för mig.

Ska ta och chekka in Swedeltaco har väl ingen så dirext snäll datorbutik på hörnan fast kanske kan fixa det på annat håll

Tack för svaret!

EDIT: u4an längst ner så sitter ju nätagget löst på, fyy

EDIT: anemic, du kan inte köpa loss ett sådant billigt o kräng atill mig? ca 7 mil för mig o köra så det är ju värt det vad ligger de på i förprisklass?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Nödvändigt att köpa nya cat6 kablar då du behöver cat7 för att vi köra gigabit? annars nice.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
ser att du köpt hjul till ditt skåp! det är att rekomendera? ska inköpa ett 42 u skåp nu i dec! får man med skruv till skåpet skenor etc?

Det är extremt smidigt när man flyttar racket, eller bara vill åt baksidan. Men har man ett hyfsat fyllt 42-unitsrack skulle jag nog inte våga sätta på hjul. 22-unitsracket väger runt 75 kilo med ingenting i.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jungklo
Nödvändigt att köpa nya cat6 kablar då du behöver cat7 för att vi köra gigabit? annars nice.

Vet inte om du är seriös eller inte, men CAT5e räcker för en gigabit per sekund. Att jag vill ha CAT6 är mest för att det känns bäst, samt att de brukar vara lite mer skärmade än CAT5e-kablar.

Visa signatur

Permalänk

10 p för skruvmejseln har oxå en sån

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
100/100.

Japp, skåpen är riktigt prisvärda. Noterade även sist jag var på Dreamhack att de använder exakt samma skåp som jag har i hallen.

Jag hostar web, ftp och lite annat. Utrustningen har jag samlat på mig, och så värst mycket är det faktiskt inte Jag äger allting själv men exempelvis IBM eServer-datorerna köpte jag av ett konkursbo.

Äntligen nån som tar P2P seriöst
Starkt jobbat!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänk den som hade en sån källare, drömmer vidare... 100p

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Vad kostade allt ?

Visa signatur

Game: Ryzen 9 9900X, 32Gb DDR5, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 464TiB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 381TiB

Permalänk
Medlem

Vart tar du strömmen ifrån ? Hur har du hanterat kanaliseringen från källaren till din lägenhet? nyttjar du befintlig ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Snyggt!.

Måste ta och städa upp i min dataskrub någon gång.

Ett tips till de som letar rack. Finns rätt ofta begnade på blocket och dylika platser. Visst de kan vara lite slitna men en sprayburk och lite sandpapper så ser de bra ut igen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shen
Vad kostade allt ?

Mycket, men det har det varit värt. Att komma ner i källaren och se racket stå där och blippa gör mig nästan gråtfärdig. Men lite smått skall fixas innan jag blir helt nöjd. Har köpt en 2 units hylla för KVM-switchen som ska in i helgen. Sedan väntar jag även på att införliva bandstationen. Sist men inte minst måste jag få ork att fixa och dona med filservern

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
läckert! värmer du upp kåken med den oxå?

Racket genererar faktiskt mindre värme än man tror, den värsta tjyven är NAS:en som ständigt får jobba. Filservern innehåller bara 6-8 diskar nu så den är rätt lugn.

Visa signatur