Permalänk
Medlem

ASUS Commando BIOS

Råkade göra det fatala misstaget att starta om datan efter att en bios uppdatering misslyckats, eller snarare efter att gamla bios raderats, och nya lagts in men under bekräftelsen så fick jag ett felmedellande (minns ej vad som stod) och sedan startade jag om, INTE BRA!! Nu e skärmen svart och ingenting händer. Någon som har något tips?

Om inte skulle jag gärna vilja ha en rekommendation om nytt moderkort som passar till:

Processor: Core 2 Duo E6600
Minne: 4GB DDR2 800Mhz
Grafikkort: nvidia 8800GTX

Tacksam för snabba svar, vill gärna ordna till det här under helgen!

/Niklas

Visa signatur

HTPC/Light gaming: Chassi: Fractal Design Node 605 PSU: SEASONIC X-460 MODULAR FANLESS MB: ASUS Maximus V Gene CPU: Intel Core I5 3570K CPU Fan: NOCTUA NH-L12 GPU: ASUS GeForce GT1030 Passive Memory: CORSAIR XMS3 2x8Gb SSD: SAMSUNG 830 128Gb HDD: SEAGATE DESKTOP Fans: Be Quiet! SilentWings 2 120mm PWM OS: WINDOWS 10

Permalänk
Medlem

Tag kontakt med ASUS i Sverige och förklara problemet. Dom skickar ut nya BIOS-chip mot en mindre summa pengar.

Det finns även funktion på ASUS-moderkort där man ska hålla ner en tangent precis då man startar datorn så kan den ibland göra en recovery på BIOSet. Kolla i manualen så hittar du det.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Grymt stort TACK Korgan!

Tyvärr var inte ASUS till hjälp, svaret jag fisk var att de inte skickar ut delar över huvud taget.

Visa signatur

HTPC/Light gaming: Chassi: Fractal Design Node 605 PSU: SEASONIC X-460 MODULAR FANLESS MB: ASUS Maximus V Gene CPU: Intel Core I5 3570K CPU Fan: NOCTUA NH-L12 GPU: ASUS GeForce GT1030 Passive Memory: CORSAIR XMS3 2x8Gb SSD: SAMSUNG 830 128Gb HDD: SEAGATE DESKTOP Fans: Be Quiet! SilentWings 2 120mm PWM OS: WINDOWS 10

Permalänk
Medlem

Har gjort samma sak, löste det med en diskett och en annan dator. Borde fungera bra med ett USB-minne. fast jag hade bild på datorn.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så löste inte manualen mitt problem, men det kanske Dustinhome gör, de kommer ev att byta ut kortet åt mig. Återkommer nästa vecka med svar på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tror inte du kan få byta ut moderkort eftersom det är du som har orsakat felet !!! det täcker inte garantin tror jag

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

En vän till mig ringde till Asus i Sverige och fick nya bioschip när han hade flashat sönder sitt. Det kostade någon hundralapp.

Hittade den här sidan men de skickar bara inom USA
http://helpdesk.asus.com/BIOSORDER/store/aci_dynamicIndex.asp

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

Detta måste asus ta på garantin.vart någonstans står det på deras sida att inte garantin täcker detta?
Står det i manualen till moderkortet?
Jag har kollat runt lite.för detta fel är otroligt vanligt när man använder asus flashnings program (windows versionen)på vista64 bitars och även vanligt tydligen på vista32 och i xp..jag har själv råkat ut för det och fick ett nytt moderkort utan minsta tvivel från stället där jag köpt moderkortet..
detta är otroligt dåligt gjort av asus..det är inte användarna som gjort fel det är asus som släppt ut ett felfungerande program.dessutom finns programet fortförande att ladda ned på deras sida för vista 64...skulle vara mkt roligt att höra vad dom svarar amerikanska kunder som råkar ut för detta,,tror inte ens dom försöker neka kunderna ett nytt kort där.
stå på dig och tala om för dom att dom har gjort fel INTE du!!

so much for asus crash free bios BAAAHHH!!