Permalänk
Avstängd

Kan bussfrekvensen klockas ner?

Tjenare! Nu är det så att mitt moderkort bara klarar av 800 mhz buss. men om man vill ha en riktigt bra processor ligger dem oftast på 1000mhz+, så undrar om jag skulle köpa en 1333 mhz:are. Skulle den klockas ner till rimmlig frekvens precis som ett ramminne?

Mvh, Coffeng.

Permalänk
Inaktiv

Finns väl stor chans att ditt moderkort inte ens stödjer dom processorer som har 1066/1333MHz.

Mitt tips är att köpa en ny cpu, kanske en Pentium E21x0 (750kr på komplett), och ett P35-moderkort (runt 900 kr). Då borde du kunna överklocka en hel del.

Vad är din budget?

Permalänk
Avstängd

Mitt moderkort stödjer intel duo 2 core. Men kan som max ha 800 mhz buss, som sagt.

Kollade på duos som var 800mhz buss och det fanns som snabbast 2,4 ghz.

Har en budget på runt 2000kr~

Permalänk

Troligtvis lär väl det hela strypas på 800 Mhz?

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Avstängd

Ja, det är frågan. Kommer den det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coffeng
Mitt moderkort stödjer intel duo 2 core. Men kan som max ha 800 mhz buss, som sagt.

Kollade på duos som var 800mhz buss och det fanns som snabbast 2,4 ghz.

Har en budget på runt 2000kr~

Står det att kortet inte stöder Core2Duo, så stöder det inte Core2Duo, även om processorn klockas ned.
Vad har du för moderkort förresten, har du 945-chipset, så finns det en liten möjlighet att det kan fås att stöda Core2Duo med en BIOS-uppdatering (du får kolla det hos tillverkaren av kortet).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Jag sa ju att det stöder core2duo. Har en MSI 945pl Neo-f.

Permalänk
Hedersmedlem

Klippt från MSIs hemsida:

MSI Reminds You...
• According to the Intel North Bridge 945PL chipset spec, this board supports CPU of FSB 800MHz at maximum by default . However, you may let your board running at FSB 1066MHz (Core 2 Duo CPUs) by overclocking and adjusting the CPU FSB frequency in the BIOS:
Enter BIOS setup menu and go to [Cell_Menu] --> [Adjust CPU FSB Frequency]. There you can adjust the value to [266] for the Core 2 Duo E6300/E6400/E6600/E6700 CPUs.
Please be noted that this is over-spec, and this overclocking behavior is not recommended and guaranteed.
*This is for PCB 2.2 only.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Klippt från MSIs hemsida:

MSI Reminds You...
• According to the Intel North Bridge 945PL chipset spec, this board supports CPU of FSB 800MHz at maximum by default . However, you may let your board running at FSB 1066MHz (Core 2 Duo CPUs) by overclocking and adjusting the CPU FSB frequency in the BIOS:
Enter BIOS setup menu and go to [Cell_Menu] --> [Adjust CPU FSB Frequency]. There you can adjust the value to [266] for the Core 2 Duo E6300/E6400/E6600/E6700 CPUs.
Please be noted that this is over-spec, and this overclocking behavior is not recommended and guaranteed.
*This is for PCB 2.2 only.

Det var som tusan, tack ska du ha