Permalänk
Medlem

Huntkey 450w?

Ska köpa nätagget till 8800gt o q6600. Och nej ja behöver inte ha världens bästa. Bara undrar om det är en bra för dem?

Permalänk
Medlem

Köp ett Corsair 450VX istället. Bra och billigt (nästan samma pris, 574 för 450VX mot 416 för huntkey). Ett nätagg är en investering man har i flera år, tillskillnad från övriga komponenter.

Permalänk

Lite info om Huntkey

http://www.jonnyguru.net/forums/showthread.php?t=3223&highlig...

De verkar aldrig hålla sina specar, du köper 450W, men vad får du?

http://www.jonnyguru.net/forums/showthread.php?t=2630&highlig...

Bästa köpet är Corsair VX450, har du inte råd med den, titta i alla fall på en FSP 400-450W.

Du riskerar få en stekt 8800GT på julbordet med en Huntkey

Permalänk
Medlem

"If your PC can "get by" with around 400W, then that's a good unit"

"It´s not bad. Spire and Huntkey are good cheap PSU"

Permalänk

Ja men agget var ett 550W agg som håller bra om det inte levererar med än 400W.

Du vill köpa ett 450W agg av samma tillverkare, blir du glad om ditt agg levererar 150W mindre än vad specen säger? dvs 2/3 av vad specen säger.

Dessutom är det specat för 300W på +12V. Om man förenklar lite och säger att den bara kan leverera 2/3 på +12V också, så har du 2/3*300W = 200W kvar att köra din quad och 8800GT + resten som går på 12V.

Så för att använda Jonnygurus uttryck, "so if you think you can get by with around 200W on +12V, then its a good unit".

Det betyder också att du vet att du inte drar mer än 200W på + 12V, drar du mer så vet du inte vad som händer.

Jag är hemskt ledsen, men det finns ingen väg förbi än att köpa ett kvalitetsagg till din rig, du kan få ångra dig mycket djupt om du snålar.

Om jag köper en graffe, säg 7300GS så kan inte jag förvänta mig att få spela de nyaste häftigaste spelen med maximal upplösning och prestanda. Finns ingen väg ut, jag måste köpa en dyrare graffe.
Det samma gäller aggen, det är bara det att att kvalitetsagg, kostar inte lika mycket som en kvalitetsgraffe av nyare modell.

Som jag sade innan Corsair VX450 eller alla fall FSP 400-450W.

Permalänk
Medlem

Precis. Det är intressant att se hur folk är beredda att spendera tusentals kronor på grafikkort och processor, men snålar med hundralappar när det kommer till kraftförsöjning.

Permalänk
Medlem

Det är därför att sådan som ja är nybörjare på allt som har med pc att göra, ja lägger gärna ut pengar på det, men när ja ringer till försäljaren o han säger att han ofta levererat sina datorer med det agget och inga problem uppstått, och att han rek de agget till mitt, så litar ja på han... och så sparar ja mig en del pengar på det med...

men alla här verkar ju vara emot det? vet i helvete vem man ska lita på? Själva försäljaren elle er?

Och sen så har ja ju 2 års garanti på den, så om det händer nåt så ska dem väl fixa det. O lite på att ja inte kommer att ha denna dator i mer än ett halv år

Permalänk
Medlem

Corsair har fem års garanti på sina. Borde tala för sig själv...

Permalänk

Förr i tiden var de hästhandlare, sedan sålde de bilar, nu säljer de datorer.

Det är säkert så att antingen så säljer din butik inte kvalitets agg, eller så får försäljaren mer provision på Huntkey än på andra märken.

För att hänvisa till Jonnyguru igen

http://www.jonnyguru.net/forums/showthread.php?t=1398&highlig...

"And if HuntKey is that shop's favorite brand, go to another shop."

Med risk för att verka tjatig om JonnyGURU, men det är det mest respektabla forumet om nätaggregat.

Det finns bra datorförsäljare, man ska inte generalisera. Men jag tvivlar på att den försäljaren du pratar med är seriös.

Men du gör som du vill, du säger att alla här är emot Huntkey. Det finns nog en en anledning i så fall. Vi avråder inte dig för att vara dum mot dig, vi vill bara hjälpa dig.

Du bestämmer själv om du litar mer på en försäljare som förmodligen gör sig lite pengar på varje Huntkey han säljer, än du litar på vad många andra säger.

Permalänk
Medlem

Nej nej, ja säger inte att ni inte har fel, såklart så borde ni ha rätt eftersom alla har ju samma svar, men tyckte det var konstigt bara att han var för den...

men kanske inte längre. Får ta o beställa om =P

(PS ha tipsa även om Apacer Ram och asus P5LD2, vad säger ni om dem delarna? finns det bättre i den prisklassen?)

Permalänk
Medlem

Ehm... du borde absolut inte lita på försäljaren om han rekomenderar Huntkey nätaggregat och moderkort med p945 chipset...

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk
Medlem

Jag sa att ja vill ha nåt för ett bra pris på moderkort o nätagg till honom :P...
vad tipsar ni om?

Permalänk
Medlem

Du kan gärna skriva budget

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk
Medlem

Under 1000 lappen på moderkort
Under 600-700 kr på nätagg
Runt 400 kr på RAM

Sånt som kan hålla för framtida uppgraderingar

Permalänk
Medlem

Okej, skrev en länk i din köpråd tråd

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk
Medlem

Jag tog o köper från säljaren då de har alla grejor! Men har tagit mer dyrar grejor