Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Allt fler går över till Windows Vista

Permalänk
Medlem

Känns inte speciellt troligt att de på "alternativa OS" frivilligt skulle gå över till vista. Handlar nog snarare om att svensson tvingas in på vista vid datorköp.

Vista kommer aldrig att få infinna sig på några av mina datorer, ever

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

118+ kommentarer till en artikel som är baserad på felaktig information? Och än så länge är det bara Talavis som har reagerat.

Artikeln handlar om att Vista vinner mark på bekostnad av alternativa operativsystem vilket är helt fel!

Vista vinner mark på bekostnad av andra Windowsversioner medan andra operativsystem går frammåt! Posten för "övriga" OS innehåller bl.a. Win98, WinNT och WinMe. Dessa går back medan Linux har fördubblat sin marknadsandel sen Februari! Marknadsandelen var helt enkelt ganska liten från början (enl. Net Applications mätningar)

Mätningarna är baserade på web browser-statistik på ett antal utvalda siter.. den är alltså inte nödvändigtvis representativ för den verkliga OS-fördelningen, men trenderna är iaf mer tillförlitliga än absoluta andelar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Så länge Vista kräver 20+ Gb och jag inte kan köpa en 1TB disk för 1000:- så kommer Vista inte att installeras på min maskin

1000:- bara! Var hittar du den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagWe
118+ kommentarer till en artikel som är baserad på felaktig information? Och än så länge är det bara Talavis som har reagerat.

Artikeln handlar om att Vista vinner mark på bekostnad av alternativa operativsystem vilket är helt fel!

Vista vinner mark på bekostnad av andra Windowsversioner medan andra operativsystem går frammåt! Posten för "övriga" OS innehåller bl.a. Win98, WinNT och WinMe. Dessa går back medan Linux har fördubblat sin marknadsandel sen Februari! Marknadsandelen var helt enkelt ganska liten från början (enl. Net Applications mätningar)

Mätningarna är baserade på web browser-statistik på ett antal utvalda siter.. den är alltså inte nödvändigtvis representativ för den verkliga OS-fördelningen, men trenderna är iaf mer tillförlitliga än absoluta andelar.

Tack, orkade inte skriva det själv

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Vista får man ju med om man köper en färdig dator idag.
det är väll därför fler och fler går över till vista, de gör det eftersom de köper en ny burk.

tror inte att det är så många som köper vista separat bara sådär.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
1000:- bara! Var hittar du den?

Läs det han skrev istället. Han skrev att han inte skulle skaffas sig Vista fören 1 TB HDD kostar 1000 kr och Vista inte tar 20 GB HDD-utrymme.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Läs det han skrev istället. Han skrev att han inte skulle skaffas sig Vista fören 1 TB HDD kostar 1000 kr och Vista inte tar 20 GB HDD-utrymme.

Ja då är iallafall en av kriterierna uppfyllda

Permalänk
Medlem

Jag slutar aldrig att förvånas över att vissa gång på gång gnäller om samma saker när det skrivs om Vista. Varje gång är det också någon som berättar för dem hur det egentligen är, en eloge till dessa personer.

Jag ställer mig funderande om dessa personer endast går in och skriver sin gojja för att sedan inte läsa svaren och fortsätta att göra så gång på gång. Eller om ett flertal personer lider av inlärningsproblem och att det inte räcker att lägga fram ett flertal källor och på klar och tydlig svenska berätta att de har fel.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Jag tycker i alla fall vista är ett steg bakåt. En del onödiga funktioner (beroende på behov) motiveras med betydligt högre systemkrav. Spel som släpps nu måste släppa olika systemkrav beroende på ifall man kör vista eller xp. Jag kan inte minnas att man gjorde vid 98/2000 eller 2000/xp bytet. Men jag kanske har dåligt minne.

Exempel från crysis
Processor – 2.8 GHz or faster (XP) or 3.2 GHz or faster• (Vista)
Memory – 1.0 GB RAM (XP) or 1.5 GB RAM (Vista)

Och det kanske har med att i Vista så använda DX10 och i XP används DX9?
Tror det är där det hela handlar om...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

ok nu jävlar ska jag testa vista o få bekräftat själv om det suger fett

man vet inte vem man ska lyssna på.. även om jag är skeptisk

men då vill jag bara veta om dualboot fungerar automatiskt, så jag kan installera vista på annan disk, och utan problem välja operativsystem..

svara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Och det kanske har med att i Vista så använda DX10 och i XP används DX9?
Tror det är där det hela handlar om...

Tacka fan för OpenGL då

Permalänk
Medlem

Kör vista på min dator. fast i vissa spel (t.ex. crysis) känns det som om datorn skulle må lite bättre av 4 GB RAM.

Permalänk
Medlem

Jag fick höra och har läst på många ställen här på sweclockers att Vista sög stenhårt, de var segt och att ingenting fungerade. Men sen köpte jag Vista ultimate med csn rabatten och det har fungerat klockrent sen dess, vill inte byta till xp igen. Har samma fps i spel som jag hade med xp så är ingen större skillnad än. (har dock inte provat crysis på xp utan bara i vista o de hackar apa men har ju klent grafikkort).

Sen att Vista kräver mer minne är ju bara naturligt, XP kräver mer minne och resurser än vad windows 2000 gjorde. Men nu prisar ni XP, kommer ju bli exakt samma sak om några år när Vista tagit över. Då blir det gnäll på nästa operativ efter Vista att det drar mer minne än Vista.

Min dator drar ca 33-35% ram utan nånting och under 40% med winamp, internet, msn osv igång. Sen att det är snyggt är bara ett plus, dock har idle tempen på grafikkortet ökat lite. (aero glass fel)

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Apple har legat tio-i-topp gällande kända varumärken i över 20 år, så att det enkom har med iPod att göra är fel.

Men det är tack vare ipoden som Apple fortfarande finns kvar i den utsträckning som det gör idag.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Men det är tack vare ipoden som Apple fortfarande finns kvar i den utsträckning som det gör idag.

Statistik eller information om det? De flesta brukar peka på iMacen och säga att det är tack vare det som Apple finns kvar idag. Apples kurva har ökat ganska stadigt sedan iMacen kom, men det är klart att ipoden har gett effekt. framförallt varumärkesplaceringen. iPoden sålde riktigt kasst när den kom, men Apple var påväg upp under den tiden. Det finns ingen statistik som säger att ipoden haft den effekt folk brukar säga att den har, men lite har det nog gjort.
Utan OS X hade nog inte heller apple funnits kvar, eftersom Copeland inte gick så bra, och Apple körde med System 7 alldeles för länge, OS 8 och 9 är bara System 7 i nyare förpackningar.
OS X har nog en större roll i Apples position än iPoden.

Permalänk

Är väl inte direkt så konstigt att Vista vinner mer och mer mark. Det är väl
ganska naturligt att man bytar upp sig till nyare operativsystem efter hand som åren går ocn nya system kommer, menar inte så många som sitter på Windows 95 eller 98 idag, blev win 2000 och xp så att man nu bytat till Vista pga ett bättre operativ system som nyttjar datorns kapacitet och resurser bättre samt har ett bättre grundskydd än föregångare är väl rätt så naturligt.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Vare sig man vill eller inte, så kommer Vista vara den nya standarden. MS har helt enkelt för dominant position.

Sedan när det kommer till allt klagomål om prestanda, senast jag kollade fick man 2 gb ram för strax över 600 kr. Vad är problemet seriöst?? och det går även att köra på 1 gb. Man kan köpa FYRA gb. för UNDER 2000 kr.
bara några månader sedan skulle allt detta hamna på himla mycket mer pengar.
moderkort, och liknande är ju också inte direkt dyrare än förut (om man inte köper någon MB med 5 heatpipes etc. för shows skull).

Så med ungefär 7-8 tusen har man något som skulle kosta MINST dubbla ett år sedan. Om man bygger själv (som många här gör) finns det också en del pengar att spara.
Så snälla, för NYA datorer passar Vista helt ok. Visst sitter man med 1 gb ram men tycker att senaste os som säkert kommer vara här i många år, skall hålla, jag då är kanske dags att uppgradera med en 500 kr på ram.

Sedan kommer vi till drivrutiner, det finns HIMLA många olika kombinationer, och hårdvara ute. I 99% utav fallen funkar allt, men om inte ens Creative kan komma ut med en bra vista rutin, varför då skylla på MS?? det kommer vara en övergångs period, och visst, kankse några kommer trivas bättre med Xp... i alla fall ett tag, det var ju likadant när 98, och ME etc. kom ut.

Visst, det är synd att inte os "kakan" är delad lika, men det kanske finns ett skäl för det, mer än att bara MS lurar till sig andelar. Man borde inte kasta skit på minsta lilla detalj utan separera själva produkten och hur MS gör affärer etc. Ta produkten för vad det är.

HZ

Permalänk
Medlem

Har själv Vista Business som jag fick via jobbet men inte har installerat än och jag har ingen lust att göra det heller efter vad jag har sett dels hur resurskrävande Vista är dels så tycks det vara rörigt.

Kanske handlar det om ovana eller ytterligare optimeringar/uppdateringar behövs.

Dock är jag rejält sugen på Linux(Fedora eller SUSE) men gav upp när jag inte kunde installera programvara (Hur fan installerar man?)

Permalänk
Avstängd

Någon som företag som gått över till vista? av de lite dryga 80 kunder vi har så har ingen installerat vista.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Vare sig man vill eller inte, så kommer Vista vara den nya standarden. MS har helt enkelt för dominant position.

Sedan när det kommer till allt klagomål om prestanda, senast jag kollade fick man 2 gb ram för strax över 600 kr. Vad är problemet seriöst?? och det går även att köra på 1 gb. Man kan köpa FYRA gb. för UNDER 2000 kr.
bara några månader sedan skulle allt detta hamna på himla mycket mer pengar.
moderkort, och liknande är ju också inte direkt dyrare än förut (om man inte köper någon MB med 5 heatpipes etc. för shows skull).

Så med ungefär 7-8 tusen har man något som skulle kosta MINST dubbla ett år sedan. Om man bygger själv (som många här gör) finns det också en del pengar att spara.
Så snälla, för NYA datorer passar Vista helt ok. Visst sitter man med 1 gb ram men tycker att senaste os som säkert kommer vara här i många år, skall hålla, jag då är kanske dags att uppgradera med en 500 kr på ram.

Sedan kommer vi till drivrutiner, det finns HIMLA många olika kombinationer, och hårdvara ute. I 99% utav fallen funkar allt, men om inte ens Creative kan komma ut med en bra vista rutin, varför då skylla på MS?? det kommer vara en övergångs period, och visst, kankse några kommer trivas bättre med Xp... i alla fall ett tag, det var ju likadant när 98, och ME etc. kom ut.

Visst, det är synd att inte os "kakan" är delad lika, men det kanske finns ett skäl för det, mer än att bara MS lurar till sig andelar. Man borde inte kasta skit på minsta lilla detalj utan separera själva produkten och hur MS gör affärer etc. Ta produkten för vad det är.

HZ

precis ang minnena där

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD26...
tex...2gb för 479kr, funkar perfa

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag kan då inte se någon fördel hos Vista annat än DX10, vilket de utan problem kunnat integrera i XP också. Extremt klumpigt även om man naturligtvis kan få det att sluta fråga 20 frågor varje gång man vill utföra något. Resurshungrigt oavsätt om det är optimerat eller inte.

Jag förstår användare som vill lira de snyggaste spelen på sin nya 24" eller på TVn, men annars är det en ren nedgradering.

Det handlar inte om att jag är tjurskallig. Jag vill helt enkelt inte nedgradera mig bara.

[Edit]: Fel ang. minnespriser, rättat.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronblom
Förr eller senare blir det Vista men tills vidare kör jag på med XP.

Ett OS för mej skall vara enkelt, snabbt, smidigt och så transparent
som möjligt för att underlätta för användaren att göra det den
har tänkt göra med datorn vilket för dom flesta är att köra program,
spel, film, musik etc.

Ett OS som stjäl systemresurser begränsar användaren.
Vid videoredigering, 3drendering, musikredigering, spel mm
behövs varje megabyte, megabit och megahertz.

Vista är nog ett bra OS men inte vad jag behöver för tillfället.
När Vista mognat med SR1 och kanske SR2 och det finns bra
guider och artiklar hur man bantar bort allt lull-lull så blir det
nog permanent installerat på min dator.
Har helt enkelt inte tid att spendera veckor/månader med att
försöka optimera Vista, behöver datorn till annat.

Jag tror att du just beskrev GNU/Linux

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk

Själv har jag kört Vista Business (32 bitars) sen det släpptes (två veckor innan release för att vara exakt, MSDN ftw!)
I början var det lite strul med drivrutiner men nu när drivrutinerna har blivit så mycket bättre skulle jag aldrig byta tillbaka till XP.
Jag har samma fps i spel och UAC kan man avaktivera. Det är snyggt och om man har läst om minneshanteringen i vista så vet man varför det äter lite mer minnne än XP.

(btw MSDN = gratis operativsystem och microsoft programvara från skolan i mitt fall)

Visa signatur

- i7 5820k @ 4.3 Ghz - MSI Gaming 7 - GTX 980 @ 1433 Mhz - 16 GB DDR4 @ 2800 Mhz - Samsung 840 Pro 256GB + Samsung 850 EVO 1TB - Corsair 700D - Corsair HX750 - XB270HU -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagWe
118+ kommentarer till en artikel som är baserad på felaktig information? Och än så länge är det bara Talavis som har reagerat.

Artikeln handlar om att Vista vinner mark på bekostnad av alternativa operativsystem vilket är helt fel!

Vista vinner mark på bekostnad av andra Windowsversioner medan andra operativsystem går frammåt! Posten för "övriga" OS innehåller bl.a. Win98, WinNT och WinMe. Dessa går back medan Linux har fördubblat sin marknadsandel sen Februari! Marknadsandelen var helt enkelt ganska liten från början (enl. Net Applications mätningar)

Mätningarna är baserade på web browser-statistik på ett antal utvalda siter.. den är alltså inte nödvändigtvis representativ för den verkliga OS-fördelningen, men trenderna är iaf mer tillförlitliga än absoluta andelar.

Huvudet på spiken. Den här nyheten känns som ren provokation. En vettig människa vid det här laget borde veta att *BSD och GNU/Linux är på väg uppåt.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Ja, jag skulle iaf förvänta mig BÄTTRE prestanda.

Än har jag inte testat Vista men å andra sidan är det bara DX10 som lockar. Och jag har inget DX10-kort heller så...

Det blir förmodligen Win 2003 ett tag till men jag kanske kommer att testa Vista nån gång iaf.

Även om jag inte är nån direkt linux-nörd så hoppas jag egentligen på linux/bsd/ubuntu blir lite större och sätter lite press på Microsoft. Det är aldrig bra att ha för stor andel av marknaden. Med lite mer konkurrans så skulle vi fått lite snabbare/bättre utveckling och bättre priser iaf.

Gör du det med spel också?

"Det här spelet är snyggare än det som kom för 6 år sen, men det borde ha bättre prestanda eftersom det är nyare."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Statistik eller information om det? De flesta brukar peka på iMacen och säga att det är tack vare det som Apple finns kvar idag. Apples kurva har ökat ganska stadigt sedan iMacen kom, men det är klart att ipoden har gett effekt. framförallt varumärkesplaceringen. iPoden sålde riktigt kasst när den kom, men Apple var påväg upp under den tiden. Det finns ingen statistik som säger att ipoden haft den effekt folk brukar säga att den har, men lite har det nog gjort.
Utan OS X hade nog inte heller apple funnits kvar, eftersom Copeland inte gick så bra, och Apple körde med System 7 alldeles för länge, OS 8 och 9 är bara System 7 i nyare förpackningar.
OS X har nog en större roll i Apples position än iPoden.

Vi kan väl säga så här då, Steve Jobs hade mycket med det Apples överlevnad att göra med både ipoden och sitt egna företag som tog med sig mycket bra saker in i Apple, där bland annat Mac OS X kom från. Det var dock en ny marknad som Apple behövde och det var tack vare ipoden som den tog sig in på den nya marknaden också. Lanseringen av ipoden kunde inte ha varit mycket sämre tidsmässigt sett med tanke på vad som hände då men det är i alla fall mycket tack vare ipoden och imacen, den nya imacen som gjorde att apple klarade sig från konkurs.

Ironiskt nog är det också mycket pga. Steve Jobs kontroversiella sätt att driva företag som Apple aldrig kunde konkurrera med IBMs PC-datorer heller, spekulationer men ändå. Det ligger nog mycket i det. Men men, utan Steve Jobs hade Apple inte varit mycket idag och det var tack vare honom med ipoden som Apple fick en "egen" marknad att jobba vidare på och tjäna otroliga pengar på.

Statistik på detta har jag inte letat, det jag har läst och sett själv har kommit från Apples eget folk som även påstår detta. Ett steg i rätt riktning för Apple är ju att Intel nu gör processorer åt dom i alla fall, kanske det kommer mer, det vore nog klokt för Apples datoravdelning om de hakade på PC-spåret lite i alla fall och inte gick helt sin egen väg.

Men men, mycket offtoppic här.

Vista är ju här för att stanna och de som envist skiter i att använda sig av Vista av principskäl gör väl som de vill. Det är ju inte så att Vista är sämre än något av de andra operativsystemen som Microsoft har gjort. Som det redan har sagts så många gånger förr, XP hade mycket problem det också på sin tid likaså Win98 och Win95 som för egen del bara var ett stort skämt. XP var ett otroligt stort kliv i rätt riktning för Microsoft och Vista blev ju inte den dundersuccé som vi alla hade hoppats på. Men det är väl inte så konstigt heller men tanke på att 98 och Me var sånna skämt så det var ju inte så svårt att komma med en bra ersättare, därför tog vi åt oss XP med öppna armar ävan fast det hade sina problem i början.

Nu när Vista har funnits i ett år så har ju det tagit längre för oss att acceptera det pga många faktorer tror jag. En är ju DX10 och tiden det tar att anpassa sig till den förändringen för spelföretagen. Det blir ju inte precis lättare och det tar ju inte precis kortare tid att utveckla ett bra spel idag jämfört med tidigare, vi blir ju mer och mer kräsen också. Sen är ju det så klart också att just för att XP var en sån succé så kräver vi att Vista ska vara lika mycket bättre än XP på samma sätt som XP var så mycket bättre än Win98.

Det är lite väl mycket gnäll på Vista faktiskt. Så jäkla dåligt är det inte, men det är inte heller problemfritt, även om det funkar bra för vissa. Men åter igen, tänk på vad som har hänt historiskt sett. XP är inte enkelt att överglänsa. Win98 var däremot mycket enkelt att överglänsa. Vänta till runt sommaren, då är nog Vista bra för de flesta. Men det är ju så många som aldrig ALDRIG skulle installera Vista på dina datorer. Jag undrar hur det blir med den saken till slut. Många av dessa är ju gamers också, blir lite jobbigt när ens favvospel kommer endast till DX10. För tro mig, DX10 kommer med en liiiiiten liten sannolikhet komma till XP, även om det skulle göra det så kommer det knappast att funka så bra. Men som sagt, till sommaren funkar nog Vista bra.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jag glad över att antalet Linuxanvändare minskar.
Visst, visst, det är bra att det finns ett gratisalternativ och det är bra med konkurrens för Microsoft osv...men..
Linux må till ytan se bra ut och verka användarvänligt, men så fort man ska göra den minsta enkla grej som löser sig automatiskt på windowsdatorer (såsom att koppla in ett vanligt USB minne) så stöter man på patrull.

Detta är så dumt att det inte kan hamna under annat än kategorin "praktidiotinlägg"! Skulle vilja veta hur en person som du tänker när du hoppas och blir glad över att fria, öppna operativsystem med massor av fria programvaror minskar i användande?! För att göra dig besviken så minskar inte användandet av nixoperativ. (tacka * för det) För att göra dig än mer besviken finns program i bl.a. linux som kan hjälpa dig installera programvara.

Du säger oxå att du tvingas använda linux(?) väldigt mkt? Det kan då inte vara speciellt mkt eftersom du inte äns kan mounta en hårddisk eller ett usbminne!!

Jag önskar att sådana som du fick smaka på vad ett riktigt MSmonopol skulle kunna göra mot dig som privatanvändare av deras operativ. För visst skulle det vara roligt att inte få bestämma någonting över vad du vill göra med ditt operativ utan att MS ska ha full kontroll och lägga sig i när de helst behagar?! Sen att du med riktigt mkt pengar kan köpa in dig i hos en OStillverkare och få bestämma lite, till din nackdel då förstås, är väl inte helt fel?
Men om du nu behöver alla "jag-kan-inte-göra-det-självgrejor" så kan du sitta där med ditt "handikapp-rullstols-OS" och skulle det visa sig att du trots detta inte fattar så kan du ju alltid fråga ett gem om hjälp!

Permalänk

I.o.m. att ramminnet rasar så i pris så kommer snart 4GB ram bli standard på en ny hyfsad dator och vissa kommer ha det dubbla. Då kommer många gå över till ett 64bitars os och jag tror att Vista 64bit kommer få fler nya användare än WinXp 64bit.
Angående vilket os som jag tycker är bäst så handlar det om vilken som har bäst programutbud. Att ett os aldrig hänger sig och fungerar perfekt, är inte mycket värt om man ändå inte kan göra sina arbetsuppgifter på den.

Så idag är det WinXp som gäller för mig, av denna anledning samt att min dator är för slö för Vista. Men när jag köper en ny dator så blir det nog vista på den.
När Xp släptes så var 64MB ram ett krav men MS rekommenderade 128MB, vilket var förbaskat mycket och ”alla” klagade och sa att de aldrig skulle använda ett os som åt så mycket minne.
Idag så bör man i WinXp ha 512MB minne för att datorn till vanligt kontorsarbete skall fungera hyfsat. Alltså 4ggr så mycket som MS rekommenderade.
Samma sak tror jag kommer hända med Vista, en 8GB ram så kommer operativsystemet betä sig bra. Visst kan 8GB låta förbaskat mycket, precis som 512MB låt då WinXp släpptes. (sedan har väl sp2 & office till winXp höjt systemkravet lite)
Btw. Jag körde själv Win98 på laptoppen tills för några månader sedan, för att jag tyckte WinXp slukade för mycket systemresurser.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Någon som företag som gått över till vista? av de lite dryga 80 kunder vi har så har ingen installerat vista.

På det företag jag arbetar på ( >1000 anställda) så har vi precis gått över till XP.. Det är faktiskt så nytt där att inte alla client burkar ens hunnit få det. Jag misstänker att beror till största delen på att Win 2k hittills fungerat så pass bra som det gjort

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Har själv senaste Ubuntu 64-bits skivan hemma men inte orkat/haft tid att installera det än. Skulle ha bytt operatvisystem direkt om det inte vore för två saker.

1: Lite krångligt med installation av program etc, visserligen skulle det lösa sig om man orkade sätta sig ner och gå igenom operativsystemet lite.

2: Problem med kompabiliteten på spel och andra windowsbaserade program som jag tyvärr måste eller vill ha. Om det bara fanns en snygg lösning (Wine finns ju men men...) så skulle jag inte köra Vista längre.

Men iallafall Ubuntu blir ju bättre och bättre hela tiden så vem vet. Har åtminstone redan gått över till öppen källkods program, ytterst få program på datorn nu som inte är öppen källkod.