Permalänk
Medlem

Väldigt varm processor, Q6600

Börjar bli lite undrande nu ang. min processor en Q6600 rev. B3 som ända sedan inköpet gått ovanligt het oavsett om jag klockat eller inte, den verkar även vilja ha otroligt mkt. spänning vid klockning svårt och få stabil.
Körde den från början i ett antec 900 och kör nu med P182 så den blev kanske 5 grader varmare efter chassibytet.
Ja, jag har självklart monterat om processorn och kylaren ett flertal ggr, vilket innebär att moderkortet måste ur chassit.

Revision: B3
Idle: 62 Med Tunictower och en 1200rpm Noctuafläkt
Load: 85 grader när jag foldar för fullt på alla kärnorna...
Klockad till 3000Mhz
Vcore: 1,50volt
Cpu FSB: 1,50volt

skall tillägga att datorn står väl ventilerat och svalt.
oklockad ligger proppen i idle på 47 och load omkring 68grader

Det enda som jag ser det är att antingen så är processorn duktigt deformerad eller kanske ett måndags exemplar?
Har faktiskt funderat på och inhandla en G0:a...

Få höra era ideer, förslag och egna erfarenheter *snälla*

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

oklockad idle låter även den hög, se efter om kylare eller processor är konkav/konvex.

Men 1.5 vore låter väldigt högt även på en b3, sänk?

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Om jag kör med lägre Vcore så blir den nämligen instabil med omstarter ibland.
Jo jag funderar på att kolla processorn, men då måste som sagt moderkortet ut ur chassit och det tar en stund det...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Jo jag funderar på att kolla processorn, men då måste som sagt moderkortet ut ur chassit och det tar en stund det...

A man's gatto do, what a man's gatto to :).

Skämt åsido, det låter som att du har ett tråkigt problem :/.

FÖRSLAG:
Vet inte om du skulle kunna tänka dig detta, men du kanske borde fundera över att lappa cpu'n/kylaren.
Men innan du gör det så skulle jag i din sits monterat ut moderkortet, plockat loss kylaren, rensat bort all pasta, satt på ny pasta och trycka ihop kylaren mot cpu'n (för hand) för att se på avtrycket.
Om det ser illa ut t.ex: en stor yta på kylaren har efter kontakten med cpu'n ingen pasta på sig, då kan du börja fundera över att lappa.

EDIT:
ERFARENHET
Denna metod funkar, om du smetar ut pastan själv i ett extremt tunt lager över hela cpu'n och inte lägger en klick i mitten på cpu'n för att låta trycket från tuniqen jämna ut pastan.

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Jo jag lägger alltid ett tunnt lager med AS5 över hela cpu`n, det där med klick i mitten fungerar ju inte alls!
Har för mig att det kan vara en "sänka" i mitten av cpu`n, men kanterna är jämna då man tydligt ser processorns avtryck i kopparen på kylaren

Kollade även lite matte och processorn ligger på 154,4watt nu, så visst skall den bli varm men kanske inte 85grader i kärnorna...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har själv nyss inhandlat en q6600 stepping G0 med VID=1.2375 V (dvs rekommenderad spänning vid 2.4 GHz). Den körs nu med originalkylaren överklockad till modesta 2.8 GHz och ligger då på ca 60 grader vid full load (foldar med SMP). Vid idle går temperaturen ned till ca 40 grader.
Jag har höjt spänningen till CPUn en aning till 1.25 V

Min kylare har ännu inte levererats (Scythe Ninja Plus) så jag väntar ett tag med att överklocka till 3.6+ GHz - men det är målet...

Vad har din processor för specifikation på VID?
Om den är avsevärt högre än 1.2 V så förklarar det en del, annars kanske kylaren inte är optimalt monterad.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

Har du senaste bios versionen? Kan ju faktiskt vara moderkortet som visar fel.

Permalänk
Medlem

Har du provat öka spänningen på nordbryggan? Det kan bidra till tempsänkning och att du även inte behöver kräma på så mycket vcore.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jodå det har jag gjort och den går ruskigt var mden med, skall dock lappa processorn idag och byta cpu kylare från tunicen till en cnps9700 som är smidigare att hantera ocg som med lätthet kan vändas och vridas i chassit.
Tunicen är så stor att den inte kan sitta med utblåset uppåt utan att spänna mot mosfet raden vid processorn och det är mycket obra..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Har du provat öka spänningen på nordbryggan? Det kan bidra till tempsänkning och att du även inte behöver kräma på så mycket vcore.

Det har jag inte hört förut? Hur funkar logiken med det?
Har du rätt låter det mkt intressant, men det låter lite ologiskt tycker jag

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det mitt inte så underbara 680i AR moderkort som sätter käppar i hjulen, just läs igenom hela EVGA:s moderkortsforum.
Mitt moderkort klarar i stortsett bara quadcore till 2,7Ghz sedan så är det stopp pga volt problem, men jag kan köra min propp i 3ghz dock blir den ruskigt varm.
Skall nu demontera fullständigt och hoppas det går sönder under tiden, vore ju hemskt o få RMA:a det och få en nyare revision...

Visa signatur