Permalänk
Medlem

Regert - Om jag fattat detta rätt nu så det moderkortet du rekomenderar msi am2 ( hette det eller? ), det har stöd för de äldre processorerna samt de nya am2 processorerna eller har jag nu fått detta om bakfoten?

Om så är fallet så är jag helt inne på ditt spår att skaffa det M Kortet så man kan upg. till de nyare processorerna senare...

*Edit*

Hmmhmm,,,, är det detta moderkortet eller drömmer jag?

http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1333...

Kolla på fsb hastigheten, "HyperTransport 3.0 supporting speed up to 2600MHz" ---- Stämmer det?
Är inte det ruggigt bra eller drömmer jag? Det kortet som jag har beställt ( snart avbokat ) stödjer ju bara 1000MHz enligt tabell, eller så blandar jag ihop allt som vanligt?

*Edit igen *
Nu har jag avbokat ordern, det gick ju för böveln att göra på deras hemsida

Regert, min kära mentor ( hoppas vi nått det stadiet ), även ni andra med såklart, tala nu om för din padowan vad som skall ordineras så det blir rätsida på detta.

Jag lägger mitt förtroende i dina händer av detta köpet, mitt tangentbord har talat ( läs hjärna )

Visa signatur

Ja e Inte proffs men inte långt ifrån =)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nostrat
Regert - Om jag fattat detta rätt nu så det moderkortet du rekomenderar msi am2 ( hette det eller? ), det har stöd för de äldre processorerna samt de nya am2 processorerna eller har jag nu fått detta om bakfoten?

Om så är fallet så är jag helt inne på ditt spår att skaffa det M Kortet så man kan upg. till de nyare processorerna senare...

*Edit*

Hmmhmm,,,, är det detta moderkortet eller drömmer jag?

http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1333...

Kolla på fsb hastigheten, "HyperTransport 3.0 supporting speed up to 2600MHz" ---- Stämmer det?
Är inte det ruggigt bra eller drömmer jag? Det kortet som jag har beställt ( snart avbokat ) stödjer ju bara 1000MHz enligt tabell, eller så blandar jag ihop allt som vanligt?

*Edit igen *
Nu har jag avbokat ordern, det gick ju för böveln att göra på deras hemsida

Regert, min kära mentor ( hoppas vi nått det stadiet ), även ni andra med såklart, tala nu om för din padowan vad som skall ordineras så det blir rätsida på detta.

Jag lägger mitt förtroende i dina händer av detta köpet, mitt tangentbord har talat ( läs hjärna )

Japp, korten har stöd för både gamla processorerna och det som komma skall. Och ja bussen är faktiskt så mycket snabbare, det blir 5.2GTs DDR.
Bussen kan alltså göra överföringar dubbelt så frekvent som processorn tickar.

Permalänk
Medlem

Aha
Tack för det snabba svaret boris, nu jävlar ska det beställas data ska ni se ...
När vi ändå håller på, vad ska jag köra på för minnen? Där skiter det sig igen, har inte en susning om vad jag ska ta för några som är relativt okej...

Visa signatur

Ja e Inte proffs men inte långt ifrån =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nostrat
Regert - Om jag fattat detta rätt nu så det moderkortet du rekomenderar msi am2 ( hette det eller? ), det har stöd för de äldre processorerna samt de nya am2 processorerna eller har jag nu fått detta om bakfoten?

Om så är fallet så är jag helt inne på ditt spår att skaffa det M Kortet så man kan upg. till de nyare processorerna senare...

*Edit*

Hmmhmm,,,, är det detta moderkortet eller drömmer jag?

http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1333...

Kolla på fsb hastigheten, "HyperTransport 3.0 supporting speed up to 2600MHz" ---- Stämmer det?
Är inte det ruggigt bra eller drömmer jag? Det kortet som jag har beställt ( snart avbokat ) stödjer ju bara 1000MHz enligt tabell, eller så blandar jag ihop allt som vanligt?

*Edit igen *
Nu har jag avbokat ordern, det gick ju för böveln att göra på deras hemsida

Regert, min kära mentor ( hoppas vi nått det stadiet ), även ni andra med såklart, tala nu om för din padowan vad som skall ordineras så det blir rätsida på detta.

Jag lägger mitt förtroende i dina händer av detta köpet, mitt tangentbord har talat ( läs hjärna )

Hej Nostrat! Jo, det är rätt moderkort, och Boris har helt rätt också! (Tack Boris).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nostrat
Aha
Tack för det snabba svaret boris, nu jävlar ska det beställas data ska ni se ...
När vi ändå håller på, vad ska jag köra på för minnen? Där skiter det sig igen, har inte en susning om vad jag ska ta för några som är relativt okej...

När det gäller minnen så har jag för mig att de du beställda är helt OK.
Det finns ju några paket som är billigare, men jag tror de funkar.
Eventuellt om man skulle ta CL4 minnen (de du har kollat på är CL5, lite långsammare timings).
Möjligen några av dessa då:
1.Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx? Product=2GBTWXD2800C4 650:-
2. OCZ Titanium XTC 2GB Kit (2x1024MB) DDR2 PC2-6400 800MHz EPP-ready https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBKDDR2... 810:-
1, går på normala spänningar och klarar överklockning till viss del nog. 2 är väl mer överklockningsminnen, så de klarar högre spänning.
Vad tycker ni andra? Kommer MSI K9A2 kortet klara köra på 2.2 V stabilt? RAM är inte riktigt min grej.

Tänk på att Zalman kylaren http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=229 är rätt stor så ramet får inte vara för högt kanske, annars kanske ett par Corsair TWIN2X2048-6400C5DHX DHX 2048MB/2GB(2x1024MB) Kit DDR2 XMS2-6400 800MHz http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=229 passar bra då luften flödar genom flänsarna in till fläkten? Ingen som har erfarenhet av dessa minnen? De verkar lite stora. Jag har själv köpt mig ett par GEIL Ultra CL4 som är rätt låga, men en kompis har dessa Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400PRO 2x1024Mb https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2X1024DD... och de är rätt stora.

Edit:* Nostrat, har du bestämt dig om grafikkort och CPU?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Japp, tar nog denna cpu = https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADX6000C...
Den fanns inne i lager så jag slipper vänta.

Sen vilket G Kort jag ska ta är lite svårare. Finns som sagt en uppsjö av olika modeller och jag har tankar nu att kanske lägga lite mera pengar på ett G Kort som är lite vassare. Då lönen kommer denna vecka, som tur är, och den vart förvånansvärt bra .

Men, detta med minnen och DDR standarder, DDR4 är sämst och ju lägre siffra, t.ex DDR1, är snabbast/bäst?

Ursäkta alla dessa frågor men, jag kan ju fan inte ett smack

Visa signatur

Ja e Inte proffs men inte långt ifrån =)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
!!?
Jag har bara haft AMD tidigare men nästa köp blir lätt en Intel, det framgår väl tydligt av alla tester som kom häromdan att AMD hamnat efter igen

Som Amdx2 säger så har Futuremark även tidigare anklagats att optimera 3DMark med fördel Intel, så man ska inte lita på vad det där skitprogrammet visar

Själv ska jag skaffa en AMD Phenom x4 9700 eller senare. Jag tänker dock vänta ett tag tills jag får en Processor som AMD fixat buggen på.

Vad tror ni om detta moderkort till AMD? 2x16 PCI-Express, 2x8 PCI-Express.
Man kan ha 4 stycken grafikkort om man vill om jag förstått rätt (vilket kanske är overkill)

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6, AMD 790FX, DDR2 ,Socket-AM2+,ATX, GbLAN,4xPCI-Ex(2.0)x16

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339838

Edit:
Nostrat DDR1 är ju de fösta minnena som kom till av DDR minnen och dom är inte alls lika snabba som DDR2 /DDR3. Var har du hittat DDR4 nånstans? tror inte dessa finns att få tag i ens

Varför vill du ha AMD 6000+ istället för Phenom? det är nästan värt att vänta tills Phenomen släppts. Själv ska jag ha den som jag skrev lite högre upp

Om du inte vet vad som passar ihop så låt nån kunnig här på sweclockers fixa datorkonfigen åt dig, det enda du behöver tala om är att hur mycket det får kosta som max

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Hejsan Hunter och välkommen in i denna djungel med mina frågor och allt annat, DDR4 ja, jadu, har ett svagt minne ( tänk på att jag är halvfinne så minnet e kasst ) av att jag såg det någonstans eller så har jag bara drömt det, men vilket som så ska man alltså vända på mitt tidigare påstående att DDR3 är snabba rackare. Det var det jag var ute efter mer eller mindre ^^

Jag har en budget i dagsläget på max 8k, men som nämnt tidigare så kanske vi kan skrapa ihop till 10k då lönen var över förväntan. Det jag vill ha är en mer eller mindre bra dator för att kunna lira lite spel på, håller även på ( startade i förrgår ) med lite filmer och med tanke på att jag har ett bra tålamod så behöver det inte gå ubersnabbt med just den biten men helst lite snabbare än i dagsläget.

Hursomhelst så vore det klockrent ifall någon kunde skrapa ihop en väl och bra kompilerad rackare åt denna adjutant som inte kan så himla mycket, självklart så lär jag mig allt eftersom men just nu är jag absolut INTE bra på det

Bad regert att snoka ihop en men han kanske missade min förfrågan?

Phenom säger du? Vad är så speciellt med den och när förväntas dessa buggar försvinna?
Aj want to lörn

Visa signatur

Ja e Inte proffs men inte långt ifrån =)

Permalänk
Medlem

Hehe, jodå.
*skit, skrev en massa sen hängde sig Opera Kestrel, så går det ibland när man använder betor, även om de är bra.

OK. kortfattat för jag orkar inte skriva om allt.

DDR3 är det som gäller för grafikkort just nu. DDR4 på grafikkort är tveksamt om det ger så extremt mycket mer, brukar snarare kosta mer och låter flashigare.
DDR2 gäller för RAM. Finns såklart DDR3, men det kostar väldigt mycket mer och det finns ett fåtal Intel moderkort som klarar dem.

Anledningen till att jag rekommenderade 5000+ AMD Black Edition var för den var precis billig och den kan skalas via multipliern i den som är olåst jämfört med alla andra processorer. Det betyder att du kan klocka den själv enklare än de andra utan att behöver riskera särskilt mycket. Höj inte för mycket bara.
Phenoms kom precis denna vecka, men de är inte så bra som man väntade sig och de har lite buggar att reda ut.
Skillnaden mellan
X2 (idag, 6000+ och 5000+ Black Edition) Två kärnor, kända buggar och fixade väl, billiga.
X4 (Phenom) Fyra kärnor, precis nyutkomna på marknaden, har lite buggar, klockar inte så bra än. Det kommer bättre varianter enligt vad man säger just nu efter nyår.

Så hellre en X2 idag. Dessutom måste du kolla om du köper en Phenom om de program som du använder till film använder sig av fyra kärnor eller om de max stödjer två. Annars blir det inte riktigt meningsfullt att köpa en ny CPU som inte kan användas fullt ut.

Skillnaden mellan 6000+ och 5000+ Black Edition är att 6000+ är byggd på den gamla 90 nm fabrikationsprocess, så den är varmare, drar mer ström.
5000+ är nyare och byggd med 65 nm fabrikationsprocess, så den drar mindre ström.
Därav rekommendationen.

Grafikkort,

Frosty kan ha rätt att det kan vara värt extra två hundralappar för lite mer kräm i en GPU, så HD3870 kan vara att tänka på. Så då kan du kolla efter dem. Såg att de har DDR4, så kanske det är rimligt.
Själv skulle jag rekommendera någon av dessa:
Sapphire Radeon HD3850 Heatpipe 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI FULL RETAIL PCI Express
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD3850...

GeCube Radeon HD3870 512MB DDR4 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GCRHD387...

Borde räcka. Annars om du känner att du vill uppgradera senare så ta en billig Sapphire http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD3850... och se om du kan köpa något bättre sen när du väl behöver det.

Kom också ihåg att skall du göra något på datorn i bild eller filmväg (märks också när man spelar spel med mycket texturer och dylikt) så är oavsett hur snabb processor eller GPU du har hårddiskarna som är flaskhalsen för de är slöa.
Därför skulle jag snarare rekommendera dig att lägga de extra pengarna på en till hårddisk eller om du känner dig bekväm med det eller känner någon som kan installera sånt åt dig, på två hårdiskar som är små var för sig, typ mellan 160 och 320 GB var och köra RAID 0. Visserligen är RAID 5 mycket bättre, men det kräver att moderkortet stödjer det samt tre likadan hårdiskar. Då får du snabbare läsning och skrivning och säkerhet på diskarna. DÄremot skall man köra RAID 5 skall man egentligen köpa ett separat RAID-kort, så man slipper ha en backup disk när man installerar om. Men om du bara köper en extra hårddisk som är snabb kan du ha operativ systemet separat på den.

Köp ett HD3850 eller HD3870 bara de inte är för dyra och har 512 MB minne.
Ta en 5000+ CPU eller om du måste ha det, någon annan, bara de är 65 nm.
De pengarna som blir över och extra, köp mer ram så du får 4 GB för dem om du skall syssla med film och en till hårddisk.

/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Bara en liten replik angående det här med DDR3/4:
GDDR3 (det som används på grafikkort) är inte samma sak som DDR3 och dessa ska alltså inte blandas ihop. Det finns även GDDR4. Detta inte ska tolkas som ett DDR4 vilket, har jag för mig, inte existerar i dagsläget.
I övrigt instämmer jag med vad Regert skriver.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Aahh,, ni är underbara grabbar, jag ska bara ta o installera alla d-rutiner till min data här som krashade inatt sen så ska jag ut på jakt --- Jag skriver så fort jag hittat väl valda komponenter

Visa signatur

Ja e Inte proffs men inte långt ifrån =)

Permalänk
Medlem

Jag har kört intel p4 och amd x2. Kan facktist hålla med om att intel krånglar mer än amd. Men nu när intel har kört om så blir det en penryn för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Bara en liten replik angående det här med DDR3/4:
GDDR3 (det som används på grafikkort) är inte samma sak som DDR3 och dessa ska alltså inte blandas ihop. Det finns även GDDR4. Detta inte ska tolkas som ett DDR4 vilket, har jag för mig, inte existerar i dagsläget.
I övrigt instämmer jag med vad Regert skriver.

Juste, du har rätt där. Glömde det där.
Scanian, vad är skillnaden egentligen mellan GDDR och DDR? Gissningsvis står det för Graphics DDR, men vad skiljer den åt? Är det latencyn som måste vara mycket lägre på GDDR?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Jag har kört AMD i alla mina dagar, bytt dator 4 gånger tidigare och då altid kört AMD, Senaste hade jag en AMD64 3200+,

Men så var det dax för en uppgradering återigen och efter att ha läst tester och folks råd så blev det såklart en Intel.

Varför?

Intel leder, så enkelt är det. Jag slog till på en E4400 Core 2 Duo som jag klockade upp till 3 Ghz utan några problem alls.

Jag har aldrig haft en snabbare dator, med handen på hjärtat.

Visa signatur

// Rickard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0ne!
Jag har kört AMD i alla mina dagar, bytt dator 4 gånger tidigare och då altid kört AMD, Senaste hade jag en AMD64 3200+,

Men så var det dax för en uppgradering återigen och efter att ha läst tester och folks råd så blev det såklart en Intel.

Varför?

Intel leder, så enkelt är det. Jag slog till på en E4400 Core 2 Duo som jag klockade upp till 3 Ghz utan några problem alls.

Jag har aldrig haft en snabbare dator, med handen på hjärtat.

Jag kan hålla med att en Överklockad E4400 är bra, men om man inte skall klocka i första taget och ända ha en OK dator för liten peng?

Sen är det inte så konstigt att din nuvarande dator är snabbast hittils, den är ju nyast liksom.

http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=...
E4400 måste du ju klocka för att komma till 5000+ nivå, däremot kostar de ändå rätt lika. Så jag anser att 5000+ Black Edition är ett bättre val.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Jag kan hålla med att en Överklockad E4400 är bra, men om man inte skall klocka i första taget och ända ha en OK dator för liten peng?

Sen är det inte så konstigt att din nuvarande dator är snabbast hittils, den är ju nyast liksom.
http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=...
E4400 måste du ju klocka för att komma till 5000+ nivå, däremot kostar de ändå rätt lika. Så jag anser att 5000+ Black Edition är ett bättre val.

Mellan 5000+ och E4400 oklockat är det jämt - vilket som är bättre beror väldigt mycket på vilken bench/program man tittar på
(i länken jämför du E4300 vs 5000+, 200MHz gör en skillnad...)
E4500 kostar på många ställen lika mycket/mindre än E4400, och båda kostar något mindre än Black Edition 5000+ (stock-kylare/avsaknad vet jag dessutom inte om man skall räkna med - jag har ofta använt dom ett tag och sedan bytt)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Som sagt så kostar E4500 (2,2GHz) mindre än en 5000+ Black Edition och är oftast snabbare.

Lite märkligt att myten om att AMD är snabbare i spel fortfarande verkar leva och frodas. Det har inte varit så på ett och ett halvt år nu och det ser inte ut att ändras inom det närmsta året heller.

Många pratar om att processorval är en fråga om "tycke och smak", men är det egentligen det? Både Intel och AMD har mycket stabila platformar som sällan ställer till med problem. Det är väl bättre att helt enkelt välja den processor som presterar bäst i aktuell prisklass? En processor är ju faktiskt bara en sak som ska köra kod så fort som möjligt...

Själv har jag mest ägt AMD-system genom åren (körde endast med AMD mellan 1998 och 2006), men jag har inga som helst problem att hantera att Intel är bättre på det mesta nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Mellan 5000+ och E4400 oklockat är det jämt - vilket som är bättre beror väldigt mycket på vilken bench/program man tittar på
(i länken jämför du E4300 vs 5000+, 200MHz gör en skillnad...)
E4500 kostar på många ställen lika mycket/mindre än E4400, och båda kostar något mindre än Black Edition 5000+ (stock-kylare/avsaknad vet jag dessutom inte om man skall räkna med - jag har ofta använt dom ett tag och sedan bytt)

Frosty, du har nog rätt. Hittade inte E4400 på Tomshardware. Dock hittade jag en artikel http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2duo-e6420_1... som jag kollade lite snabbt där det stod att
"However, as you can see from the results of all three younger Core 2 Duo models, the overclocking success is more of a lottery. There are too many factors that can negatively affect the final result. Here I have to mention “FSB Wall” effect, limited mainboard abilities when it comes to FSB frequency increase, and even insufficient frequency potential of the younger processor models, because they are often built on the cores that didn’t get selected for more expensive CPUs. In other words, the overclocking result on Core 2 Duo E6420, E6320 or E4400 will have a lot to do with simple luck."
Nu har jag visserligen tagit det lite ur kontexten, men jag tycker det blir en skillnad på att ha en låst multiplier och en olåst som man kan sätta högt och sen köra "som vanligt". Fläkten som Nostrat tänkt sig borde räcka för de flesta OC ändåmål.

Frosty, jag satte ihop ett hypotetiskt Intel paket för att jämföra. Jag utgick från Datorbutiken och från deras sortiment mer eller mindre, och koncentrerade mig på valet av moderkort och CPU främst. Dock viktat på hur jag skulle ha byggt.

Gemensamma delar:
HD.

Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2 x 2 (För raid-0 system)
Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2 - lagring

RAM

Corsair TWIN2X2048-6400C5DHX DHX 2048MB/2GB(2x1024MB) Kit DDR2 XMS2-6400 800MHz x 2 (4 GB ram)

GPU

GeCube Radeon HD3870 512MB DDR4 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

AMD:
MSI CF-F + AMD X2 5000+ Black Edition. Total summa: ca 6737

Intel:
Asus P5KC iP35 4DDR2-DIMM + 2DDR3-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX + Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
Total summa: ca 7527.
Tog det kortet för det klarar en viss uppgradering, DDR3 och har en hel del expansionsplatser, så verkar prisvärt.

Det skiljer alltså kring 700 kr mellan dessa paket.
Jag skulle väl säga att fördelarna är följande:

AMD: OK prestande nu, bättre senare på samma moderkort och minne. Bättre energibesparing på sikt. Man kan lägga pengarna på PSU, Chassi och annat perifert.
Antal Generationer som plattformen klarar:
AM2, AM2+ och AM3+.
Klarar två grafikkort eller som det ser ut just nu, Fyra GPU kärnor med 3870x2
Däremot SB600, gammal sydbrygga. Hade sett bättre ut med SB700. Svalt moderkort.

Intel: Mycket bra prestanda nu, klarar Penryn också, men arkitekturen är lite gammal (Hög FSB). Dock klarar den DDR3 som vilket skall väl räknas som bra. Blir bra, men inte mycket kvar av budgeten till annat.
Antal Generationer som plattformen klarar:
C2D idag, Penryn, nästa?
Ett grafikkort (med plats för fysikkort?), bara två DDR3 platser.

Sådär. en jämförelse. Vad tror ni andra?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Jag skulle aldrig våga jämföra dom paketen "rakt av" på det viset...
skillnaden på 800:- består ju faktiskt i en avsevärt snabbare CPU idag, och ett (enligt mig onödigt) val av ett DDR3-moderkort, jag skulle bara valt något P35-kort som klockar ok och klarar Penryn och quad (utan att smälta)
Nahalem kommer garanterat inte passa på dom korten.

Med undantag för byte från högt klockad budgetprolle idag -> billig quad om ett år och kanske lite mer minne, så ser jag inte uppgraderingar särskilt motiverade - att gå från ett 8800GT/3870 till två av dom om ett år när man har nyare dubbelt så bra presterande kort till det priset eller slänga ut det RAM man har för att byta teknik är inte lika prisvärt.

men ja, man kan ju jämföra dom systemen och det krävs riktigt fin klock på 5000+ för att hålla jämt med även måttliga resultat av E6750

det galna med "budgetprollen" E4500 är att tack vare sin höga max-multippel (x11) så skulle den hamna i 3,3 även med så pass låg "FSB-vägg" som 300MHz, så låg buss ger givetvis sämre prestanda än 400+ med lägre multippel, men det går ju att prova fram bättre multippel+buss i BIOS.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Jag skulle aldrig våga jämföra dom paketen "rakt av" på det viset...
skillnaden på 800:- består ju faktiskt i en avsevärt snabbare CPU idag, och ett (enligt mig onödigt) val av ett DDR3-moderkort, jag skulle bara valt något P35-kort som klockar ok och klarar quad (utan att smälta)

men ja, man kan ju jämföra dom systemen och det krävs riktigt fin klock på 5000+ för att hålla jämt med även måttliga resultat av E6750

Jo, jag är medveten om att jämförelsen är lite skev, men jag tog i på Intel sidan med hänsyn till att Nostrad skrev att han har runt 8 K till en ny rigg.
http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=... Tomshardware.com CPU chart.
Omräknat i sekunder blir C2D/AMD = 15.5 % snabbare i deras tester.

För övrigt.. Nostrat.. vad har du för PSU för det här?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Hej , tjabba och god morgon allesammans, har haft ganska stora problem här med min data som mer elelr helt och hållet var självförvållande men nu är jag med igen.

PsU är ett 500 ( som för tillfället på vift någonstans i mellansverige ) som borde klara av att driva sakerna, det är inte gammalt och det är inte av något märke "Okänt" så att säga. Minnet sviker men det är c:a 8 månader gammalt på en höftning sisådär.

Köpte det då jag trodde det nuvarande hade gett med sig men det visade sig vara G Kortet som bränt sig lite då det vart tropiskt väder inne i chassit

Visa signatur

Ja e Inte proffs men inte långt ifrån =)

Permalänk
Medlem

Tjena, detta är säkert en extrem n00bfråga, men jag har inte satt mig in så mkt i Phenom än så länge.

Kan jag (eller efter BIOS upgrade) att kunna stoppa i en Phenom i mitt ABIT AN-M2HD moderkort?

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olur
Tjena, detta är säkert en extrem n00bfråga, men jag har inte satt mig in så mkt i Phenom än så länge.

Kan jag (eller efter BIOS upgrade) att kunna stoppa i en Phenom i mitt ABIT AN-M2HD moderkort?

Borde gå om Abit gör ett nytt bios som stödjer Phenoms. Innan dess är det inte rekommenderat att försöka använda en Phenom, för moderkortet måste känna igen CPU'n.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.