Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av corpsicle
Fick min q6600 g0 igår och den idlar på runt 25 celcius ... kom upp i 31 när jag körde crysis ett tag.
Däremot går GPU'n på 60 - 80 nånting, men det är väl ok ?

Och sen låter stock fläkten på CPU'n galet, är det också bekant ?
Isåfall måste jag byta den ... kanske köpa bättre case också.

Överklockar du eller? för min CPU fläkt låter nästan inget alls.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo

Dito

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av corpsicle
Fick min q6600 g0 igår och den idlar på runt 25 celcius ... kom upp i 31 när jag körde crysis ett tag.
Däremot går GPU'n på 60 - 80 nånting, men det är väl ok ?

Och sen låter stock fläkten på CPU'n galet, är det också bekant ?
Isåfall måste jag byta den ... kanske köpa bättre case också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Dito

Nästan ingenting alls är väl lite underdrift. Stock fläkten till Q6600 låter mer än stock fläkten till E2140 och jag tyckte den lät lite för mycket så jag bytade ut den, nu var visserligen detta till htpc'n men än dock.

Men galet mycket ska inte fläkten behöva låta om du inte pressar processorn hårt.

Prova att montera om kylaren eventuellt kolla dina bios inställningar så det inte är inställt att fläkten konstant ska snurra fullt ut.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlgustav
Nästan ingenting alls är väl lite underdrift. Stock fläkten till Q6600 låter mer än stock fläkten till E2140 och jag tyckte den lät lite för mycket så jag bytade ut den, nu var visserligen detta till htpc'n men än dock.

Men galet mycket ska inte fläkten behöva låta om du inte pressar processorn hårt.

Prova att montera om kylaren eventuellt kolla dina bios inställningar så det inte är inställt att fläkten konstant ska snurra fullt ut.

Kan man ens jämföra på det viset som du precis gjorde? Det finns en naturlig anledning till varför fläkten på en q66 låter mer än en E21, men därmed inte sagt att q66:ans låter mycket. För om jag ska köra på ditt spår så låter q66:ans mycket mindre än min p4:as... Vilket inte säger så mycket...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har förvisso en välventilerad låda men då den är av aluminium hörs allt och inte hör jag mycket av den inte. Dom kanke har olika fläktar på olika serier och från olika fabriker?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

alla säger att deras q6600 idle i 30 grader.. ge mig en bild från Speedfan där ni ligger i 30 grader.

Tror er ej.
SPeed fan visar rätt temp

Permalänk
Medlem

Se efter vad Coretemp visar så är du 15°c närmare sanningen än med speedfan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
alla säger att deras q6600 idle i 30 grader.. ge mig en bild från Speedfan där ni ligger i 30 grader.

Tror er ej.
SPeed fan visar rätt temp

Jo verkligen

De som visar rätt är Core temp och everest, speedfan är ute och cyklar.

Permalänk
Citat:

Kan man ens jämföra på det viset som du precis gjorde? Det finns en naturlig anledning till varför fläkten på en q66 låter mer än en E21, men därmed inte sagt att q66:ans låter mycket. För om jag ska köra på ditt spår så låter q66:ans mycket mindre än min p4:as... Vilket inte säger så mycket...

Motivera varför jag inte kan det. Vilken är den naturliga anledningen?

Du samtyckte om påståendet att fläkten i fråga var i princip ljudlös, vilket jag uppenbarligen inte höll med om.
Jag håller med om att det är sämre att förklara skillnader i ljudnivå med hjälp av två olika ljudnivåer men eftersom jag inte har siffror i dB så torde det vara bättre än att inte förklara alls.

Jag använde en htpc som referens då målet med de flesta htpc är att man vill nå en så låg ljudnivå som möjligt.
Sen är det ju givetvis så att folk har olika preferenser av vad tyst är, vilket gör det hela svårare. För att nå en slutsats här så var min åsikt av den karaktär att stock fläkten till E2140 inte var acceptabel till ändamålet och därmed var det givet att q6600 också blev diskvalificerad då den tillhandahåller något högre ljudnivå.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Motivera varför jag inte kan det. Vilken är den naturliga anledningen?

Att pga cpu:ernas olika uppbyggnad genererar quaden mer värme. Därför behövs kraftigare kylning vilket leder till att det är naturligt att den kraftigare kylningen låter lite mer (om den nu gör det, har inte hört en E21-kylare). Blir som att jförsöka jämföra ljuddämpare till bilar där den ena har en 4-cylindrig motor och den andra en 8-cylindrig, om du förstår vard jag menar.

[QUOTE]
Du samtyckte om påståendet att fläkten i fråga var i princip ljudlös, vilket jag uppenbarligen inte höll med om.
Jag håller med om att det är sämre att förklara skillnader i ljudnivå med hjälp av två olika ljudnivåer men eftersom jag inte har siffror i dB så torde det vara bättre än att inte förklara alls.
[/QUOTE]Jag förstår vad du menar, men jämförelsen du drog är ju enbart till hjälp för dem som vet hur högt en E21xx-fläkt låter.

[QUOTE]
Jag använde en htpc som referens då målet med de flesta htpc är att man vill nå en så låg ljudnivå som möjligt.
Sen är det ju givetvis så att folk har olika preferenser av vad tyst är, vilket gör det hela svårare. För att nå en slutsats här så var min åsikt av den karaktär att stock fläkten till E2140 inte var acceptabel till ändamålet och därmed var det givet att q6600 också blev diskvalificerad då den tillhandahåller något högre ljudnivå.
[/QUOTE]Jo det är sant, men jag har datorn i sign som htpc och då jag är klåfingrig av mig så har jag lekt runt lite och kan med gott samvete säga att cpu-fläkten imo är riktigt tyst i idle.

Permalänk
Citat:

[B] Att pga cpu:ernas olika uppbyggnad genererar quaden mer värme. Därför behövs kraftigare kylning vilket leder till att det är naturligt att den kraftigare kylningen låter lite mer (om den nu gör det, har inte hört en E21-kylare). Blir som att jförsöka jämföra ljuddämpare till bilar där den ena har en 4-cylindrig motor och den andra en 8-cylindrig, om du förstår vard jag menar.

Helt rätt, och anledningen till att kylningen låter lite mer är pga. ett högre varvtal på fläkten?

[B]Jag förstår vad du menar, men jämförelsen du drog är ju enbart till hjälp för dem som vet hur högt en E21xx-fläkt låter.

Sant.

Jo det är sant, men jag har datorn i sign som htpc och då jag är klåfingrig av mig så har jag lekt runt lite och kan med gott samvete säga att cpu-fläkten imo är riktigt tyst i idle.

Kan kanske nå en förlikning där ifall du säger det varvtalet jag vill höra.
Fast jag tvekar på det med tanke på din OC

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem

Ja det är sant, men att den snurrar fortare betyder ju per automatik inte att den är högljudd Utan enbart att den låter lite mer än E21, inget mer

Jag lekte även runt med den innan jag klockade och köpte min TRUE Så jag står fortfarande fast vid det jag skrivit innan

Men ok, vill du höra varvtal så säger jag ~1200 om jag inte missminner mig, helt oklockat och originalklock och idle

Permalänk
Citat:

Ja det är sant, men att den snurrar fortare betyder ju per automatik inte att den är högljudd Utan enbart att den låter lite mer än E21, inget mer

Nej, men faktum är att vid samma varvtal så låter q6600 stock mer.

Jag lekte även runt med den innan jag klockade och köpte min TRUE Så jag står fortfarande fast vid det jag skrivit innan

Men ok, vill du höra varvtal så säger jag ~1200 om jag inte missminner mig, helt oklockat och originalklock och idle

Ok, då släpper jag lite på tyglarna. Men vid 2000 får även du medge att den inte passar in under kategorin tyst.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, då släpper jag lite på tyglarna. Men vid 2000 får även du medge att den inte passar in under kategorin tyst.

Den är inte den tystaste, men däremot tycker jag att den var tyst vid idle.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Någon som har testat sin G0:a på ett X38-baserat moderkort?

Jag fick min q6600 samt GA-X38-DS5 moderkort i lördags och kör nu på 3.0 GHz med standardkylaren och vCore på 1.25 V (biosinställning - CPU-Z visar 1.200 V).
Temp idle ca 40 grader och vid load ca 55-60 grader.
Ganska stor spridning på temperaturerna mellan kärnorna, men det beror
väl på den dåliga originalkylaren (har beställt en Scythe Ninja Plus Rev B som bör komma under veckan och då ska jag upp till 3.6 GHz hade jag tänkt).

Det verkar mycket stabilt så det går nog att höja en del till med standard-
kylaren t o m.

edit: batch L730 med VID 1.2375 V enligt CoreTemp

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Q6600 G0 MB

Ok jävligt nice tråd detta, jag skulle vilja fråga om det är nån som har skrämt upp q6600 i 3ghz+ med ett moderkort med sli och förståss vilket vill jag veta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megagrim
Ok jävligt nice tråd detta, jag skulle vilja fråga om det är nån som har skrämt upp q6600 i 3ghz+ med ett moderkort med sli och förståss vilket vill jag veta

3GHz+ är inget problem alls för en G0á men jag kan tyvärr inte hjälpa dig med exakt vilket mobo du ska köra med, kolla under Överklockning, kylning....
Mitt kort fungerar visserligen bra men jag kör ju inte SLI.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MilkBoy
Kan man se på förpackningen om Q6600 har G0 Stepping ?

Ja

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det står inte G0 någon stand men jag såg att det Står SLACR på två ställen.

Är det G0?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MilkBoy
Det står inte G0 någon stand men jag såg att det Står SLACR på två ställen.

Är det G0?

Ja, det är G0.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 9070 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Permalänk

Undrar om de säljer B3 fortfarande, på komplett kanske.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Om vi summerar, är det stor skillnad på B3 och G0? Beställde nyss en från Komplett och vill ju veta om det är värt besväret att skicka tillbaka om det är en B3 man får.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 64gb | Samsung 980 Pro | AMD Radeon RX 7900 XT | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoffe (AMDGuru)
Om vi summerar, är det stor skillnad på B3 och G0? Beställde nyss en från Komplett och vill ju veta om det är värt besväret att skicka tillbaka om det är en B3 man får.

Ja, det är en klar skillnad.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Ja, det är en klar skillnad.

...och om man inte orkar läsa igenom alla 38 sidorna, vad är det som skiljer lite mer specifikt. G0 klockar högre, lättare gissar jag. Men mer specificerat. Om någon orkar bemöda sig att förklara.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 64gb | Samsung 980 Pro | AMD Radeon RX 7900 XT | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Citat:

...och om man inte orkar läsa igenom alla 38 sidorna, vad är det som skiljer lite mer specifikt. G0 klockar högre, lättare gissar jag. Men mer specificerat. Om någon orkar bemöda sig att förklara.

Man behöver inte gå längre än till första sidan i tråden, Officiella Q6600@3,5Ghz+ tråden [endast luft], för att kunna se att det finns åtminstone två som lyckats nå en maxklock på 4 GHz med B3-stepping.
Sen om dessa två exemplar är mer undantag än regel kan jag inte yttra mig om.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem

Beställde min från DB i förrgår. Hoppas inte det kommer annat än en G0. Får man väl veta idag eller imorn.

Permalänk
Citat:

Man behöver inte gå längre än till första sidan i tråden, Officiella Q6600@3,5Ghz+ tråden [endast luft], för att kunna se att det finns åtminstone två som lyckats nå en maxklock på 4 GHz med B3-stepping.
Sen om dessa två exemplar är mer undantag än regel kan jag inte yttra mig om.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Ja, utifrån det är det svårt att själv dra slutsatsen att B3 är kass. Därför frågade jag nu den samlade expertisen vad det är för fördelar med G0.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, utifrån det är det svårt att själv dra slutsatsen att B3 är kass. Därför frågade jag nu den samlade expertisen vad det är för fördelar med G0.

G0 klockar bättre, drar mindre ström, är svalare. De B3 som kommit upp i 4GHz är nog lite av ett undantag, ja.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q