Ubuntu. problem med partionering

Permalänk

Ubuntu. problem med partionering

Har installerat Unbuntu som dualboot med xp där desktop-installationen konverterat om en bit av ntfs-partionen till ext3 och swap. Inga problem.

Blev sedan intresserad av Ubuntu Studio, men kände inte till att den finns att ladda ned som paket. Gjorde istället en omstallation. Vid ominstallationen tog jag helt sonika bort partitionerna Ubuntu var installerat på. Allt blev "free space" som sedan gjordes om till nya partitioner med "Guidad - användstörsta oavbrutna lediga utrymmet"-alternativet vid installtionen.
När jag sedan installerat US på nytt var de "obligatoriska" opartitionerade 8 mb i på hårddisken borta. (de som brukar finnas på alla hårddiskar. Mina)

Både XP och Ubuntu går att boota och köra via Grub. Är dock inte nöjd med den nuvarande Ubuntu-installationen utan vill gå tillbaka till vanliga varianten. Börjar jag pilla nu i partitioneraren vägrar den genomföra ändringar med hänvisning till: "Inget rotfilsystem är definierat. Korrigera det här från partitioneringsmenyn".
Hur kan jag lösa detta?

Visa signatur

ws: Opteron 165 @ 1.8 GHz Zalman CNPS7700-AlCu | Asus A8N-E Zalman ZM-NB47J | 2*512 Corsair Value Select | Asus EN6600GT Silent| 2x Hitachi Deskstar T7K250 | 2x Hitachi Deskstar T7K500 | FSP 400W | Cheiftec Dragon | Ubuntu 9.10

Netbook: Asus EeePC 901 | Ubuntu 9.10 Netbook Remix

Permalänk

Du måste ha en partition som monteras som / (rot). Om du håller på med en installation skall det gå att göra under installation, och om du känner dig osäker över hur du skall partitionera när du gör det manuellt kan du välja automatisk/guidad istället.