Är detta HD2400 Pro sönder eller är det en bugg?

Permalänk
Medlem

Är detta HD2400 Pro sönder eller är det en bugg?

Mitt Sapphire hd2400 Pro har börjat uppföra sig märkligt. Bilden blir mer eller mindre hela tiden felaktig. Kolla in bilden nedan.
Vad tror ni felet är? Jag har testat att köra med de senaste drivrutinerna.

http://img215.imageshack.us/img215/1117/errorud7.jpg

Permalänk
Hedersmedlem

Värmeprobs? Blir det bättre med öppen låda?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har nu testat att köra med öppen datorlåda. Tyvärr kvarstår problemet. Det verkar således inte vara överhettning som är problemet.
Vad kan det då vara?

Permalänk

Generellt sett så har det väl varit mycket problem med dessa hd-kort, många som klagat osv.

Ur egen erfarenhet kan jag berätta att jag har själv haft exakt samma kort som du, troligtvis. Detta hade jag,
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD24P

Jag kunde varken köra 3dmark eller pcmark utan att datorn frös och sen signalen från grafikkort till skärm försvann, detta var med WinXP. Däremot om jag körde med Vista så blev problemmen färre, dock så hade jag lite problem med flimmer i bl.a. filmer.

Problemmet du visar på bilden upplevde jag bara enstaka gånger och det var vid filmvisning.

När jag försökte hitta förklaring på problemmet fick jag mestadels till svars att det berodde på drivrutiner och så kan det säkert vara.
Jag tror att det antingen är fel på kort eller drivrutin.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Hur ska jag gå vidare nu? Ska jag försöka få det utbytt där jag köpte det? Eller ska jag utföra fler tester?

Vad tycker ni? Hur hade ni gjort?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

kan möjligen vara drivrutinsproblem, så plocka bort de gamla och sen installera nya och sen pröva olika tester.. funkar inte det så
får du väl kontakta försäljaren

Permalänk
Medlem

finns det något enkelt program för att rensa ut drivrutinerna från windows så att man kan vara säker på att de gamla verkligen är borta helt ch hållet?
Har ju testat att lägga in de seaste drivrutinerna men det har inte hjälpt mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlgustav
Generellt sett så har det väl varit mycket problem med dessa hd-kort, många som klagat osv.

Ur egen erfarenhet kan jag berätta att jag har själv haft exakt samma kort som du, troligtvis. Detta hade jag,
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD24P

Jag kunde varken köra 3dmark eller pcmark utan att datorn frös och sen signalen från grafikkort till skärm försvann, detta var med WinXP. Däremot om jag körde med Vista så blev problemmen färre, dock så hade jag lite problem med flimmer i bl.a. filmer.

Problemmet du visar på bilden upplevde jag bara enstaka gånger och det var vid filmvisning.

När jag försökte hitta förklaring på problemmet fick jag mestadels till svars att det berodde på drivrutiner och så kan det säkert vara.
Jag tror att det antingen är fel på kort eller drivrutin.

Har precis samma problem.. Har dock inte testat med 3dmark eller liknande. Men min dator fryser och sen försvinner signalen från grafikkortet i några sekunder.. Sen när signalen kommer tillbaka så jobbar datorn normalt ett tag tills det händer igen. Oftast när jag sitter o surfar o kollar på filmer direkt från nätet. Problemet som trådskaparen beskriver med bild o så har jag också upplevt. Dock med svart istället för vitt.

Ibland låser sig datorn även i Battlefield 2 när banan ska laddas in o startas i singeplayer. Men när det händer så låser sig hela datorn verkligen, ljudet "skriker" och enda valet är att starta om datorn med knappen.

Skulle gärna vilja ha tips på hur detta kan åtgärdas.. Ngn som testat med senaste catalyst?
Jag kan inte istallera 7.11, men tror det skulle gå om jag istallerade om OS. Men om det inte funkar så känns det inte direkt ngt vidare kul att göra bara för en senare version.

Värt att tillägga är att jag också har ett Sapphire Hd2400.
Ngn som upplevt samma problem med annat märke än sapphire?

Permalänk
Medlem

köpte ett Asus Radeon HD2400XT 256MB för några veckor sedan, men lämnade tillbaka det då det blev massa konstiga artefakter och konstiga färger när jag spelade upp film. Körde med olika drivisar och med många olika spelare, men det löste inte problemet. Kör för tillfället med det inbyggda grafikkretsen utan några sådana problem.

Permalänk
Medlem

Okeej.. Men inte ngt liknande det här? Jag har inte direkt några större problem med hd uppspelning.. Dock lite streck som kommer upp emellanåt över skärmen när man växlar mellan helskärm och standard läge.

Rätt missnöjd över mitt köp faktiskt. Jag som stod och valde mellan nvidia o ati. Och har ju även beställt ett hd3870 :/ Hoppas på att det är bättre iaf.

hd2400 blir det väl att lämna tillbaka då den egentligen inte ens är fullt kompatibel med min skärm. Skärmen var helt svart när jag installerade kortet första gången. Efter mkt kollande så att det satt i ordentligt testade jag med en annan skärm, och då funkade det. (ATt tillägga är också att denna skärm är ca 5 år gammal och den jag kör på ca 1 år) Genom denna skärm kunde jag iaf installera drivrutiner så jag kunde aktivera port två på grafikkortet där min nyare skärm var inkopplad.. Och då funkade det.. Knäppt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns HD 2xxx fix för 3dmark så det är ett allmänt fel i futuremarks program

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

OKej.. Men inget känt problem med battlefield 2 då?