Permalänk

CRT - Hälsofara

Jag håller på och undersöker fördelar och nackdelar med använding av CRT skärmar, och jag skulle uppskatta om ni kunde lista lite tekniska fakta i denna post om nackdelarna och fördelarna.

t.ex. https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=VSG90FB-...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fördelar stödjer ofta 100hz högre upplösning och drar mindre ström.
Nackdelar får huvudvärk efter ett tag av dom, stora, fula, väger mycket, har väl bara vga?

Permalänk

Använd jordat uttag så försvinner det mesta av strålningen.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

personligen så klarar jag inte av crt skärmar,hade en 20" från 1990 och satt jättenära.
först blev jag röd i ansiktet och struntade i det,sen kom svedan..den har inte förvunnit på 6 år från å till.
testade brorsans crt skärm för nån vecka sen å jag kände att det "spricker i huden" igen.
men visst, jag känner av lcd skärmen jag har oxå,känner det t.o.m nu men absolut inte lika mycket.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
Fördelar stödjer ofta 100hz högre upplösning och drar mindre ström.
Nackdelar får huvudvärk efter ett tag av dom, stora, fula, väger mycket, har väl bara vga?

Drar mindre ström, va?
En LCD drar typ 1/3 så mycket som en CRT.

Enligt mig så finns det endast 1 fördel med CRT: Man har vant sig vid dom. LCD är *annorlunda* att se på, så enkelt är det.

I resten trampar en LCD på CRTn tills den blir lika platt som en... öh... LCD. Jag skulle gå så långt att säga att CRTn är utfasad technology. Skulle inte använda en CRT lika lite som jag skulle använda ett Geforce 256 idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AstralDimension
personligen så klarar jag inte av crt skärmar,hade en 20" från 1990 och satt jättenära.
först blev jag röd i ansiktet och struntade i det,sen kom svedan..den har inte förvunnit på 6 år från å till.
testade brorsans crt skärm för nån vecka sen å jag kände att det "spricker i huden" igen.
men visst, jag känner av lcd skärmen jag har oxå,känner det t.o.m nu men absolut inte lika mycket.

Tror du att dem nyare CRT skärmarna har utvecklas så det blir mindre strålning och biverkningar?

Permalänk

CRT-skärmar har (i princip) ingen färgförändring av bilden oavsett varifrån man tittar.
Detsamma kan man absolut inte säga om alla TFTer där ute.

För mig var det värsta med TFTn jag skaffade att det inte gick att kolla nära på skärmen, eller klart det gick, men när huvudet kom ca 20 cm ifrån ytan och ögonen var i nivå med mitten så blev hela nederdelen "dimmig". Skärpan var kvar alltså, men färgerna förändrades och tappade styrka.

Detta med en MVA-panel.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Det beror på kvalitén egentligen (jag skulle tippa att ett liknande problem på CRTn är inkonsekvent bild (lutar i sidorna tex)). På min LG204WT (som vid tiden för köp ansågs mycket bra, till och med något vassare än Samsungs motsvarande) har inte vad du beskriver och det är en "sämre" TN panel. Visst blir färgerna något annorlunda om man inte sitter rakt framifrån (framförallt på TN), men denna text är kristallklar även om jag tittar nästan rakt ovanifrån (tills det inte går längre)!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazarevic
Tror du att dem nyare CRT skärmarna har utvecklas så det blir mindre strålning och biverkningar?

det tror jag till 110% att den har blivit mycket säkrare idag än 90 talets men jag som har fått skada av crt (bildrör) återgår aldrig till sån skärm igen (personligt för mig).
om elektromagnetismen är lägre i crt idag än lcd kan jag inte yttra mig om,vet faktiskt inte.. tror inte det iaf.
dagens lcd duger iaf för mig

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

sen är dom snabbare än lcd oxå! speed of light vs moving crystals.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fördelar:

- Högre uppdateringsfrekvens, 85Hz, 100Hz, 120Hz osv (spelar roll också hos LCDs när vi talar om rörelser)
- Snabbare responstid, <1ms
- Ingen standard upplösning
- Inga bektraktningsvinklar
- Billigt (jämför en ny 700kr 17" CRT skärm runt år 2001 t.ex.)

Nackdelar:

- Strålning
- Tung och stor
- Hög strömförbrukning

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Hur farlig är strålningen från en CRT skärm egentligen? Sitter mycket vid datorn vid min CRT men jag har inte märkt av något.

Permalänk
Medlem

Crts fördelar:

Bättre färger
Bättre svärta
Bättre responstid
Bättre betraktningsvinklar
Bättre upplösningsalternativ (ser bra ut inte bara i native)

Crts nackdelar:

Tar mer plats
Väger mycket
Drar mer ström
Strålning (?)

Problemet med crt är att det är inte helt enkelt numera att få tag på BRA grejor.

Men kan du få dina fingrar på en 22" Diamondtron CRT som gör 1600*1200 i 100Hz kan jag garantera att den är bättre än alla TFT paneler på allt utom utrymme och vikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
Crts fördelar:

Bättre färger
Bättre svärta

Haha det där var roligt!

CRT har kassa färger och svärta.
Går inte jämföra TFT och CRT när de gäller de.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk

Har inte TFT urkass svärta?

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Haha det där var roligt!

CRT har kassa färger och svärta.
Går inte jämföra TFT och CRT när de gäller de.

haha själv, färgerna är väll diskutabelt men jag har inte sett något som tagit crt i svärta i alla fall, fast du kanske vill ställa upp med din backlightbleedande lcd?

sen slipper man input lag!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Haha det där var roligt!

CRT har kassa färger och svärta.
Går inte jämföra TFT och CRT när de gäller de.

Icke. CRT är totalt överlägsen på både färgåtergivning och (speciellt) svärta. Putsa glasögonen.

Edit: Jaha, här postas det samtidigt. Sist som vanligt

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Skolarbeten bör man göra själv, så man lär sig.