Servicepack 1 för Vista släppt (RC)

Permalänk
Medlem

Det blev bara två fixar för min del, inga mer startbluescreens random längre är ena. Andra är att det går mycket snabbare att kopiera saker över nätverk. Inga futtiga 800 KB/s till 2 MB/s längre utan nu går det så fort diskarna kan läsa och skriva.

Hastigheten i systemet är densamma, spelen får ingen boost, snarare blir de lite segare. S.T.A.L.K.E.R sjönk med ca 1 FPS enligt fraps.

Permalänk
Medlem

Hur får man bort "Windows Vista (tm) Evaluation copy. Build 6001" som ligger i högra hörnet?

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
Hur får man bort "Windows Vista (tm) Evaluation copy. Build 6001" som ligger i högra hörnet?

Det försvinner när den riktiga versionen kommer men det finns saker man kan göra för att få bort det men man måste strula med diverse filer.

På min dator så finns inte texten konstigt nog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Det försvinner när den riktiga versionen kommer men det finns saker man kan göra för att få bort det men man måste strula med diverse filer.

På min dator så finns inte texten konstigt nog.

Det fanns inte där innnan jag startade om, efter uppstart så fanns den där.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

:(jag blir fan knäpp...
nu har jag tankat filen 3ggr och varjegång jag ska installera så säger den: kan inye hitta spinstall.exe...?????????

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
:(jag blir fan knäpp...
nu har jag tankat filen 3ggr och varjegång jag ska installera så säger den: kan inye hitta spinstall.exe...?????????

du kan behöva ladda ned filer från windows update innan du kan installera sp1, tycker att de borde ingå men microsft anger 3 st filer ska finnas innan sp1 installeras

Knäppheten finns det ingen fil för dock

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
du kan behöva ladda ned filer från windows update innan du kan installera sp1, tycker att de borde ingå men microsft anger 3 st filer ska finnas innan sp1 installeras

Knäppheten finns det ingen fil för dock

Vilka filer?

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Inte nog med att responstiden på Vista är avsevärt sämre än XP men med SP1 till Vista blev det ju ännu värre. Ser inga fördelar alls och det går långsammare (inte så konstigt egentligen med all debug-kod en RC release forfarande har. Men visst, bra att där kommer en service pack men jag tänker avinstallera SP1 RC och sen vänta på den fullständiga. Eller så skiter jag totalt i Vista och kör in XP...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Inte nog med att responstiden på Vista är avsevärt sämre än XP men med SP1 till Vista blev det ju ännu värre. Ser inga fördelar alls och det går långsammare (inte så konstigt egentligen med all debug-kod en RC release forfarande har. Men visst, bra att där kommer en service pack men jag tänker avinstallera SP1 RC och sen vänta på den fullständiga. Eller så skiter jag totalt i Vista och kör in XP...

Att det går segare kan mycket väl bero på att Vista då måste börja om med alla optimeringar som Superfetch etc.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Hastigheten i systemet är densamma, spelen får ingen boost, snarare blir de lite segare. S.T.A.L.K.E.R sjönk med ca 1 FPS enligt fraps.

Du tycker inte det ligger inom felmarginalen ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

EDIT: Problem löst.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
Hur får man bort "Windows Vista (tm) Evaluation copy. Build 6001" som ligger i högra hörnet?

Om du har engelsk version kan du bara patcha. annars kolla andra länken.

http://www.mydigitallife.info/2007/12/10/patched-user32dllmui...

http://www.mydigitallife.info/2006/11/23/remove-and-disable-w...

Permalänk
Medlem

Ouch, fu*kade min Vista installation rejält. Service packet tog bort massa grejer från kontrollpanelen (?!). Även aero försvann och en mängd grejer gick inte att öppna. Fick gå in i felsäkert och plocka bort paketet igen...

Permalänk
Medlem

Hej

Inga problem än så länge på Vista Ultimate 64, gick ju smidigt och jag kan ana lite hastighetsökningar. Tog ej ner den via update.

Mvh

Omar

Visa signatur

Asus M2N32-SLI Deluxe, AMD Athlon 64 X2 4400, Western Digital Raptor 150GB SATA ,Maxtor DiamondMax 10 250GB, Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4 x2 =4GB, Vista 64 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Du tycker inte det ligger inom felmarginalen ?

Nej, jag installerade om Vista nu så utan SP1 så gick det 1 FPS mer i Medel i S.T.A.L.K.E.R, installerade SP1 och vips så sjönk det. .

Men jaja, nu går det att köra Vista utan blåskärmar (hittils) och med acceptabla filöverföringar så. Media Center går betydligt fortare nu BTW, inga mer 10-sekunders starter och hela systemet hänger sig.

Permalänk
Medlem

Dock fick jag en blixtsnabb bluescreen med denna SP medans jag satt och spelade, så den åkte bort snabbare snabbt. Hoppas jag slipper detta i fullversionen sen.

Permalänk
Avstängd

Burken funger om möjligt bättre nu efter installationen av RCSP1 än innan. Körde installationen via WU om nu det kan ha betydelse. Stabilare och snabbare överlag till och med lite bättre resultat med HDTune och HDTach efter installationen.

Spelen flyter lite bättre faktiskt, speciellt Crysis

Permalänk
Avstängd

skulle tro att en ny installation av Vista skulle vara optimalt, minns hur det var när folk med xp och sp1 skulle köra in sp2, funkade inte så bra.

har dock inga bekymmer med sp1.
funkar bättre vilket gör mig nöjd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Hej

Upptäckte med nya servicepack SP1 att man kan välja vilken eller vilka hårddiskar som skall defragmenteras, vad bra.

Mvh

Omar Brännström

Visa signatur

Asus M2N32-SLI Deluxe, AMD Athlon 64 X2 4400, Western Digital Raptor 150GB SATA ,Maxtor DiamondMax 10 250GB, Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4 x2 =4GB, Vista 64 Ultimate.

Permalänk

ingen jävla länk funkar ju

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nvidia_for_life
ingen jävla länk funkar ju

du väntar helt enkelt tills nästa månad eller så då den släpps till allmänheten.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nvidia_for_life
ingen jävla länk funkar ju

Eller så gör man en snabb sökning på GOOGLE. >.<

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tankar just nu hem och installerar vista sp1 via windows update, ingen RC eller beta utan den riktiga versionen med nummer KB936330. Jag har inte vid något tillfälle testat någon rc eller beta version av sp1 så det borde ju helt enkelt vara den riktiga...

edit:
och nu efter omstarten så kan jag jag se följande i system informationen:

så med andra ord så börjar väl microsoft från och med nu åtminstonde skicka ut sp1 via windows update.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Får inte upp Sp1 i min windows update, kör svensk x86

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raksol
Får inte upp Sp1 i min windows update, kör svensk x86

de startar väl med den engelska versionen antagligen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
de startar väl med den engelska versionen antagligen.

Nix, ingen av mina Vista datorer som båda är engelska versionen hittar SP1 via WU. En 32 bit den andra 64.

Permalänk
Medlem

då portionerar de väl ut den långsamt då. Det enda jag vet är att jag har fått den.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
då portionerar de väl ut den långsamt då. Det enda jag vet är att jag har fått den.

Kanske så att du har denna http://www.idg.se/2.1085/1.146533 men lyckats slippa låsningen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Kanske så att du har denna http://www.idg.se/2.1085/1.146533 men lyckats slippa låsningen?

det är ju en vanlig uppdatering du länkar till och numret stämmer inte alls med det numret jag hänvisar till, så jag förstår inte riktigt vad du menar.

Vidare så borde väl den andra screenshoten vara bevis nog, hade det varit en rc eller beta som felaktigt nerladdats på något konstigt sett från windows update så hade det väl stått i den andra screenshoten.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det är ju en vanlig uppdatering du länkar till och numret stämmer inte alls med det numret jag hänvisar till, så jag förstår inte riktigt vad du menar.

Vidare så borde väl den andra screenshoten vara bevis nog, hade det varit en rc eller beta som felaktigt nerladdats på något konstigt sett från windows update så hade det väl stått i den andra screenshoten.

Men *suck* läste du änns vad som stod på idg? Den de skrev om krävdes för att SP1 skulle tankas från WU, men tydligen hade den ju havererat på många datorer så de tog bort den igen. Dvs ingen mer SP1 genom WU utan ful hack tills de fixat den uppdateringen.