8800GTS, nattvaka för lättlurade
Självklart ger grafikkortstillverkarna oss bara lite mer prestanda åt gången...
Vad tror ni själva? 8800GTX kom för snart ett år sedan, och först nu lanseras kort med liknande prestanda (nya GTS) till ett något reducerat pris.
(3000.- är fortfarande mycket kulor!)
Det här är genomtänkt marknadsföring på väldigt hög nivå. Allt för att få oss att shoppa mer.
Naturligtvis sitter nvidia på teknik, egna testkort som utklassar exempelvis ett 8800GTX (eller gts), men dom kommer ge oss lite i taget, och när dom tjänat tillräckligt på 8800-serien smaskar dom till med 9800GTX (etc) som åter igen får oss att öppna plånboken.
Det finns egentligen bara ett skäl idag till att köpa ett 8800GT eller GTS, Crysis.
Gillar man det inte, eller inte spelar det så är en uppgradering (förutsatt att man har ett hyfsat kort innan naturligtvis) helt meningslös. Lägg pengarna på något bättre.
9800GTX kommer komma ungefär samtidigt som 8800GTX släpptes förra året (mars?). Efterföljande 9800GT (eller motsvarande) lär dyka upp någon gång runt nästa årsskifte.
Då kanske det har dykt upp lite fler spel som verkligen kräver bättre hårdvara, och som utnyttjar dx10 på rätt sätt.
Jag vetifaan vad jag ville få sagt med det här...
Förmodligen min ilska över att nvidia släpper ett 8800GTS som är marginellt bättre än ett GT och dessutom har mage att ta ut 3000.- för det!
....och att dessutom uppenbarligen lyckas med sitt trick eftersom 95% av alla köpare verkar vara i eld & lågor över "nya" GTS.... Bah! Jävla försäljningsknep.
"nya GTS" (hör ni förresten hur töntigt det låter?) skulle kosta runt 1995.-
Bluffen med 8800GT ska vi inte ens tala om. Finns det någon som hört talas om någon som lyckats köpa ett nytt 8800GT för under 2500??
Men det är en annan historia.... (än mer rutten t.o.m)
Vänta ett par månader så tvingas ATI släppa ett monsterkort som krossar GT & GTS för gissningsvis 1500.-
Det är deras enda chans i denna generationens kort, och det vet dom.
När 9800-serien kommer är det för sent
Is i magen grabbar....
God jul
X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI