8800GTS, nattvaka för lättlurade

Permalänk

8800GTS, nattvaka för lättlurade

Självklart ger grafikkortstillverkarna oss bara lite mer prestanda åt gången...

Vad tror ni själva? 8800GTX kom för snart ett år sedan, och först nu lanseras kort med liknande prestanda (nya GTS) till ett något reducerat pris.
(3000.- är fortfarande mycket kulor!)
Det här är genomtänkt marknadsföring på väldigt hög nivå. Allt för att få oss att shoppa mer.

Naturligtvis sitter nvidia på teknik, egna testkort som utklassar exempelvis ett 8800GTX (eller gts), men dom kommer ge oss lite i taget, och när dom tjänat tillräckligt på 8800-serien smaskar dom till med 9800GTX (etc) som åter igen får oss att öppna plånboken.

Det finns egentligen bara ett skäl idag till att köpa ett 8800GT eller GTS, Crysis.
Gillar man det inte, eller inte spelar det så är en uppgradering (förutsatt att man har ett hyfsat kort innan naturligtvis) helt meningslös. Lägg pengarna på något bättre.

9800GTX kommer komma ungefär samtidigt som 8800GTX släpptes förra året (mars?). Efterföljande 9800GT (eller motsvarande) lär dyka upp någon gång runt nästa årsskifte.

Då kanske det har dykt upp lite fler spel som verkligen kräver bättre hårdvara, och som utnyttjar dx10 på rätt sätt.

Jag vetifaan vad jag ville få sagt med det här...
Förmodligen min ilska över att nvidia släpper ett 8800GTS som är marginellt bättre än ett GT och dessutom har mage att ta ut 3000.- för det!
....och att dessutom uppenbarligen lyckas med sitt trick eftersom 95% av alla köpare verkar vara i eld & lågor över "nya" GTS.... Bah! Jävla försäljningsknep.

"nya GTS" (hör ni förresten hur töntigt det låter?) skulle kosta runt 1995.-

Bluffen med 8800GT ska vi inte ens tala om. Finns det någon som hört talas om någon som lyckats köpa ett nytt 8800GT för under 2500??
Men det är en annan historia.... (än mer rutten t.o.m)

Vänta ett par månader så tvingas ATI släppa ett monsterkort som krossar GT & GTS för gissningsvis 1500.-
Det är deras enda chans i denna generationens kort, och det vet dom.
När 9800-serien kommer är det för sent

Is i magen grabbar....

God jul

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Medlem

Du tror inte dom kommer att göra precis likadant me 9800 ?? tänk lite.. då skulle det aldrig vara värt att köpa grafikkort för det kommer komma bättre.

Man kan inte snåla bara för att det kommer komma bättre det gör det alltid.....!

Permalänk

Det är naturligtvis upp till var och en.

Naturligtvis kommer dom göra likadant med 9800-serien...osv...

Mitt bästa råd är dock att vänta till mars,

såvida man inte spelar crysis.... eller sitter på ett 2-3 år gammalt kort.

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt din bitterhet. För många som behövde uppgradera sina grafikkort eller köpa ett helt nytt system så kom 8800GT och GTS som ett bra alternativ. Att betala 2000-3000kr istället för minst 4500kr för motsvarande prestanda är väl inte fel ? När ATI dessutom kommer med ett prisvärt 3870 så finns det idag förhållandevis "billiga" alternativ till riktigt bra prestande. Sen att butikerna tar överpriser på dessa populära kort är inte enbart NVIDIA´s fel. Samma sak har skett med 3870.

Själv är jag nöjd med att dessa kort har släpps, lättlurad som jag är. Blir ju billigare när jag väl slår till med nya datorn.

Permalänk
Medlem

Håller med, såhär har det alltid varit. Men det var ju värre när vi inte hade 8800GT och HD3870 att välja mellan. När man kan få ett riktigt bra kort för runt 2500kr då blir jag glad och det händer sällan, dock hände det precis. HD3850 för 1500kr är ju ett annat lysande exempel. De som blir riktigt "lurade" är ju de som köper monsterkorten för 4-6000kr enligt mig, men det är ju trots allt fritt val för alla.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av natashero
Det är naturligtvis upp till var och en.

Naturligtvis kommer dom göra likadant med 9800-serien...osv...

Mitt bästa råd är dock att vänta till mars,

såvida man inte spelar crysis.... eller sitter på ett 2-3 år gammalt kort.

Funderar mest på att vänta tills Februari så man kan slå till på ett (förhoppningsvis) billigt 8800GTS 1gb (lär väl gå ner i pris när 9000 serien kommer ut antar jag?)

Permalänk

Oh cry me a river...
Vad nVidia gör skulle AMD eller vilket företag som helst göra om de var i samma sitts. Att klaga och vara bitter hjälper ingen.

Att råda människor att vänta till mars för då kommer en "NV dödare" från AMD låter bara som ett repris på hela R600 historen. Och vi vet vad det blev av den historen. Vänta har inte hjälpt någon, specielt inte AMD (ATI) människor.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Håller med DataNusse. Har du läst på ordentligt den här gången Natashero? Den förra tråden jag läste av dig försökte du bevisa att det skulle gå att köra 3 8800GT på ett Nforce 570 moderkort.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem

Har aldrig begripit det där resonemanget med att hela tiden vänta tills bättre saker kommer. Vad ska dom som behöver nya saker nu göra då? Lägga pussel på fritiden fram tills mars eller köpa ett bra kort nu för 2500-3000 kr som ju faktiskt inte är någon förmögenhet.
Nä, det finns så extremt mycket man kan säga så om. Tror att dom som köpte miniräknare för tusentals kronor, som det kostade när det var nytt på 70-talet, känner sig ganska lurade när man kan få samma sak för en tjuga idag. Dom kunde ju alltid ha väntat!

Permalänk
Medlem

Hahaha tack lolipopz0rz den tråden ägde. Bluffen med 8800GT ska vi inte ens tala om. Finns det någon som hört talas om någon som lyckats köpa ett nytt 8800GT för under 2500?? Ja min polare fick sitt Top för 2295kr.
Ärligt så tror jag du är lite förvirrad och enligt mig är ingen lurad.

Permalänk
Medlem

Re: 8800GTS, nattvaka för lättlurade

Citat:

[i]

Bluffen med 8800GT ska vi inte ens tala om. Finns det någon som hört talas om någon som lyckats köpa ett nytt 8800GT för under 2500??
Men det är en annan historia.... (än mer rutten t.o.m)

God jul [/B]

Haha, gav 2140 kr för mitt Leadtek GT 512.

Sen den stora andledingen till att det är något nytt, det är att det är hälften så stort och drar hälften av strömen med samma prestanda. Samma sak som Playstation 2 Slim, samma skit, mindre format, låter mindre, o det är fan ta mig så mycket bättre!

8800GT är inget "nytt", det är en optimering med tiden.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hjälpsam

För oss som är köper kort för runt 2000kr, har det varit en riktig fest den senaste tiden.
Förra hösten köpte jag ett X1900GT för ca 2000kr, nu har jag köpt ett kort som är mer än dubbelt så snabbt för mindre pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Sen "nya GTS" (hör ni förresten hur töntigt det låter?) skulle kosta runt 1995.- är felaktigt gt skulle kosta ca 2000kr och sen gts ca 3000kr

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa mitt 8800gt, inte för att spela crysis, utan för att mitt x1600pro är en piss i missisippi i jämförelse

Permalänk

E du igång med visdomsord nu igen?

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakubbanach
E du igång med visdomsord nu igen?

Tror han har gjort denna tråden som ett skämt till jul

Permalänk

Du har redan skrivit det du skapade en tråd om. Men jag citerar mig:

Citat:

Din teori tror jag inte alls stämmer. Lite i taget? Varför? Så klart för att mjölka konsumenterna på pengar. Det är jag med på.

Nvidia lanserade G80 (inkl GTX) November förra året och det har gått mer än ett år sedan G80 lanserades. I Februari lanseras G100. Ni tror väl för bövelen inte att D9E/G100 or what ever the name is, kommer att prestera lite bättre än 8800GTX när de har lagt ca 3 år på utveckling och så ska kortet endast prestera lite bättre? Knappast!

Tänk efter, tänk tillbaka i tiden. Ny generation har nästan alltid presterat ca dubblerat så bra som föregående generation. Visst, det går riktigt riktigt bra för Nvidia men det har det gjort tidigare och ändå har vi sett lanseringar som har dubblerat prestandan, mer, mycket mer till och med.

Jämför dubbla 7900GTX mot ett 8800GTX. 7900GTX@SLI har inte en chans. Ta 7950GX2 och kör två sådana (4 gpuer), inte en chans de heller.

G80 är en riktigt lyckad arkitektur och jag tror helt klart Nvidia vet hur de ska framföra grafikprocessorerna nästa år för att släppa ett mycket bättre än ett 8800GTX och sedan svara på ATis kommande R700 som enligt rykten inte dyker upp förns i slutet på 08, början på 09.

Det räcker att Nvidia lanserar riktigt bra low och mid end kort så är det Game over för ATi detta året. Att Nvidia är herren på täppan skadar dem inte precis, tvärtom.

Vi kanske kan få slut på ditt grinande after all.

Merry X and poff poff.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Re: 8800GTS, nattvaka för lättlurade

Citat:

Ursprungligen inskrivet av natashero

Du kan inte se mig: men jag räcker upp handen just nu... 2315 inklusive frakt fick jag ge.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Flera som har fått de för under 2500kr så vad får du din teori ifrån natashero??

Permalänk
Medlem

Köpte för övrigt mitt 8800GT för 2200 kr inkl. frakt

Permalänk

Förstår inte riktigt upprördheten. Är alternativet bättre, att de släpper värstingkortet först och tar stadigt överpris för det (5000-7000kr). Sedan när alla riktiga grafiknördar fått sitt lystmäte så får de som är ute efter mer prisvärda kort vänta ett halvår på att få ett vettigt kort. Den senare varianten har ju varit standard för i stort sett alla grafikkortssläpp utan det senaste.
Det är trevligt att vi som köper mellanklasskort för en gångs skull får korten först.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

allt handlar om pengar och jag tror alla är med på att vi blir mjölkade! alla skulle nog gjort så om vi satt i nvidias sits!

du behöver nog inte upplysa någon om detta då det är ganska uppenbart!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Tycker att 8800gt är ett bra kort för pengarna just nu, 8800gts 512MB är enligt min åsikt inte det med tanke på den lilla prestandaökningen på 1000 lappen.

Permalänk
Medlem

Det är otroligt Fel att klanka ner på 8800GT, en av de bättre grafikkorten som har släppts någonsin tycker jag, påminner mig om tiden med 9800Pro. Men, jag gillar inte det här 8800GTS bullshiten, och nu att tillverkare inte får släppa OC versioner? Vad är det för skit egentligen.
Nej, jag började få upp hoppen, men nu är den vid 0 igen.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Det är otroligt Fel att klanka ner på 8800GT, en av de bättre grafikkorten som har släppts någonsin tycker jag, påminner mig om tiden med 9800Pro. Men, jag gillar inte det här 8800GTS bullshiten, och nu att tillverkare inte får släppa OC versioner? Vad är det för skit egentligen.
Nej, jag började få upp hoppen, men nu är den vid 0 igen.

ja 8800gt är ett bra kort även om det blev lite dyrare än vad många tänkt sig så är det fortfarande prisvärt!

någon annan som sett att 8800gtx ligger på 3500kr nu konkurens när den är som bäst!

dom börjar väll få svårt att bli av med dom då 8800gt/gts konkurerar ut dom?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Jag håller med dig natashero, i din bitterhet men inte över hårdvaran utan över de dåliga spelen företagen producerar. Se bara på dig själv! Hur desperat måste man inte vara för att spela den jävla skiten som kallas för battlefield2? Det är ju pinsamt dåligt, men jag har bestämt mig för att inte slösa tid på sådant som inte har någon själ. Ett spel ska göras av folk som gör det för nöjes skull, inte för att krama ur pengar. Tacka vet jag den gamla goda tiden när folk faschinerades över datorspelen och satt och knackade ihop dem själva eller i små grupper, med en glimt i ögat.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Köpte mina 8800gt för 2090 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jag håller med dig natashero, i din bitterhet men inte över hårdvaran utan över de dåliga spelen företagen producerar. Se bara på dig själv! Hur desperat måste man inte vara för att spela den jävla skiten som kallas för battlefield2? Det är ju pinsamt dåligt, men jag har bestämt mig för att inte slösa tid på sådant som inte har någon själ. Ett spel ska göras av folk som gör det för nöjes skull, inte för att krama ur pengar. Tacka vet jag den gamla goda tiden när folk faschinerades över datorspelen och satt och knackade ihop dem själva eller i små grupper, med en glimt i ögat.

samma är med filmer som tex sagan om ringen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
samma är med filmer som tex sagan om ringen.

Jag är så med dig på den punkten! Hollywood gör famej inte en enda vettig film nuförtiden. TV-serier tycker jag dock ofta är sevärda

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jag är så med dig på den punkten! Hollywood gör famej inte en enda vettig film nuförtiden. TV-serier tycker jag dock ofta är sevärda

Sagan om ringen först visar de filmen på bio sen säljer de den på dvd sen förlänger de filmen med 40min och säljer nya upplagor. Varför inte visa de 40min på bio också man vill ju se hela filmen.