Hur ska man leda vattnet genom två grafikkort?

Permalänk
Medlem

Hur ska man leda vattnet genom två grafikkort?

Hej, SweC. Håller på att förbereda mig för köp av nytt system och därmed även gå över till vattenkylning. Tänkte köra Crossfire och undrar därför på vilket sätt jag borde dra vattenkylningen genom grafikkorten. Jag ritade en fin bild i Paint för att illustrera hur jag har tänkt:

Alternativ 1 är jag mest inne på eftersom jag då slipper det uppenbara irritationsmomentet med att det ena kortet blir varmare än det andra. Jag är dock inte helt säker på om man då får samma tryck genom båda blocken och det är ovanligt att se denna lösning på system med fler än ett grafikkort (vilket antagligen betyder något). Alternativ 2 kommer ju, som sagt, att leda till att det ena kortet får en högre temperatur men verkar vara en mycket vanligare lösning som dessutom borde ge lite bättre fart på vattnet. Vad säger ni? Hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju köra en grov matning & splitta före korten & koppla samman efter, en fördel om du håller slanglängden lika till bägge dock...

Annars så kör på alternativ 2. Det kommer inte skilja så katastrofalt mkt i temp...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av vattenkylning, men borde inte en Y-koppling till 2 block med en medel/låg genomflöde (resistans?) vara bättre, än 2 block med då helst liten resistans (högt flöde) i serie.

Annat kanske dumt alternativ är ju att ha en 1x120mm radiator imellan.

Permalänk
Medlem

Skulle kört med alternativ 2 för det är lättare. Har du bra flöde skiljer det kanske nån grad mellan grafikkort 1 och 2.

Permalänk
Medlem

Givet att jag inte har någon erfarenhet av vattenkylning, men du ska nog ha kvicksilver i slangen och en riktigt bra kontaktyta om du ska märka någon större skillnad mellan korten (kvicksilver är dock inget jag skulle rekommendera av flera anledningar). Jag betvivlar starkt att vatten skulle kunna absorbera nog med värme för det. Jag skulle köra på alt. 2 då detta verkar vara betydligt enklare och säkrare.

Permalänk
Medlem

Kommer att skilja väldigt lite mellan de två korten även om du kör alternativ två. En stor svårighet med att parallellkoppla korten med en Y-koppling är att lyckas balansera flödet över de två korten. Lätt att motståndet bli större över ena kortet, vilket ger ett lägre flöde. Det leder till att du får en liten temperaturskillnad på korten, precis som med alternativ 2.

Permalänk
Medlem

du kommer att få kraftiga flödesstörningar i läge 1 så det är INTE att rekommendera.
Kör på läge 2. Eftersom vattnets uppgift inte är att kyla utan att transportera bort värme så kommer temslpöönaden att vara minimal.

Permalänk
Avstängd

Alternativ 1 är rätt uselt! Alternativ 2 är de vanligaste. Skall du bara ktla grafikkorten så kan du splitta den vid pumpen och sedan förena dom igen vid reservoaren. Jag har kört lite vattenkylning och lyckades få ner tempen några grader genom att splitta dom. Dock får man vara riktigt nogrann med längden på slangarna då de påverkar trycket! Alltså samma läng på dom.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Helst bör man undvika 90-graders böjar.. självklart inget måste men ju mer tvära böjar ju mer restruktiv lina. Plastvariantera bromsar ju en hel del måste ja säga då svängen är helt rät i princip, kopparsvängar (90-graders samt 45-graders) håller däremot en mer jämn böjning så de kan ju vara positivt och praktiskt.

Håller man på med PVC som både kan vara skitbra i visa fall men ibland lite jobbig då kan man ju försöka arbeta lite på att få till en formbar kurva med hjälp av påvärmning osv. Sen om man redan har schyst slang.. säg masterkleer 7/16 då är de ju inga problem.. eller övrig lättarbetad slang.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekomendera följande lösning. Annars är ju alt 2 helt ok.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Skulle nog rekomendera följande lösning. Annars är ju alt 2 helt ok.

http://www.minasidor.net/sweclockers/sli_cf.jpg

Parralellt, utan tvekan

Visa signatur

AMD 6000+ 3,3ghz. 4gb XMS2-6400 800MHz. BFG 8800gts 320mb 684/930.
ASUS m2n-sli deluxe. 74gb raptor. 3st samsung 500gd. 1st samsung 320gb
10765p 3dmark06. 8065p pcmark05 lightsmark 216,1