Permalänk
Medlem

min burk då ursäkta att bilden är så dålig har ingen bra kamera..

http://pici.se/pictures/GHUbkdBLr.jpg

Visa signatur

bärbar: Asus x53u amd C-50 x2 1ghz 500gb 4gb. 24/7
bärbar2: dell någonting används som ftp,dchubb.24/7
HTPC: amd athlon 3500+ @ 2,6ghz 3gb 1x250 1x500 1x 2tb 24/7

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt måste jag säga

Är det någon som testat Biltemas ljuddäpning, är den effektiv?
Ska man lägga en bit ljudisolering mellan moderkortsplåten och chassisidan och i alla 5.25" platser för bästa resultat eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Svårt att få det att se bra ut i P180. (Tyvärr mobilkamera)
http://i2.photobucket.com/albums/y37/jazey/p28000.jpg

Sladdhärvan i filservern
http://i2.photobucket.com/albums/y37/jazey/sladdharva.jpg

Mums där har vi ett fint chassi, ska nog posta min kabel dragning, ska bara städa lite i den, tog ut det andra 8800GTX kortet så nu har jag exktra kablar som hänger, plus attt jag har två nätagg i den som puttrar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=- Håller som sagt på med mitt bygge Sign och just nu fixade jag mitt andra hdd ställ och har börjat lite smått med kabeldragningen

luktar 20GB hårddiskar där^^

Kabeldragning känns nödvändigt då man har mer än 6st HDDs för det är då det blir snyggt med bra kabeldragning.
folk kollar ofta på hur lite kablar det är utan att kolla hur många HDD's eller DVD's eller annat man har i datorn. en dator med en HDD och en DVD brukar inte ta mer än 5 minuter att dra om... ingen svår match direkt

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=183934.jpg
htpc, Dock med 7900 kortet i. Ska trycka in lite bitumen matta så småningom. Låter liite för mycket än.

sluta gnäll du vet hur mkt min dator låter är bara att kompentsera (stavning?) men en bra hörlur

får ladda upp bild när jag har dragit allt så det inte ser allt för hemskt ut i min burk

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M.i.G
sluta gnäll du vet hur mkt min dator låter är bara att kompentsera (stavning?) men en bra hörlur

får ladda upp bild när jag har dragit allt så det inte ser allt för hemskt ut i min burk

haha, Går det få tystare utan att lägga ner sig så spelar det ju ingen roll, Samt att det är jävligt segt att ligga och slötitta i sängen med stora jävla hörlurar

Du kommer btw inte lyckas att dra om din sladdar snyggt. Bara så du vet

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Avstängd

Hur snyggt det blir i en låda hänger också på var kontakterna på moderkortet sitter. Sitter dom mitt på moderkortet så är det svårt att få det se snyggt ut

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Lite OT kanske men måste bara fråga: Hur mycket skumplast behövde du använda, tror du att det räcker med 1000x500 mm som biltemas är?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Varför bygger du inte en airduct mellan cpukylaren och frånluftsfläkten? Då kan du skippa fläkten på kylaren helt.

Eller ännu bättre om du vänder kylaren 90 grader och sätter tunneln mellan kylaren och nätagget? då behöver du bara ha en till och en (inbyggd i psu) frånluftsfläkt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Varför bygger du inte en airduct mellan cpukylaren och frånluftsfläkten? Då kan du skippa fläkten på kylaren helt.

Stoppa lite nu. Jag har själv varit inne på att bygga en airduct mellan min Nexus och cpukylaren så att jag ska slippa cpufläkten helt och hållet.

Men jag har testat lite och upptäckt 2 dåliga saker med det.

1: kylningen av moderkortet blir sämre.

2: Datorn låter mer med 1 fläkt och airduct än utan fast med 2 fläktar. Jag har testat noga med att montera min Nexus 120 mm (1000 rpm) i en airdukt utanför chassit och ljudnivån höjs dramatiskt. detta kanske man inte hör så mycket om fläkten sitter burken men fritt i luften ochmed örat innom 50 cm så hörs det mycket tydligt att 2 fläktar låter mindre än 1 i airduct.

Min airduct som jag testade med var 120 X 120 mm. Gör du den större typ 150 X 150 mm så kanske det blir tyst. Du kanske oxå kan göra airducten av ljuddämpningsmatta som dämpar de ljudvågor som studsar mellan väggarna.

Så det kanske går att få det tystare med airduct fast inte automatiskt. Jag ska testa med en större ljuddämpad airduct så återkommer jag snart med testresultatet.

UPPDATERING MED TEST AV STÖRRE AIRDUKT

Har nu gjort ett test med en 1500 rpm 92 mm fläkt och en airduct av ljuddämpningsmatta. Gör man den 92 X 92 mm så höjs ljudnivån dramatiskt trots att mattan borde dämpa en del av ljudet.

Däremot om man låter airductens väggar vara ca 30 mm från fläkten så hördes ingen höjning av ljudet. Men har man väggarna närmare så börjar ljudnivån öka. En airduct till en 92 mm fläkt bör alltså ha ett innermått på minst 150 mm och till en 120 mm fläkt ha ett innermått på ca 180 mm för att inte få någon ljudhöjning.

Till sist, problemet med ljudhöjning och airduct är mycket mindre på 5 volt med mina fläktar än på 12 volt. Voltar man ner sin fläkt så kan man göra airducten smalare.

Permalänk
Medlem

Sätt fläkten på andra sidan kylaren, så den suger genom kylaren och trycker genom tunneln.

Du måste sätta en skiljevägg inne i tunneln, typ på diagonalen. annars kommer fläkten bara att rotera luften runt innuti tunneln.

Tunneln måste oxå vara stabil, annas kommer den att vibrare mad fläkten och skapa missljud.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Jag tror inte ens att det hjälper med att göra den stabil om den har samma innermått som fläktens yttermått.

Jag har testat med airduct tillverkad av allt från kartong till ljuddämpningsmatta och kartong klädd med 4 mm bitumin (hur stavas det). 4 mm bitumin är väldigt mycket och tar i princit bort alla vibrationer som kan uppstå av en fläkt även på låga 500 rpm.

Men inget har hjälpt eftersom det blir turbulens av material för nära fläktbladen spetsar. Om man däremot flyttar ut airductens väggar så att de kommer 2-3 cm bort från fläkten så spelar det ingen större roll vilket material man använder sig av. Vibrationerna blir så svaga att de inte hörs. Om fläkten sitter gummiupphängd i cpukylaren medans airducten sitter fast i chassits inre baksida så överför fläkten inte mycket vibrationer.

Dock måste airducten vara så stabil att den inte vibrerar och fladdrar av luftflödet.

Sen har du en intressant teori om att luften bara roterar i airducten om man inte har mellanvägg. Aldrig provat eller hört det tidigare. Jag har dock aldrig haft det problemet då mina CPU-airducts har byggt på principen att chassifläkten har sugit luft genom cpukylaren. Jag har alltså bara sugit luft genom airducten och ALDRIG blåst in luft i den. Det minskar vibrationerna men trots det så höjer en tajt airduct tveklöst ljudnivån hur jag än gör.

Permalänk
Medlem

Fixade kablarna lite bättre i tjejens dator, hade vattenkylning i den förut men kom på att den får kyla nätagg, nord och sydbrygga i mitt nya projekt

Här kommer iaf lite bilder på kvällens pyssel:

Sleeva är kul ^^

Äntligen färdigt

Påbörjad kabeldragning i chassit

Fortsättning

Lite till

Bra blir det (vinklade in strömkablarna vid hdd efter kortet är taget)

Och så en obligatorisk nigthshoot

Visa signatur

OCZ DDR2 PC6400 4096MB | GTX 460 Hawk | Amd64 X2 6000+ @ 3.3Ghz | MSI K9N SLI-2F | Fatilty x-treme 7.1 | HAF-932 | Corsair hx750w | Thermaltake Bigwater 745 |

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Mycket tid nerlagt på att få det såhär fint

Baksidan^

Permalänk
Medlem

Senaste bygget, ser bra mycket bättre ut än mitt förra även om lite kablar syns här å där :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Mycket tid nerlagt på att få det såhär fint
http://www.sweclockers.com/upload/gallery/10673-full.jpg

Baksidan^
http://www.sweclockers.com/upload/gallery/10666-full.jpg

Hahaha vilken vacker bak(sida) du har Ogge

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Blev lite uttråkad innan så jag tänkte att jag kan fixa till kabeldragningen i lådan lite och kanske få ner tempsen lite, jag blev väl hyfsat nöjd med tanke på att det tog så kort tid.

P.S. Anldeningen till att det inte finns nån sata kabel till brännaren är att jag inte har någon för tillfället då den förra gick sönder.

Före:

Efter:

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Hahaha vilken vacker bak(sida) du har Ogge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
Inte riktigt klart ännu.

http://img256.imageshack.us/img256/1248/1801xz4.jpg

Hur lyckades du få det så snyggt i den nedre buren, vid hårddiskarna? Jag har 4 diskar där och det ser förjävligt ut, även framför nätagget ser det katastrofalt ut trots att jag har ett modulärt agg.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

slänger in en uppdaterad bild senare, men hade den här liggandes

Permalänk
Medlem

Snyggt?:D

återkommer senare..:D

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Proffsmoddare

Mitt bidrag till denna tråd

Och JA jag vet att det är galet Kanske inte helt seriöst men jag hade delarna och chassit liggande så jag kunde inte låta bli att testa

Cm Cosmos
Via Epia EX1500G
120watt Pico Psu
250GB Seagate hdd
1gb Corsair 6400 ddr2 ( dock ej monterat på bilden)

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk

Haha [WP@]Wolverine, 10p! Helt galet

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

haha insane dude:D

kastar upp kassa bilder imorrn, orkar inte göra det nu ..
är iaf inte mkt att se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
Mitt bidrag till denna tråd

http://www.galactus.se/wolverine/manligHtpc.jpg

Och JA jag vet att det är galet Kanske inte helt seriöst men jag hade delarna och chassit liggande så jag kunde inte låta bli att testa

Cm Cosmos
Via Epia EX1500G
120watt Pico Psu
250GB Seagate hdd
1gb Corsair 6400 ddr2 ( dock ej monterat på bilden)

Ja du, det måste ju iaf vara en av de cleanaste dragningarna hittills

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Skall lägga ner tid på att snygga till de kablar som syns någon dag när jag får ork

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Om det inte vore för P-ATA-kablarna så är min backupdator hyfsat "ren".

http://stoneman.se/Bilder/Data/Servern/PICT5129.jpg

http://stoneman.se/Bilder/Data/Servern/PICT5130.jpg

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Hur lyckades du få det så snyggt i den nedre buren, vid hårddiskarna? Jag har 4 diskar där och det ser förjävligt ut, även framför nätagget ser det katastrofalt ut trots att jag har ett modulärt agg.

Det är nog mest kameravinkeln som ljuger lite, men vinklade sata kablar hjälper en del och bunta ihop kablarna med såna där små plast spännband.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

Servern, kommer slänga in fler diskar i den burken vid nästa löning.

Lite planer på att bygga lite i mitt gamla chassi, skulle passa bra som filserver.