Permalänk
Medlem

Corsair 520/550W

Hej

Jag hade tänkt att köpa ett nytt nätagg och funderar mellan Corair 520 eller 550 W. Jag ska ha det i Antec's P180B låda.

Vilket av dessa ska man välja?

520W har modulära kablar medans 550W bara har en 12V lina som jag har läst ska vara bättre?

Jag har läst att 520W ska vara j*****t tyst är 550W det oxå?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=111532,218965

Behöver man modulära kablar i ett P180B?

Permalänk

Faktiskt så har även HX520 bara en +12V lina, men det är specat som flera linor på +12V. Att man specat det som flera linor på +12V beroe på att man ville ge sken av att men följde ett gammalt krav på att en +12V lina inte får ge mer än 240V. Nu är det kravet borta.

http://www.jonnyguru.com/review_details.php?id=28

Att det inte finns en OCP på vaje lina innebär att det i praktiken har en lina på +12V. Det är inte bara Corsair som specar ett agg som flera +12V linor, men i det i verkligeheten bara har en lina på +12V. Även Antec gör så på många av sina agg, men inte på alla Antecs agg.

Att man inte specar om aggen beror på att då måste man få en ny UL märkning i USA, vilket tydligen är en krånglig procedur som man vill undvika.

HX520 och VX550 är lika tysta

Skillnaderna mellan HX 520 och VX 550 är:
HX520 har modulära kablar, vilket VX550 inte har

HX520 är cirka 1 cm längre än VX550, troligen för att kunna ha modulära kablar.

HX520 är byggt av Seasonic, VX550 är byggt av CWT. Seasonic byggda aggregat har den något bättre byggkvaliten, då deras kvailtetskontroll är något bättre än CWT.

Om du behöver modulära kablar eller ej har inte så mycket med ditt chassi att göra, det är mer än fråga on vad du skall driva i den rigg och din personliga smak.

Permalänk

Jag har personligen ett Hx520 nätaggregat. Kvaliteten på det känns helt underbar och det går inte att höra fläkten med örat precis bredvid knappt. Jag tror dock inte du blir besviken vilket av nätaggregaten du köper för corsairs nätagg är överlag bra allihopa. Är du det minsta sugen på modulära kablar och klarar dig med 520w tycker jag du ska ta Hx520. Bryr du dig inte om modulära kablar alls så ska du nog ta Vx550.

mvh Ludde

Permalänk
Medlem

Om jag var du hade jag köpt HX520 med den enkla anledning att det är modulärt. Det är ett rent helvete att få kabeldragningen snyggt inne i 180 chassit som jag har. Har ett VX650 från corsair och det är ej modulärt. Höll på i timtal att dra och dra kabel men det blev inget vidare ändå. Så ta det modulära och slipp kabeldragarnas mardröm.

Visa signatur

Antec P180|Corsair 650W|2GB Crucial 6400 DDR2|Intel Q6600 2.4ghz|XFX GeForce 8800gts 512mb|Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Det får bli ett 520W

Permalänk

Jag hade också köpt ett Corsair HX 520W. Jag har ett och det låter typ inget.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Även Seasonic is största allmänthet har bättre kvalité så kravmärker ju Corsair sina varor rätt så rejält så CWT aggregaten med en corsair klisterlapp är lika bra dom Även CWT aggregaten har ju hela 5års garanti

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Jag köpte en HX520 åt en annan och jag blev överraskad av tystnaden och vad man fick med.

Strömkabel och massa annat, man blir glad av sånt!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Jag kan iaf säga att HX520 är en riktig dröm att äga, det låter absolut ingenting, det är stabilt som satan,kvalitetskänslan är riktigt hög men märker det så fort man öppnar förpackningen.

köp köp köp!!

Permalänk
Medlem

Intygar även jag att HX 520 är helt underbart.

Tyst och mer än tillräckligt till en speldator, kablarna är great också.

Permalänk
Medlem

Själv har jag två PCIe rails på mitt HX520. Det här med modulärt är helt klart överskattat. Alla kablar som sitter på ett aggregat behövs förutom max en kabel.

VX serien är minst lika bra. De är naturvänliga och drar mindre ström när datorn inte kör i load. Vilket är ett stort plus enligt mig. Hade detta aggregat funnits när jag köpte mitt HX520 så hade jag valt det istället.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Själv har jag två PCIe rails på mitt HX520. Det här med modulärt är helt klart överskattat. Alla kablar som sitter på ett aggregat behövs förutom max en kabel.

VX serien är minst lika bra. De är naturvänliga och drar mindre ström när datorn inte kör i load. Vilket är ett stort plus enligt mig. Hade detta aggregat funnits när jag köpte mitt HX520 så hade jag valt det istället.

sant med mindre stöm i load VX serien?

då har jag köp rätt

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110