Uppgradering av dator högst 2000kr helst

Permalänk

Uppgradering av dator högst 2000kr helst

Jo nu är det så att jag hade tänkt mig gjort en liten uppgradering till min hp t3220.se http://www.ciao.se/HP_Pavilion_t3220_se__419708
Specs:
Intel Pentium 4 2.93ghz L2 cache på 1mb
Ram minne 2 st.256mb 4200
Moderkort: Nå jättedåligt jätteskumt:P
Grafikkort: PCie16x ATi x300 med upp till 128mb hyper memory som egentligen inte verkar ha mer än 32 mb minne:S:S
Windows xp home

Mitt mål med denna uppgradering är att kunna köra generals med alla grafikinställningar på max, kunna köra counter strike source utan några somhelst problem och kunna köra warcraft 3 utan några problem...
Jag har redan generals där jag bara kan dra upp i medium utan att det börjar lagga... De andra spelen äger jag icke än...
Jag skulle också vilja kunna lira CC3 på den med acceptabla inställningar frågan är om det går??

Det jag hade tänkt mig byta ut var grafikkort och minnen och jag hade tänkt köpa två stycken 1gb minnen så jag får 2gb som är max för moderkortet kan sägas att det också bara klarar av hastigheten 4200 som högst...

Det jag är väldigt mycket mer osäker på är vilket grafikkort jag ska välja, men en sak är säker jag vill ha ett kort som är relativt tyst inte högre än det jag har nu helst...

Det man måste veta är också kanske att min hp dator har säkerligen en riktigt kass luftgenomströmning och kylning så det begränsar ju en del...

Så min fråga är vad för komponenter jag kan tänkas byta ut och till vilka??
Främst då vilket grafikkort som kan tänkas fungera för mina önskemål...

Ja jag är världens nybörjare på det här jag vet men man måste ju börja nånstans:P

Kom med ytterliggare förslag och funderingar om ni vill, all hjälp tackar jag så hemskt mycket för, verkligen svårt det här med grafikkort:P

PS: Jag vill helst inte lägga ut mer än 2000kr på denna uppgradering...

Permalänk
Medlem

2000kr räcker inte långt.... men det du har i datorn är inte precis bra

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334578 <-- bra budget kort, Grafik kort är det du ska sattsa på när du ska spela!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340184 prisvärd processor!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335583 Moderkort för inte alls stor peng.

Och minnen http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301116 DDR2 pc4200 som du skrev, 2gb bra minnen och billiga

La till processor och moderkort bra för skojjs skull så du ser vad du kommer upp i för peng om du köper allt nytt

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem

Varför 8600gts när hd3850 kostar lika mycket och är mycket bättre?

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk

Ok den där setupen du beskriver är ju rätt najs men som sagt så tänkte jag mig en liten uppgradering för att sedan slå på stort och köpa eget chassi och hela fadderuttan när vista får sitt sp1...

Men det jag vill veta är om detta grafikkort är någorlunda tyst och om det inte kommer att överhettas i mitt kassa chassi...

Och om moderkort inte spelar roll när det gäller grafikkort?

Och om grafikkortet fungerar under xp?

Slutligen tror du jag kan få någorlunda prestanda med bara grafikkortet och minnena??

Edit: Dessutom står det under recensioner på geforce kortet att de är lite buggiga under dx9 och det är bara såna spel jag kommer spela så då kanske ati kortet är bättre?

Permalänk
Avstängd

tveksamt om det nätagget kommer att driva ett vettigt kort, bygg nytt från skratch är mitt bästa råd, inget att spara på

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petoria
Varför 8600gts när hd3850 kostar lika mycket och är mycket bättre?

Exakt min tanke. HD3850 utpresterar 8800GTS enormt

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Ok allihopa jag har inte alls pengar till att köpa en hel dator så jag skulle veta om det finns ett kort som skulle kunna drivas av ett "sunkigt" nätagg:P
Alltså läs igenom kraven jag har på mitt första inlägg så förstår ni att mina krav på grafikkortet inte är skyhöga.

Permalänk
Medlem

Köp Dom här sakerna
PowerColor Radeon X1950PRO
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341784
och minnen http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301116
Vad har du för nätagg och hur mkt watt kan du kolla upp det?
För dom här grejerna kostar 1444kr ihop så då skulle du kunna köpa ett nytt nätagg också för 600kr (corsair är bra kvalitets nätagg) http://www.inet.se/?page=product&stockid=6909437&a=6909437&

Permalänk

Jag har ett Liteon på 300W räcker det?

Tack för grafikkort tipset är ju precis sånt som jag ville ha:)

EDIT: Vill också säga att jag bara har VGA input på min skärm men det verkar bara vara DVI utgångar på grafikkortet du länkar...
Finns det kablar som kan fixa DVI till VGA?

Permalänk
Medlem

Skulle nog vilja säga att 300 watt ligger på gränsen,.

Skulle satsa på Just det x1950PRO (har haft det själv, var helt okej prestanda, framförallt med tanke på priset) kortet som Emil92 skrev, och så minnet och sen slänga i ett lite bättre nätagg.

Bor du i sthlm så säljer dataprince ut 520 watts agg för 260 kr. Så kan du slänga i ett par fläktar också.

Då hamnar du under 2000 kr och har en MYCKET bättre dator iaf.

Visa signatur

[ Asus M2N32-SLI Deluxe | Amd 64 X2 6400+ Black Edition | 4gb Corsair Dominator 800 mhz ]
[ Asus Geforce 8800GTX 768mb gddr3 | 76gb Raptor 10000rpm [operativ] - 2st 500gb SATA2 16 mb ]

Permalänk

Ok ja 300W verkar vara lite på gränsen och tyvärr bor jag inte i Stockholm...
Men ett corsair 450W verkar räcka för det mesta och jag ser inget skäl till att köpa ytterliggare fläktar då grafikkortet kyler sig själv helt och hållet eller?

Edit: Finns det en risk att nätverksaggregatet inte får plats i mitt chassi?
Finns det kablar som kan fixa DVI till VGA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Exakt min tanke. HD3850 utpresterar 8800GTS enormt

aldrig att ett 3850 tar ett 8800gts

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naruto
aldrig att ett 3850 tar ett 8800gts

Jag tror att han syftar på ett 8600gts då det är det kortet som skrivs om i det han citerat , men försök att hålla dig till det tråden handlar om istället...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasSpieler
Ok ja 300W verkar vara lite på gränsen och tyvärr bor jag inte i Stockholm...
Men ett corsair 450W verkar räcka för det mesta och jag ser inget skäl till att köpa ytterliggare fläktar då grafikkortet kyler sig själv helt och hållet eller?

Edit: Finns det en risk att nätverksaggregatet inte får plats i mitt chassi?
Finns det kablar som kan fixa DVI till VGA?

Köp corsair 450w bättre och ha ett bra nätagg än ett dåligt 520w.
Nästan alla datorer har ett ATX nätagg i datorn och det är inte troligt att du har något annat. Angågende DVI till VGA så brukar man få med en adapter(tror man jämnt får det) så det borde inte vara något problem. Såg nu att dom hade sänkt priset på ett corsair nätagg på komplett 550w kostar bara 100kr mer än 450w kanske värt det? Tänkte ju på frakten blir från två ställen. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340649

Permalänk

Ok kommer nog att köra på det där grafikkortet, minnena, och 550W nätagget du tipsa om, slipper jag ju dessutom skaffa nytt nätagg när jag ska bygga eget sen...
Men en till fråga...
Det här med antistatskydd som man ska ha när man håller på inuti datorn är det nödvändigt eller räcker det med att "grunda" sig själv genom att ta på metallen i chassit, tänkte så jag inte kortslöt systemet när jag skulle byta ut allt:P
Finns det nå bra att tänka på när man byter ut massa saker i datorn så får ni gärna tipsa om detta också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasSpieler
Ok kommer nog att köra på det där grafikkortet, minnena, och 550W nätagget du tipsa om, slipper jag ju dessutom skaffa nytt nätagg när jag ska bygga eget sen...
Men en till fråga...
Det här med antistatskydd som man ska ha när man håller på inuti datorn är det nödvändigt eller räcker det med att "grunda" sig själv genom att ta på metallen i chassit, tänkte så jag inte kortslöt systemet när jag skulle byta ut allt:P
Finns det nå bra att tänka på när man byter ut massa saker i datorn så får ni gärna tipsa om detta också!

Du kan ju ta i ett element:) Om du ska ta i datorchassit går inte om inte datorn är på har jag för mig. Men jag tror det kan bli kortsluttning om man rör vissa delar på grafikkort (gula tror jag)? Om man inte tagit i element eller liknande.