Permalänk
Medlem

yep, kul att se thermalright på topp igen.

Men som sagt, man måste ta flera saker i åtanke.

Personligen, vill jag kunna byta fläkt. Vissa Zalman kylare tex. går inte detta.
Sedan måste man också tänka på flöde, vissa kylare är bra på att sprida luften i chassit, medans andra är bra på att "blåsa" ut den. Genom att ha ett bra flöde kan det löna sig att vända fläkten så att den blåser genom kylaren och UPP i en utblås fläkt eller bak på chassit.

I vilket fall som helst, fint test.

Jag kan dock rekomendera en fin "liten" kylare från Thermalright XP-90.
Den tar en 90 fläkt och är himla bra.

Dock sprider den endast luften runt om och inte direkt ut, men om någon vet andra bra låga HTPC kylare, får ni gärna säga till.

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra och läsvärt test.

Tycker det duger alldeles utmärkt att ni testar ljudnivån subjektivt. I alla fall betydligt bättre än att bara mäta dB. Just p.g.a. att örat uppfattar ljud olika...

Dock undrar jag litet över vilken typ av bakgrundsljud ni har i den miljö ni testar. Ni skriver att ni kör i öppen testbänk, utan chassifläktar, men lyssnar ni på ljudnivån i samma bänk, eller gör ni det vid ett separat test där ni inte har någon störande hårddisk och/eller nätaggregat?

Finns ingen anledning att slarva med sådana saker bara för att man gör en subjektiv bedömning, menar jag.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Just PWM-funktionen är ett jävla gissel för oss testare. Eftersom alla moderkort verkar hantera dedär olika, och dessutom ha helt godtyckliga lägen för funktionen är det i princip omöjligt att använda PWM i en sån här recension. Vi ska dock ta en fundera och se vad vi kan göra bättre till nästa gång.

Det finns ju separata fläktkontroller för både PWM och vanliga pottar, så det borde ju gå att komma runt? I vilket fall: bara koppla vilken fläkt som helst till en fanmate eller liknande kan väl inte vara ett problem?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bra test som vanligt från Sweclockers men varför var inte denna kylare med? http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=THEIFX-14
vet inte om den är ny för 08 men den kan inte vara speciellt gamal heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liorcifer
Bra test som vanligt från Sweclockers men varför var inte denna kylare med? http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=THEIFX-14

Oj, jäklar vilken stor kylare!

Den hade varit intressant att ha fått sett jämföras med de andra bjässar som är med i testet. Men som alla vet går det inte att få med allt alla gånger. Kanske kan bli en uppdatering som med grafikkortstestet?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Det finns ju separata fläktkontroller för både PWM och vanliga pottar, så det borde ju gå att komma runt? I vilket fall: bara koppla vilken fläkt som helst till en fanmate eller liknande kan väl inte vara ett problem?

Den bakomliggande tanken med alla av våra recensioner är att vi testar det man får med i paketet. Man ska kunna läsa en recension på SweClockers och få samma resultat när man provar hemma. Därför känns det fel att sväva ut med fläktkontrollers, andra fläktar och liknande.

Omkoppling till 5 eller 7 volt skulle däremot fungera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av liorcifer

Det finns alltid modeller som saknas. Med denna recension har vi testat nästan alla intressanta processorkylare på marknaden.
IFX-14 ska vi dock försöka få tag på till nästa gång.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Den bakomliggande tanken med alla av våra recensioner är att vi testar det man får med i paketet.

Och så använder ni inte den medföljande kylpastan?

Med fläktkontroller menar jag alltså bara enklast möjliga kontroller som konsekvent kan ge vettiga mätvärden vid konstanta spänning - inget tempstyrt jox eller liknande som bara ställer till det!
Men en test med tex 5 och 7 volts omkopplare för alla fläktar skulle räcka långt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Man ska kunna läsa en recension på SweClockers och få samma resultat när man provar hemma.

Fast det blir ju aldrig samma, ni testar ju kylarna på en öppen testbädd dvs utan chassi i ett rum som det är 23c i, så svalt brukar det inte vara i chassin.

Det bästa hade ju varit om ni hade tagit ett populärt chassi som har lagom många fläktar i och testat kylaren med moderkortet monterat i chassit.

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra test, blir användbart när det börjar bli dags att köpa en ny processorkylare. 2, eller egentligen 3 anmärkningar bara.

1. I specifikationerna till den första kylaren står det att det är en 92mm fläkt, senare på samma sida står det att den är 120mm.

2. Det står fortfarande "Vandetta" i testresultatet.

3. Jag skulle gärna ha sett att ni hade testat de medföljande kylpastorna också, eftersom det för de flesta kommer vara dem man använder.

Permalänk
Medlem

Jag kör Mine Rev. B. Monterade den nyligen på ett GIGABYTE GA-MA790FX-DQ6 AM2+ moderkort. Jag blev tvungen att kapa ner halva tryckdetaljen på fästet för att flänsarna på moderkortet tog emot. Men jag är annars supernöjd med ljudnivån och prestandan. Då fläkten är inkopplad på moderkortet snurrar den i ca 700-900 varv och låter mycket mindre än nätagget. En fröjd för örat. Processortemperaturen på X2 4000+ är ca 35 grader. Har ännu inte överklockat men det finns mycket spelrum för det.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

men dra in infinity i det nya också så man kan jämföra

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk

Bra test och min Ultra 120 regerar fortfarande.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Synd för Thermaltake Max Orb den lyckas nästan nå upp till den gudomliga Dragon Orbs nivå

Min personliga favoritkylare är och förblir dock Asetek`s Vapochill micro --> http://www.legitreviews.com/article/257/1/

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Noctua har gjort en ny kylare o ny fläkt, och det har också Scythe gjort! Ni glömde enligt mig en av de viktigaste: Scythe Mugen!

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Noctua har gjort en ny kylare o ny fläkt, och det har också Scythe gjort! Ni glömde enligt mig en av de viktigaste: Scythe Mugen!

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5941&page=5

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecka.L
Tack för ett bra test, blir användbart när det börjar bli dags att köpa en ny processorkylare. 2, eller egentligen 3 anmärkningar bara.

1. I specifikationerna till den första kylaren står det att det är en 92mm fläkt, senare på samma sida står det att den är 120mm.

2. Det står fortfarande "Vandetta" i testresultatet.

3. Jag skulle gärna ha sett att ni hade testat de medföljande kylpastorna också, eftersom det för de flesta kommer vara dem man använder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Och så använder ni inte den medföljande kylpastan?

Tack för synpunkterna. Det ska vara rättat nu. Angående kylpastorna är det något vi har diskuterat länge och noga. Vi körde några grafikkortskylare med medföljande kylpasta, och då blev det ett jäkla liv åt andra hållet. ("Vem fan spenderar 600 kr på en kylare och sen använder det medföljande skräpet?")

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Citat:

[("Vem fan spenderar 600 kr på en kylare och sen använder det medföljande skräpet?")

Kunde inte sagt det bättre själv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viggen
Jag gillar inte den där push-pin monteringen.

Håller med. Den känns alldeles för osäker.

Permalänk
Medlem

bra och intressant test!
blev rejält sugen på Noctua NH-U12P nu.

Visa signatur

cpu: Intel Core 2 Duo E6300 | mobo: Asus P5B P965 | ram: 3GB Corsair XMS2 DDR2 800MHz | gfx: Asus GeForce 8600GT 512MB
hdd: 3.0TB | psu: Hiper Type-M 530W | chassi: Lian Li PC-V1000B+ II
server: Intel P4 3.2 GHz, 2048MB, Corsair TX 750W, 4.8TB, Antec P182 || wan: 100/100 Mbit/s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Bra test och min Ultra 120 regerar fortfarande.

Mvh

Men hur står den sig mot en Thermalright IFX-14 tror du?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för synpunkterna. Det ska vara rättat nu. Angående kylpastorna är det något vi har diskuterat länge och noga. Vi körde några grafikkortskylare med medföljande kylpasta, och då blev det ett jäkla liv åt andra hållet. ("Vem fan spenderar 600 kr på en kylare och sen använder det medföljande skräpet?")

Förstår inte vad det är för hysteri med silverpastor. Som dessutom torkar snabbt och inte tål minus.

Tackar vet jag Artic's Ceramique pasta (den brukar följa med de flesta).

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Thermalright Ultra-120 blev man sugen på. Smaskens. Vill ha.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Men hur står den sig mot en Thermalright IFX-14 tror du?

Enligt detta testet så får Ultran känna sig besegrad iaf.
http://www.pcper.com/article.php?aid=485&type=expert&pid=5
Men för 700kr frågar man sig om den är värd det?

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Synd för Thermaltake Max Orb den lyckas nästan nå upp till den gudomliga Dragon Orbs nivå

Min personliga favoritkylare är och förblir dock Asetek`s Vapochill micro --> http://www.legitreviews.com/article/257/1/

Vapochill micro är sexig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta varför ni använder kubikfot per minut istället för kubikmeter per timma alt. minut ?

Visserligen så kan värdet jämföras emellan produkterna, men i andra artiklar har jag sett att ni använder kubikmeter per timma istället.

Dessutom är det metriska systemet standard i europa och dessutom mycket lättare att direkt veta "hur mycket" det är.
55 kubikmeter= 55 000 liter. Mycket enkelt!

Nästa fråga, varför läggs det så mycket vikt vid hur "polerad" kontaktytan till processorn är ? Har man någonsin gjort ett test och påvisat skillnader ? Hur stora i så fall ?
Självklart är planheten otroligt viktig, men en mycket slät (ytjämnhet) yta fäster knnapt i något alls! Det vore intressant med ett test av olika ytjämnheter.

Annars så tycker jag testerna var mycket bra!

Permalänk

Det skulle vara spännande om nån moddade dit en vanlig 120 mm fläkt tex noctua på Nirvana och se hur den då står sig mot TRUE och andra kylare.

Visa signatur

Lian-Li PC7 V3 scand | Intel E6750 @ 3.6 GHz | Gigabyte P35 DS3 | Corsair 2x1024 mb PC6400 Cl4 | Corsair 520w | Scythe Infinity | Inno3d 8800gts 320 mb @ 621/918/1512 | WD 500gb AAKS |4 x Nexus "real silent" | Scythe KamaMeter |

Tempz:proc: ~40 idle, ~70 load, graf: ~60 idle, ~75 load

Permalänk
Medlem

Hej! jag undrar vad det är man mäter tempsen på vid flerkärniga processorer, kärnorna eller på cpu-värdet?

Visa signatur

|Antec p182|Corsair HX 620w|Gigabyte P35-ds4|intel core 2 duo E6850@3ghz|4x1024mb corsair XMS2 6400 c4|Leadtek 8800gts 512MB|Hdd 1st samsung 320gb 1st samsung 300gb|

Permalänk
Medlem

Jaa, inte har ni Sweclockers-testare det lätt Och ni har antagligen rätt i att om man en gång köper en ny kylare istället för standardkylaren så använder man ofta inte den medföljande kylpastan, jag har en Intel standardkylare och inte ens jag använder den medföljande kylpastan.

Dock tror jag att det ändå finns en hel del som använder den medföljande pastan, och den behöver väl inte alltid vara dålig heller? Det kanske inte är något skräp som kommer med, utan en ganska högpresterande kylpasta. Och om den inte är så viktig, varför skriva negativt om att det medföljer en "snålpåse" kylpasta, när det lika gärna inte skulle behöva finnas någon sådan alls?

För övrigt, tack igen för ett bra test, får hoppas att det blir en chassi-recension snart, om det nu finns någon intressant uppflöljare till P180-190/Antec 900..

Permalänk
Medlem

Zerotherm fortsätter imponera på mig, deras grafikkortskylare är också mycket bra. Mycket bra test SweClock!

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Inte för att gnälla men det kan inte vara vatten eller etanol i heatpipesn, för vatten har, som bekant, e kokpunkt på 100*C och etanol 78*C. EN processor kommer i stort sätt aldrig upp i de temperaturerna och ännu mindre gör kylaren det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Inte för att gnälla men det kan inte vara vatten eller etanol i heatpipesn, för vatten har, som bekant, e kokpunkt på 100*C och etanol 78*C. EN processor kommer i stort sätt aldrig upp i de temperaturerna och ännu mindre gör kylaren det.

Vågar påstå att det hela har med trycket att göra i rören.
Vakuumera en behållare och sätt handen under den så kokar vattnet nästan direkt.

(Vet dock inte vad som finns i rören) Men kokpunkten säger inte mycket, trycket är avgörande.