Permalänk
Medlem

Regelbundna frysningar och surr

Hej, min dator har börjat bete sig lite konstigt den senaste tiden. Den fryser sig nämligen i ett par sekunder då och då samtidigt som jag hör ett surrande ljud från vad jag tror är en av hårddiskarna. Det händer oftast när jag spelar vilket leder till irriterande dödsfall i wow och liknande:P. Kan förklara förloppet lite.
När som helst när jag gör ett kommando, vilket som helst,(har aldrig hänt om jag inte rör någon knapp eller musen) så surrar det till i hårddisken och hela bilden fryser sig. några sekunder senare hör man nån form av knäppande ljud från hårddisken och allt fungerar normalt igen. Det skumma är att jag kan röra muspekaren samtidigt som allt annat står stilla:S. Det surrande ljudet kan kanske bättre beskrivas som ett väsande så jag vet inte om det kommer från hårddisk eller grafikkort då dom sitter ganska nära varandra. Jag har provat att flytta över allt till en precis nyinköpt HDD men med samma problem. Nån som har en aning om vad problemet kan vara?, systemet är i sign och systemet är oklockat med senaste drivrutinerna till alla komponenter.
Problemet uppstog efter att jag installerat mitt ljudkort och tryckt i de sista 2Gb ramminne så jag ska prova att rycka 2 minnesstickor idag och se vad som händer.

Tacksam för svar

Visa signatur

WS: i7 920@3,8Ghz HT on | Corsair H50 | Gigabyte X58A UD7 | 6Gb Corsair dominator 1600MHz | VTX3D 5850 | Intel X25 G2 80Gb | WD green 1Tb | HX750 | Define R2 Black ||
Laptop: Acer TimelineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Jag hade liknade problem för lite mer än ett år sedan, också i WoW faktiskt.
Hårddisken började klicka och det frös i samma takt.

Det var en överhettad hårddisk som var mitt problem. Löste sig efter jag fixade bättre ventilation i lådan. Det var en varm sommar och jag hade över 30 grader inomhus...

Permalänk
Medlem

Ok, konstigt att det har börjat hända när det lider mot kallare tider:P Visserligen har jag fullt i hårddiskracket men när jag känner på disken känns den inte speciellt varm. Men jag får väl testa med att montera disken i en 5,25" plats och se om det hjälper. Kanske får investera i en fläktkontroll med eftersom jag tycker att mitt DQ6 ger lite dåligt med spänning till fläktarna som jag har anslutit:S För det går väl inte att justera manuellt va?

Visa signatur

WS: i7 920@3,8Ghz HT on | Corsair H50 | Gigabyte X58A UD7 | 6Gb Corsair dominator 1600MHz | VTX3D 5850 | Intel X25 G2 80Gb | WD green 1Tb | HX750 | Define R2 Black ||
Laptop: Acer TimelineX 3820TG