Permalänk
Robot

Vattenkylt P180B PA120.3

Halvfärdigt P180B.
Radiatorn ska vändas, grafikkortet saknar några delar för vatten(adapter och mosfetflänsar), hårddiskar ska placeras på golvet efter att pumpen flyttats, DVD-läsare får plats längst upp och fästen till denna ska tillverkas.
Slangar och kablar ska kortas ner och sleevas och fläktarna ställs på 7V.

Eventuellt ska moderkortsplåten vändas tillbaka till orginalposition men jag gillar nätagget i toppen och hårddiskar i botten så det får nog vara kvar som det är nu.

Allting görs klart senare när delar till grafikkortet kommit och skolhetsen(labbar, inlämningar och tentor) har lugnat ner sig.

Besök albumet: Vattenkylt P180B PA120.3 av dsk

Permalänk

nice nice nice!!!

8p!

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

BLir nog fin fint. 9p

Visa signatur

13900K - RTX 4080 GAMING X TRIO - ROG Strix Z690-F - 32GB Kingston Fury 6000MHz CL36 - Seagate Firecuda 530 2TB - ASUS ROG Thor II 1200W - Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit - be quiet! Pure Loop 2 FX 360mm

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat, se till att gör klaart så blir det super;)

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

10P PGA vattenkylningen -2P PGA Chassi valet.. totalt 8P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
10P PGA vattenkylningen -2P PGA Chassi valet.. totalt 8P

Mja. Synd att förstöra ett redan fungerande chassi.
Ser riktigt trevligt ut annars.

Permalänk
Avstängd

jävligt snyggt faktiskt. men en fråga bara (inte kritik alltså): varför just p180 om du endå river ut allt?

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Medlem

Mer sånt här. Får vi ser temperaturer också sen när du har fått dit block på gpun.
10p från mig. Det är sånna här saker som ska vara i galleriet, inte en massa "här är min datorhörna" som är fullproppad med julgransbelysning.

Jobba hårt nu så vi får se fina temperaturer sen.

Bra jobbat!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

blade80, där sa du nåt. Man är redigt trött på *här är min hörna*.

Mycket snyggt gjort med slakten och framförallt radiatorplåten framme i fronten. Dock så har du ju inga fria luftvägar där framme även om de nu igentligen inte har så jättehög negativ påverkan om de kommer till klockning. Kanske front-luckan körs öppet till och med.

Shroud har du köpt också

Blir nog bra fräsht de här.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glenn9
jävligt snyggt faktiskt. men en fråga bara (inte kritik alltså): varför just p180 om du endå river ut allt?

Jag gillar inte chassin med massa lull-lull som jag ändå inte använder. P180's utseende gillar jag dock så det enda rätta är ju att riva ur allt och låta utsidan vara intakt.

Det blir inte så mycket gjort på detta förrens allting till grafikkortet kommit, ny pump är på ingång också.

Fronten har jag kommit fram till att den ska bytas ut helt, dvs hela plåtdelen. Det är lite problem med sidorna då de hakar fast i fronten men det får lösas på något sätt.
DVD-läsarens plåtupphängning blir allra bäst om den limmas fast i taket, alternativt tejpas med någon slags dubbelhäftande neoprentejp.

Kul att det uppskattas iaf, detta är ju som synes lite expriment innan det ska göras klart på allvar lite senare när jag fått full tillgång till skolans labb och maskiner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Jag gillar inte chassin med massa lull-lull som jag ändå inte använder. P180's utseende gillar jag dock så det enda rätta är ju att riva ur allt och låta utsidan vara intakt.

Det blir inte så mycket gjort på detta förrens allting till grafikkortet kommit, ny pump är på ingång också.

Fronten har jag kommit fram till att den ska bytas ut helt, dvs hela plåtdelen. Det är lite problem med sidorna då de hakar fast i fronten men det får lösas på något sätt.
DVD-läsarens plåtupphängning blir allra bäst om den limmas fast i taket, alternativt tejpas med någon slags dubbelhäftande neoprentejp.

Kul att det uppskattas iaf, detta är ju som synes lite expriment innan det ska göras klart på allvar lite senare när jag fått full tillgång till skolans labb och maskiner.

Varför vill du byta pump?
Vad ska du byta till?
Är den inge bra eller låter den för mycket?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Varför vill du byta pump?
Vad ska du byta till?
Är den inge bra eller låter den för mycket?

Den väsnas lite men inte så farligt men främst vill jag ha en mindre pump.
Insåg att det var lite overkill med en D5 så kör på en klenare men tystare pump istället. Jag har inte så höga tryckbortfall så det skulle till och med gå med en D-Tek dB-1 men då är det på gränsen.

Permalänk
Avstängd

En grej, det är att jag inte fattar varför man har vattenkylning. Om nått börjar läcka da. Det är inte direkt bara att köpa en ny dator för 30k igen.

Visa signatur

OBS!Mitt gamla magic_shoot inlogg är borta! Detta är mitt nya. Bara satt du vet! Dator: amd x2 3600+,asus m2npv-vm,aeroengine2,2gb,80gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magic_shoot
En grej, det är att jag inte fattar varför man har vattenkylning. Om nått börjar läcka da. Det är inte direkt bara att köpa en ny dator för 30k igen.

Jag har kört vattenkylt i 6 år nu och aldrig har det hänt något för mig. Men även om komponenterna kommer i kontakt med vatten så betyder det inte att dom går sönder, det betyder verkligen inte att allt går sönder hur som helst.
Varför ska man köra vattenkylt säger du, ja för att få ett tyst system som är svalt och klockar bra så måste man köra vattenkylt. Man kan komma långt med bra luftkylda komponenter också men inte lika långt. Du borde läsa på lite om vattenkylning så ser du hur pass liten risk det är för läckage.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magic_shoot

De är inte alls ovanligt att man som nybörjare har många tankar just som dig, men för oss som har hållt på ett tag så vet vi vad vi håller på med och säkerhetsmässigt så har mycket av just detta förändrats mycket genom åren. De finns en hel del möjligheter man kan tillämpa med vattenkylning vilket ja själv tycker är riktigt härligt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
De är inte alls ovanligt att man som nybörjare har många tankar just som dig, men för oss som har hållt på ett tag så vet vi vad vi håller på med och säkerhetsmässigt så har mycket av just detta förändrats mycket genom åren. De finns en hel del möjligheter man kan tillämpa med vattenkylning vilket ja själv tycker är riktigt härligt.

Okej, tänkte bara det att det är dumt att riskera att nått går sönder för en dator man köpt för ungefär 30k. Men provar man och ser att det funkar så självklart fortsätter man väll med det då. Fast jag kommer nog alldrig och testa det.

Visa signatur

OBS!Mitt gamla magic_shoot inlogg är borta! Detta är mitt nya. Bara satt du vet! Dator: amd x2 3600+,asus m2npv-vm,aeroengine2,2gb,80gb

Permalänk

jag bytte till vattenkylt för ljudnivån och att få stabila temps, och det har jag fått. jag kommer inte att bygga en fläktkyld burk igen.

Visa signatur

Varför göra det enkelt?

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering idag.
Satte i block till grafikkortet och det verkar funka fint... ska se till att skaffa fler buntband bara som lite extra säkerhet mot läckage men det behövs inte.
Jag får lov att skära bort slangarna från plastnipplarna, de sitter så förbaskat hårt. Metallnipplarna går det bättre med massa våld att få loss så det är ju inget krav med slangklämmor om man kör 10mm ID på 1/2"-nipplar.

Nästa helg blir det att fixa hållare till DVD-läsare i toppen och sätta fast pump och hårddisk i botten(behåller slang som vibrationsdämpare, funkar skitbra).
Shrouden till radiatorn ska bort också och fönsterlist ska införskaffas för att täta runt radiatorn.

Nästa uppdatering efter det blir ny frontplåt, sedan är jag klar med bygget... och kan börja bygga nästa.

Permalänk
Medlem

Har planer på o göra liknande med mitt p180. Hur gick du tillväga när du vände moderkortsplåten, borra popnitarna och dit med nya efteråt? Passar det bra med 120mm hålet i toppen gentemot PSUn?

Visa signatur

Mmmm så!