Funderingar kring vattenkylning, ännu en tråd.

Permalänk

Funderingar kring vattenkylning, ännu en tråd.

Då jag är på väg (under 2008) att införskaffa en ny dator hade jag också tänkte att överge luftkylning, jag är dock inte tillräckligt hemma på vattenkylningsfronten för att veta vilka delar jag bör inhandla för delar.

Radiator och Pump är jag relativt säker på, en Eheim 1046 och en radiator från Innovatek's BIX-serie, anting 120x3 eller x2.

Men när det gäller vattenblock är jag relativt bakom flötet. Jag kommer vilja överklocka en Yorkfield processor, frågan är alltså vilka vattenblock som presterar bäst, som jag har förstått går det i stort sätt med alla vattenblock ute på marknaden, men finns det något block som är lika vida känt som Thermalright Ultra 120 Extreme? Det jag är ute efter är självklart det effektivaste blocket när det gäller flödet/kylning.

Sedan när det kommer till grafikkortet funderar jag på ett 8800GT och då är ju den självklara frågan om vilka block som är rekommenderade till det? (Ska också vattenkylas)

Permalänk
Medlem

Till processorn skulle jag tagit D-Tek Fuzion med Nozzle Pack

För grafikkortet skule jag tagit detta EK Block;

http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=113_39...

Visa signatur

-- Arkade --

Permalänk

När det gäller D-tek så är de ganska framstående på vattenblock sidan, eller hur?

Finns det några test som gjorts som visar hur bra respektive block presterar? (Har sökt runt lite men kan inte hitta det, är kanske dålig på att leta men har svårt att hitta test överhuvudtaget på vattenblock)

Arkade: Tack för förslagen, har tittat på dem innan!

[EDIT] Efter att ha läst denna tråd så har jag ändrat mig vad det gäller radiatorer, det verker som att ThermoChill's PA serie är den absolut värdefullaste av dem.

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas en del tester längst ner på http://www.coolerkit.dk/, ofta är det rätt nya saker.

Kan ju inte annat än rekommendera PA Serien.

Visa signatur

-- Arkade --

Permalänk

Tack ännu en gång Arkade!
Jo, PA-serien verkar mycket bra..
CoolerKit verkar ha en bra samling recensioner!

Vet någon vad frakt priset går på från UK? (t ex Chilled PC)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikkel Öhrman
Tack ännu en gång Arkade!
Jo, PA-serien verkar mycket bra..
CoolerKit verkar ha en bra samling recensioner!

Vet någon vad frakt priset går på från UK? (t ex Chilled PC)?

Jag ska beställa lite grejer därifrån under de närmsta dagarna, så kan återkomma med frakt då.

Permalänk
Medlem

25£ är standard från Chilled PC till Sverige men vid beställningar över 150£ så kostar det 15£.

Visa signatur

-- Arkade --

Permalänk

Thewli: Tack så mycket, men nu han ju Arkade före.. ^^ Av ren nyfikenhet, vad är det du ska beställa för delar (om det är vattenkylning vill säga..)

Glöm inte att du inte ska citera det senaste inlägget, tar onödig plats
------------

Arkade, Jag antar att du har beställt från Chilled PC? Vad är dina erfaranheter? Kundservice? Leverans? Hastighet? Tack för dina snabba svar.. ^^

-----------

15£ är inte alls en hemsk siffra, nu när pundet är relativt lågt också.. Det gör det definitivt värt att beställa från Chilled PC.. ^^

(sparar några hundralappar man kan lägga på modifikationer!)

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre blir det med nozzle pack till Fuzion?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mockasin
Hur mycket bättre blir det med nozzle pack till Fuzion?

Ca 2-5 grader ska tempen sänkas med.

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk

Mockasin, jag har hört det det som DAfud pratar om.. (sen jag fick förslaget har jag kollat runt lite) 2-5 grader verkar det vara..

------

Det med "lapping" verkar vara värt sina pengar.. även det ska sänka med några grader..

------

Har funderat lite på om det går att använda sig utav någon sorts olja, funderar lite på transmission olja, det leder ju absolut ingen ström, flyter t o m lättare än (batterivatten) och det ska ha högra värme-konduktivitet.. Stämmer detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Thewli: Tack så mycket, men nu han ju Arkade före.. ^^ Av ren nyfikenhet, vad är det du ska beställa för delar (om det är vattenkylning vill säga..)

Glöm inte att du inte ska citera det senaste inlägget, tar onödig plats

Sry, citerar iallafall =D

Jag får betala £16 för frakten hit, slutsumman landar på £190.
Beställde en PA120.3, D-Tek Fusion-GFX, 120.3 Rad Grill with Mounting Holes, XSPC Bay Reservoir (Clear), lite Tygon R-3603, samt ett par Yate Loons och ytterligare lite småsaker. Ska kompletteras till redan befintliga kylningen i sign.

Permalänk
Medlem

Re: Funderingar kring vattenkylning, ännu en tråd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikkel Öhrman
...
Radiator och Pump är jag relativt säker på, en Eheim 1046 och en radiator från Innovatek's BIX-serie, anting 120x3 eller x2.

Du borde välja en kraftigare pump. Jag har Eheim 1048 och anser den vara i klenaste laget. Jag kör enbart kylning av CPU just nu och då funkar den fint, men när man adderar fler enheter blir det värre. DDC-Ultra är den bästa i rimlig storlek och hyfsat pris. Iwaki har värstingpumpar men de kostar från 2000 SEK.

Om du byter upp dig till en starkare pump så kan jag rekommendera EK Supreme om du vill kyla CPU maximalt (D-Tek FuZion är näst bäst... men mindre restriktiv så pumpen kan du spara in på med FuZion).

PA 120.3 är en bra radiator. Visserligen spöar HW Labs Black Ice GT Stealth den vid full fläkthastighet, men då lever det om för mycket anser jag... Vid lägre fläkthastighet är PA 120 klar vinnare.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]