Behöver man antivirus till Vista?

Permalänk
Medlem

Behöver man antivirus till Vista?

Ska lägga in Vista på min dator och funderar lite över antivirus program osv. Behöver man det i Vista eller? Och kommer mitt Nod32 och Sygate Personal firewall fungera i VIsta?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Ja man behöver väl det lika mycket som i XP.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

om du ser till att ha senaste versionen av nod32 så ska det fungera fint. Sygate personal firewall är nerlagd sedan länge och jag avråder dig från att använda det. Kör istället exempelvis med comodo firewall som är gratis och fungerar finfint.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Jag tycker Windows Vista Brandvägg är nog bra, bara onödigt att lägga in en till.
Jag använder Avast som är gratis och finns att ladda när här: http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Jag tycker Windows Vista Brandvägg är nog bra, bara onödigt att lägga in en till.
Jag använder Avast som är gratis och finns att ladda när här: http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html

Tja nu när det väl finns gratis brandväggar så kan man mycket väl använda en för att få bättre skydd. Windows brandvägg är väl inte överdrivet bra enligt de tester man läst.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Vistas brandvägg är ju bättre än XP´s då man måsta tillåta båda programmet och portarna det använder i brandväggen för att det ska fungera.
Vad är det för testet du läst?

Permalänk

Bästa brandvägg som är gratis iallfall till vista är Comodo 3.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk

Bästa brandvägg som är gratis iallfall till vista är Comodo 3, slår även många icke gratis versioner enligt tester.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk

Lånar tråden lite.
Ska bygga ihop ny dator och installera win Vista Business 64bit på den. Håller på att ladda ner lite gratisprogram så jag har det redo. Har nu laddat ner Comodo 3 brandväggen eftersom den enligt er verkar bra.

Hur är det med virusprogram. Vilket är det bästa gratis 64bit virusprogrammet ni kan rekomendera till Vista?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Lånar tråden lite.
Ska bygga ihop ny dator och installera win Vista Business 64bit på den. Håller på att ladda ner lite gratisprogram så jag har det redo. Har nu laddat ner Comodo 3 brandväggen eftersom den enligt er verkar bra.

Hur är det med virusprogram. Vilket är det bästa gratis 64bit virusprogrammet ni kan rekomendera till Vista?

avast. Vidare när du installerar brandväggen så kommer du att få två alternativ, att installera brandväggen + något ytterligare program eller bara brandväggen. Installera bara brandväggen, det andra programmet kommer att ställa ofantligt många frågor när man installerar program.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
avast. Vidare när du installerar brandväggen så kommer du att få två alternativ, att installera brandväggen + något ytterligare program eller bara brandväggen. Installera bara brandväggen, det andra programmet kommer att ställa ofantligt många frågor när man installerar program.

Ok, tack för hjälpen

Edit: Står något på avast om att man ska registrera och har 60dagars trial. Gäller dessa 60 dagar utan registration och registration är gratis eller kostar det efter 60 dagar?

Permalänk
Medlem

Utan. Registrera är gratis och då är det gratis även efter trial.

Visa signatur

Dator: A64 3200+ | 1024 Corsair Value | K8N NEO Platinum | Sapphire 9600 pro | Viewsonic V2235WM | 160 GB Seagate SATA | 200 GB Seagate ATA | NEC 3500A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daboo
Utan. Registrera är gratis och då är det gratis även efter trial.

Ok, tack så mycket för hjälpen :). Är det någon som har något att tilllägga eller rekomenderar något annat gratisprogram är ett PM välkommet.
Nu måste jag gå och plugga kemi... Fyfan vad ointressant...

Permalänk
Avstängd

Lite off topic men har ett samband iallafall... Är det någon som vet varför det inte finns något Operativsystem med inbyggt antivirusskydd redan från början?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

För att EU säger ifrån.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd

Tycker inte EU ska lägga sig i vad MS gör får nått, det är ju deras produkter som dom har gjort och bestämmer över?!
Nu ska dom börja utreda om Internet Explorer ska få följa med Windows, helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Lite off topic men har ett samband iallafall... Är det någon som vet varför det inte finns något Operativsystem med inbyggt antivirusskydd redan från början?

ett operativsystem ska helst inte behöva ett antivirus program över huvud taget

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
ett operativsystem ska helst inte behöva ett antivirus program över huvud taget

Nej men det är ju något av en utopi... visserligen så är ju linuxvarianterna nästan helt fria från skadlig kod.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Nej men det är ju något av en utopi... visserligen så är ju linuxvarianterna nästan helt fria från skadlig kod.

utopi tycker jag nog inte, det är snarare så att windows är det enda operativsystemet där det behövs.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Red Beaver: bara om du tänkt installera virus

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Tycker inte EU ska lägga sig i vad MS gör får nått, det är ju deras produkter som dom har gjort och bestämmer över?!
Nu ska dom börja utreda om Internet Explorer ska få följa med Windows, helt sjukt.

Det har med monopol att göra

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
utopi tycker jag nog inte, det är snarare så att windows är det enda operativsystemet där det behövs.

Hade Linus haft högst uppskattat 700 miljoner användare så hade det nog funnits en del virus till det med.

Jaja siffran stämmer nog inte för fem öre men ni fattar poängen.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB