hjälp med inköp av ny hemmabio!...

Permalänk
Medlem

hjälp med inköp av ny hemmabio!...

Jag skall köpa en ny hemmabio och har tittat runt lite och hittat följande

Denon AVR 2808
http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/denon_a...

Dali Ikon 5 http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/golv/dali_ikon...

Dali Ikon 1 http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/stativsmaa/dal...

Dali Ikon Vokal 2 http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/center/dali_ik...

Dali Ikon Sub
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/subbas/dali_ik...

Detta landar på den nätta summan 36.000:- +kablar för 4-5000 och det är kanske lite väl mycket att lägga på en gång, jag har även sneglat på Denon AVR-3808 som har lite finare komponenter rakt igenom men inte minst 4 HDMI ingångar i stället för 2 som 2808 har frågan är bara om det är värt merkostnaden. http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/denon_a...
Jag har svårt att förstå en TV med bara 2 HDMI när man kommer att behöva bortåt 5-6 st till allt som man skall ha (om man skall ha allt) DVD, Xbox 360, PS3, HTPC, Någon högupplöst standalone spelare och Digitaltvmottagare allt kommer ju att vara HDMI inom snar framtid
Jag har redan en Denon DVD1930 som jag inte kommer att byta ut, den är nämligen nästan nyköpt. Annars är jag sugen på en Denon DVD-2930 http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/dvd-spelare/deno...

Men detta blir för dyrt för att köpas på en gång så det kommer att inhandlas i denna ordning:
1, Receivern
2, Subbas
3, Frontar
4, Center
5, bakkanaler

Jag har bestämt mig för att jag skall ha en BRA hemmabio, i dag sitter jag på en Harman/Kardon AVR-3000, Denon DVD-1930, Cerwin Vega DX5 som frontar, Infinity Reference 100 center och Infinity Reference 11 som bak kanal. Skulle hellre ta ett par Dali Ikon 6 som frontar men min sambo satte sig på tvären hon tycker att det skall vara så små högtalare som möjligt (hon tycker att Ikon 1 är för stora så det var mycket förhandlingar fram och tillbaka för att få henne att gå med på en golvhögtalare) tilläggas skall att det kommer att lyssnas mycket på musik också allt från Nils Löfgren, metall till pop Danny (sambon).

Men eftersom jag redan har högtalare så får det bli inköp i den ordningen som jag skrev. Blir inte så farligt för plånboken då, räknar med att alla inköp skall vara klara om ca 1-1½ år. Med en början nästa månad.

Nu till min fråga, är det någon som har några bra alternativ till detta paket, har ju sett att det är en del av er som är riktigt seriösa när det kommer till denna bit och inte handlar era prylar på Siba, Fy fan vad jag avskyr tex. Limited Label och Logitech andra billiga skit paket som i sin helhet väger 6,5 kilo.

Tack på förhand

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk

Verkar som du har bestämt dig och har valt ett trevligt paket. Du kommer garanterat att bli nöjd, en bra hembio är en riktigt trevlig sak att mysa med nu på det mörkare halvåret. Hoppas att du har en projektor också så att det är en fröjd för både öga & öra. ;)'

Jag skulle dock kolla på en annan subbas då det finns andra märken som gör bättre saker för samma peng, som SVS & XTZ mfl.... Läs lite på minhembio's subforum för subbasar så hittar du lite fler tips.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Jag har nyligen köpt ny utrustning: B&W:s nya 600-serie (684, 686 + HTM62). Det gick på typ 16500.
Sen köpte jag Denons AVR2307, som duger utmärkt till dessa högtalare och även de som du föreslagit, för 5500:- på netonnet (!). Helnöjd.

Högtalarkablar köpte jag också (QED Anniversary, men Airloc-bananer) på hificables.co.uk.

Så... Om du kan svälja stoltheten och köpa en lite äldre 2307 (som bara har 2xHDMI in) så kan du spara pengar, och den är fullt tillräcklig för att driva dina saker...

Dessutom: BEHÖVER du verkligen 4 st HDMI?

Permalänk
Medlem

burn om du inte har lyssnat på grejerna före så en STARK rekomendation är att lyssna på det först och sen lyssna på kombon Denon AVR 2808+ Dali Ikon 6

och sen varför ska du börja med att handla recievern+sub? inte bättre med att handla receivern och frontarna så du får njuta av Dali glädjen?

Oj såg nu att du precis fick lov att ha golvare för frugan men ikon 6orna är inte så mycket större än 5orna så fixa jag tror du kommer ångra dig senare annars

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

varför sub före frontar?

Jag är lite bas freak, skulle ju inte få någon bas i hemmabion om jag tog bort mina frontar... kör ju så kallat 5.0 nu. Jag har levt med 2*12" cerwin basar i minst 10 år skulle vli tomt utan något som mulrade när jag såg på film.

Sen att köra med 2307an är uteslutet, den har inte DTS HD och Dolby HD.

Jo jag behöver många HDMI ingångar, har ju tänkt att jag skall ha denna stärkare ett antal år kanske så länge som bort åt 10. Då kommer jag att behöva många HDMI, det skulle ha varit 2 ut också men då blev det så satans dyrt 24,000:- är mera än vad jag kan tänka mig för en stärkare, så då får de bli en HDMI splitter om jag skaffar en projje.

LSDBoy, nej jag har ingen projje, men en 42" plasma från pannasonic. Men vem vet? kankse blir en projje med motordriven duk också vad det lider, de är ju ganksa billiga numera. Jag skall kolla på andra basar, det är den enda del som jag tycker är ONÖDIGT dyr. Men jag har varit på HiFi klubben i karlstad och lyssnat på ikon 5 och den subben och det låter ju inte dumt alls... kommer inte att sakna mina cerwin vega efter det iaf

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

Såg att du lyssnar en hel del på Metal. Det gör jag med, och har varit runt och lyssnat på lite olika högtalare. Fastnade bland annat för ett par Audio Physic Yara Evolution. De har dessvärre ingen vidare bas i sig, även fast de är stativare. Dock så låter de detaljerat och framför allt mjukt. Jag tycker det har varit problem att hitta ett par högtalare som inte skär i öronen när man drar på, med tanke på att musiken i sig är ganska vass. Yara Evolution klarade dock detta riktigt bra. Det lät inte alls obehagligt som det gjorde i de Klipsch högtalarna man jämförde med. (RF62 tror jag det var). De enda högtalarna som kommit i närheten där var ett par B&W. Minns desvärre inte vad det var för modell. Någon ur 600-serien.

En annan fördel med Yara Evolution är storleken på dem. De är väldigt smala och diskreta, vilket gör att du kanske kan få köpa golvare trots allt. Desvärre är priset lite högre. De ligger på kring 12000:- för ett par sist jag kollade.

Till dem så borde en Velodyne MiniVee passa bra. En liten diskret sub som ska ha stora potentialer efter vad jag har hört. Bor du i stockholmsområdet så rekomenderar jag en tripp till Ljudmakarn på drottninggatan. Mycket bra service i den butiken. Inga problem att få sitta ner och lyssna ett längre tag om man ringer och pratar med dem först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Verkar som du har bestämt dig och har valt ett trevligt paket. Du kommer garanterat att bli nöjd, en bra hembio är en riktigt trevlig sak att mysa med nu på det mörkare halvåret. Hoppas att du har en projektor också så att det är en fröjd för både öga & öra. ;)'

Jag skulle dock kolla på en annan subbas då det finns andra märken som gör bättre saker för samma peng, som SVS & XTZ mfl.... Läs lite på minhembio's subforum för subbasar så hittar du lite fler tips.

Jag kan tyvärr inte gå in på minhembio på jobbet, det är nöje är filtrerat...
men jag har tittat runt lite på andra ställen och har kommit fram till att Velodyne MiniVee SPL-800i för 5800:- verkar vara en bra bas och mycket liten så att sambon blir nöjd

Av vad jag läst tidigare av dina inlägg så vet du vad du talar om så jag undrar om du hört något om den basen eller om du hört den spela?

Så vitt jag vet så finns det ingen återförsäljare till denna bas i Karlstad så jag kan inte provlyssna.

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

Re: hjälp med inköp av ny hemmabio!...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av burn
Jag skall köpa en ny hemmabio och har tittat runt lite och hittat följande

Denon AVR 2808

Du kan få en Denon 3808 för samma pris om du går med i det pågående gruppköpet på minhembio.com från Tyskland.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=181665&pid...

Jag kan ingenting annat än rekommendera att gå med, jag var själv med i första vändan och sitter nu och njuter av min 3808 och jag sparade ~5000kr.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Hade inte tvekat på Cocas förslag! Synd att jag har en lite lägre budget annars hade jag lätt tagit in med.

Permalänk
Medlem

Re: Re: hjälp med inköp av ny hemmabio!...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Du kan få en Denon 3808 för samma pris om du går med i det pågående gruppköpet på minhembio.com från Tyskland.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=181665&pid...

Jag kan ingenting annat än rekommendera att gå med, jag var själv med i första vändan och sitter nu och njuter av min 3808 och jag sparade ~5000kr.

Jag skall gå med i det köpet i kväll när jag kommer hem från jobbet.

Är det någon av er därute som vet något bra ställe i tyskland där man kan köpa Dali Ikon högtalare? vore ju fint om man kunde spara en krona eller två...

Nu är det bara att vänta på ett gruppköp på Denon DVD 3930.

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

Nu verkar du redan bestämt dig för Denon/Dali kombi men kan väl ändå rekommendera något annat. Jag har tidigare haft B&W, Dali men tröttnat otroligt på det ljudet, B&W hänger inte riktigt med och Dali låter för skrikigt, spelat med olika förstärkare.

Skulle rekommendera Marantz och Audiovector, låter helt sagolikt, även i 2-kanal. Mycket mer detaljer men inte ansträngt och vasst som Dali.

Detta är vad jag tycker så bli inte upprörda nu.

Permalänk
Medlem

Jag blir inte upprörd, alltid bra med olika tankar. Vart kan man köpa/lyssna på de högtalarna?

Förstärkaren är spikad men högtalarna är fortfarande en öppen fråga.

Skall försöka få tag i en beg. REL Strata II, det verkar vara en underbar sub.

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

Audiovector finns i Karlstad hos Pause Ljud & Bild. Rekommenderar verkligen att du lyssnar på dessa. Dom är även väldigt "flickvänsvänliga" och finns i ett antal olika färgval. Deras model K3 är en väldigt smäcker golvhögtalare. Trotts sin ringa storlek har den riktigt bra bas. Den finns i 3 varianter, standard, super och signature med pris på 8590-12690 kr.
Super -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=23594

Själv så kör jag med stativmodellen K1 Super, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=23591
som jag väggmonterat så det blir väldigt stilrent, dom hänger 6,5cm ut från väggen. Ljudet är otroligt stort för så små högtalare och måste lyssnas på för att förstås
Kör kombinerat med K-Sub Super http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=30827

Både K3 och K1 är gjorda för att stå nära bakväggen så dom är lätta att möblera, jämfört med B&W och Dali är dom rena drömmen att möblera. Man kan nog glömma att skruva upp ett par Dali stativare på väggen och få det att låta bra.

Om du skaffar standard nu så kan du senare uppgradera till högre nivå men jag rekommenderar att gå in på Super direkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burn
Sen att köra med 2307an är uteslutet, den har inte DTS HD och Dolby HD.

Jag vill minnas att de båda är bakåtkompatibla, dvs att om du inte hör någon skillnad eller behöver ännu fler ljudkanaler så finns inget egentligt behov av dessa HD-ljudformat så länge din receiver stöder DD samt "vanlig" DTS...

Fler ljudkanaler behöver du knappast, för även 2808 är väl "bara" 7.1?

Och ang. ljudkvalitet... Vad som hänt är att högre frekvenser kan återges p.g.a högre samlingsfrekvens, men dessa frekvenser som tillkommit ligger långt utanför det område där det mänskliga örat kan uppfatta ljud. Jag har alltså svårt att se hur man kan uppfatta att ljudet blir bättre eftersom man rimligtvis inte kan höra någon skillnad.

Jag kan alltså på intet sätt förstå varför man skulle vilja betala extra pengar för HD-ljud. Den enda anledningen är väl egentligen att man som prylgalning vill ha "det senaste och häftigaste".

Ang. antalet HDMI-ingångar så är det väl bättre (åtminstone ekonomiskt sett) att lägga några kronor på en HDMI-switch istället för tiotusentals kronor på några extra ingångar på receivern?

Permalänk
Medlem

Nja. Det där stämmer väl typ inte alls. De nya hd-formaten har högre bitrate. Jämför som exempel mp3 och cd-skiva.

Gamla Dolby Digital har en max bitrate på 640kbps men ligger för det mesta på dvd på 448kbps. Dolby Digital Plus har 3Mbps(klarar 6Mbps), Dolby TrueHD är ett lossless format som har en bandbredd på max 18Mbps. Sedan har vi DTS. Gamla vanliga DTS har en max bitrate på 1,5Mbps men ligger på dvd oftast på häften. Nya DTS-HD ligger på max 6Mbps på Blue-ray och 3Mbps på HD-DVD. DTS-HD Master Audio är ett lossless format som klarar upp till 24,5Mbps.

Gamla Digitala överföringarna via spdif och toslink klarar bara 1,5Mbps så nya formaten måste överföras antingen analogt(då måste ljudet kodas av i spelaren), eller digitalt via HDMI och antingen kodas av i spelaren och skickas till receivern som en PCM-ström, eller så skickar man signal som en bit-ström och låter receivern koda av ljudet vilket du alltså behöver en ny receiver med hdmi 1.3 och stöd för de nya formaten för.

Att vilja ha HD-ljud har inget med att vara prylgalen att göra. HD-ljud låter bra mycket bättre än gamla DD och DTS, med förutsättning att du har bra grejjer att spela upp det på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Nja. Det där stämmer väl typ inte alls. De nya hd-formaten har högre bitrate. Jämför som exempel mp3 och cd-skiva.

Jaså?
Åtminstone DTS-HD är bakåtkompatibelt enligt http://www.dtsonline.com/dts-hd/see-how-it-works.php

Sen är det faktiskt så att en förändring av samplingsfrekvens från 48kHz till 96kHz enligt samplingsteoremet medför att med 96 kHz kommer även frekvenser mellan 24kHz och 48kHz att kunna reproduceras.

Hör du ljud över 24 kHz?
I så fall är det bara att gratulera, för resten av jordens befolkning gör det inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft

Gamla Dolby Digital har en max bitrate på 640kbps men ligger för det mesta på dvd på 448kbps. Dolby Digital Plus har 3Mbps(klarar 6Mbps), Dolby TrueHD är ett lossless format som har en bandbredd på max 18Mbps. Sedan har vi DTS. Gamla vanliga DTS har en max bitrate på 1,5Mbps men ligger på dvd oftast på häften. Nya DTS-HD ligger på max 6Mbps på Blue-ray och 3Mbps på HD-DVD. DTS-HD Master Audio är ett lossless format som klarar upp till 24,5Mbps.

Gamla Digitala överföringarna via spdif och toslink klarar bara 1,5Mbps så nya formaten måste överföras antingen analogt(då måste ljudet kodas av i spelaren), eller digitalt via HDMI och antingen kodas av i spelaren och skickas till receivern som en PCM-ström, eller så skickar man signal som en bit-ström och låter receivern koda av ljudet vilket du alltså behöver en ny receiver med hdmi 1.3 och stöd för de nya formaten för.

Att vilja ha HD-ljud har inget med att vara prylgalen att göra. HD-ljud låter bra mycket bättre än gamla DD och DTS, med förutsättning att du har bra grejjer att spela upp det på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1982
Jaså?
Åtminstone DTS-HD är bakåtkompatibelt enligt http://www.dtsonline.com/dts-hd/see-how-it-works.php

Sen är det faktiskt så att en förändring av samplingsfrekvens från 48kHz till 96kHz enligt samplingsteoremet medför att med 96 kHz kommer även frekvenser mellan 24kHz och 48kHz att kunna reproduceras.

Hör du ljud över 24 kHz?
I så fall är det bara att gratulera, för resten av jordens befolkning gör det inte.

Det är bakåtkompatibelt så att spelaren kan göra om det till en "vanlig" DTS signal ja...

Spelar ingen roll ändå längre, beställde en Denon 3808 i går. Jag gick med i gruppköped på minhembio forumet.

Och det är inte bara funktioner som man betalar för när man går upp ett par klasser på en förstärkare. Alla komponenter är ofta av en finare kvallite och hela bygget är mera gediget. Efter att ha läst detta (http://www.hifiklubben.com/files/Test/Denon/DENAVR3808_hifine...) test bestämde jag mig för 3808 i stället för 2808, jag skall leva med denna förstärkare i kanske 10 år så då är det värt att lägga några kronor mera... eller mindre som det blev i detta fall. 11500 är 500 mindre än vad 2808 kostar i Sverige

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1982

Sen är det faktiskt så att en förändring av samplingsfrekvens från 48kHz till 96kHz enligt samplingsteoremet medför att med 96 kHz kommer även frekvenser mellan 24kHz och 48kHz att kunna reproduceras.

Hör du ljud över 24 kHz?
I så fall är det bara att gratulera, för resten av jordens befolkning gör det inte.

Vet inte varför du har snöat in på frekvenser. Jag har inte nämnt ett enda hertztal i mitt inlägg. Jag har har jämfört bitrate/komprimering mellan de olika formaten och påvisat att gamla DD och DTS är hårt komprimerade jämfört med de nya.

Permalänk
Medlem

Har själv lyssnat på skillnaden mellan DTS och DTS HD och det låter öppnare och mera dynamiskt med DTS HD, tänk en strumpa (modell ganska tjock) över högtalaren som tas bort med DTS HD

men nu har jag fått nya funderingar. När ett problem löses kommer det genast nya. Har ju som sagt beställt en 3808 men då är det högtalarna som trodde att jag var säker på men efter mycket forskande så har jag kommit fram till följande modeller

Dali Ikon 6
Dali Ikon 5
Dali Suite 2.8
Monitor Audio Silver RS6
Audiovector K3 Super
B&W DM683
B&W DM684
Audio Physic Yara Evolution

ligger alla i prisklass 10.000:- +/-

men flickvännen tycker fortfarande att det bara finns ett val och det är ikon 5:an eller stativare... måste fjäska ordentligt nu. får ta och köpa henne en ordentlig dusch-hörna. Ni vet ett sådant med ånga, radio och skit i

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

Fjäska? Det är väl bara visa vem som bestämmer?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

fog det fungerar bara inte så

B&W DM683 är välldigt tungdrivna tycker jag och låter inte lika bra tillsammans med din förstärkare om man jämför med ikon 6an men go for ikon 5!

billigaste i längden och då slipper du dusch hörnan just nu

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Hör och häpna, jag sa att jag skulle köpa nya högtalare och visade att jag skulle ha snäppet större än vad hon tyckte, det enda hon sa var jag bor också här, köp inte en svart...

Så nu blir det Dali Ikon 6:)

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

Grattis!

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Vet inte varför du har snöat in på frekvenser.

Det vet jag:
Därför att följande står på dtsonline.com som en av de stora grejerna med DTS-HD:
"Higher Sampling Frequency and Bit Depth"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Jag har inte nämnt ett enda hertztal i mitt inlägg. Jag har har jämfört bitrate/komprimering mellan de olika formaten och påvisat att gamla DD och DTS är hårt komprimerade jämfört med de nya.

DTS-HD är också kompirimerat, det är ju bara DTS-HD Master Audio som är okomprimerat.
Men det är klart, om Master Audio-varianten är den som blir standard på HD-media så köper jag ditt resonemang. Iaf ang ljudets kvalitet i ett lab - huruvida en vanlig människa i ett blindtest kan påvisa skillnaden låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1982
Det vet jag:
Därför att följande står på dtsonline.com som en av de stora grejerna med DTS-HD:
"Higher Sampling Frequency and Bit Depth"

Samplingsfrekvens har inget att göra med vilken frekvens vi kan höra. Samplingsfrekvens är den frekvens som använts vid samplingen, ex analogt till digital. Så högre vid sampling och du behåller mer "rätt" ljud från originalet när du överför det till digitalt. Prova gå ut i naturen och spela in fågelkvitter eller något liknande och använd en samplingsfrekvens på ex 22khz och prova sedan på ex 48khz så får du höra skillnaden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1982
DTS-HD är också kompirimerat, det är ju bara DTS-HD Master Audio som är okomprimerat.

Precis det jag skrivit tidigare.

Men nu glider vi bara mer och mer off-topic så vi kan lägga ner denna diskussion. Kan bara rekommendera dom som inte lyssnat på hd att göra det, men som jag sagt tidigare, kräver ju att man har utrustning för det.

Permalänk
Medlem

Är det någon där ute som kan rekommendera någon stans att köpa Dali Ikon utomlands för att spara någon krona (i EU)

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Samplingsfrekvens har inget att göra med vilken frekvens vi kan höra.

Nja. Se min utläggning nedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Samplingsfrekvens är den frekvens som använts vid samplingen, ex analogt till digital.

Eh... ja, självklart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Så högre vid sampling och du behåller mer "rätt" ljud från originalet när du överför det till digitalt.

Japp, det stämmer det också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Prova gå ut i naturen och spela in fågelkvitter eller något liknande och använd en samplingsfrekvens på ex 22khz och prova sedan på ex 48khz så får du höra skillnaden.

Exakt så är det!
Men...
Gör samma sak, men jämför 48 kHz och 96 kHz samplingsfrekvens istället, och plötsligt försvinner skillnaden för dina öron.

Det är ingenting konstigt med det. Jag vet inte hur systemtekniskt insatt du är, men det finns ett teorem som kallas för samplingsteoremet som innebär att man för att kunna reproducera frekvens F måste ha en samplingfrekvens på minst 2F. Alltså innebär i ditt exempel 22kHz att frekvenser upp till 11 kHz kan reproduceras korrekt, och då har man marginal till hörbarhetsgränsen. 48 kHz kan reproducera 24 kHz, och där är gränsen passerad... högre samplingsfrekvens är meningslös i den meningen att örat inte hör skillnaden.

Man brukar säga att hörbarhetsgränsen ligger runt ~20 kHz. Högre samplingsfrekvenser än 2*20 kHz = 40 kHz är således "onödigt".

Referens för att visa att jag inte bara hittar på det jag säger:
http://mathworld.wolfram.com/SamplingTheorem.html
och mer utförligt:
http://cnx.org/content/m0050/latest/
http://www.jhu.edu/~signals/sampling/Hz/index.html

Permalänk
Medlem

Nej man kan inte höra över 20khz men man kan "känna" det finns liksom med i musiken eller ljudet... det finns många högtalare som spelar upp till 30khz. Sacd och dvdaudio spelar långt över 20khz, samma sak med LP. även cd kan spela över 20khz om de är kodade i DTS. Vanligt cd ljud är "dött" över 22khz dvs helt tyst

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

Men att sampla ljud i 92khz betyder ju inte att man spelar in ljud som svänger i den frekvensen. Ljudet läses av i 92khz, alltså 92000 gånger/sekund. Du kan sampla en baston som liger på 30-50Hz i 92khz och det är fortfarande en baston, den är bara inspelad väldigt bra. Du kan spela in två likadana cd-skivor som återspelar ett register mellan 20-20 000Hz, men du gör det i olika samplingsfrekvenser och båda skivorna kommer fortfarande att spela upp 20-20 000Hz bara i olika kvalité.

Så åter igen. Blanda inte ihop samplingsfrekvens och frekvenser vi kan höra.

Jag är ganska väl insatt i Nyquistfrekvensen eftersom jag jobbat som ljudtekniker tidigare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Men att sampla ljud i 92khz betyder ju inte att man spelar in ljud som svänger i den frekvensen. Ljudet läses av i 92khz, alltså 92000 gånger/sekund.

Du har helt rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Du kan sampla en baston som liger på 30-50Hz i 92khz och det är fortfarande en baston,

Det är också sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
den är bara inspelad väldigt bra.

Nej.
Det är just det som är grejen: Det spelar ingen roll om du spelar in den i 100 Hz eller 100 MHz, den reproducerade signalen blir likadan (i fallet 30-50 Hz).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Du kan spela in två likadana cd-skivor som återspelar ett register mellan 20-20 000Hz, men du gör det i olika samplingsfrekvenser och båda skivorna kommer fortfarande att spela upp 20-20 000Hz bara i olika kvalité.

Javisst, men skillnaden märks bara fram till 40 kHz. Om skivan är inspelad i 48 kHz eller 96 kHz lär du inte märka.

Om du dock utför signalbehandling så kan dock en högre samplingsfrekvens minimera de distorderande effekterna. Men denna mastring görs i allmänhet INNAN man lägger musiken på en skiva.