"Monitor is going to sleep" efter några minuter in i Age of Empires III.

Permalänk

"Monitor is going to sleep" efter några minuter in i Age of Empires III.

Hej!
Jag har sedan nån dag tillbaka följande problem när jag spelar Age of Empires III: The Asian Dynasties:
(Jag bifogar den engelska text som jag postade på ett Age III-forum)

--------------------------------------

After 2-10 minutes into the game, the screen goes black, and the monitor displays the message "Monitor is going to sleep", and nothing (I've tried all the usual rituals: CTRL+ALT+DELETE, ALT+F4, ALT+TAB, CTRL+ESC, turn the screen off/on) brings the image back or enables me to turn the game off; I have to press the power button on the computer.
I've also noted that the sound of the game freezes up and sounds like "hack-hack-hack-hack" after the screen has gone black, implying that the problem is not with my monitor but with the game freezing up for some reason.

I've uninstalled the game and both expansions and reinstalled them, and also looked for updates (not found any). I've also installed the latest drivers for my graphics card (ATI Radeon 9800).
I had a theory that the graphics card is getting overheated, but some facts confuse me:
>I played Oblivion for an hour or so yesterday without problems, a game that should definitely be more challenging for the system (I don't have so very high graphics settings in Age III)
>Once, Age III froze when I was in the home city menu choosing some new home city cards, not exactly a part of the game requiring a lot from the system, I would think.

I use Windows XP Pro and my Power Settings are: Turn off monitor/Turn off hard disks/System standby - Never/Never/Never

--------------------------------------

Jag kan tillägga att jag har haft problem med att processorn överhettas innan (fixade det genom att köpa en ny fläkt) och då stänger datorn av sig och låter som en siren. Det gör den alltså inte nu, vilket får mig att tro att det är något annat, kanske grafikkortet, men som sagt finns det saker som förvirrar mig där.

Jag vore mycket tacksam för tips eller ideer!
/Andreas

Permalänk
Medlem

Har samma problem med alla spel, alla säger att det är grafikkortet. Prova byta kort och se om problemet kvarstår.

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk

Förklaringen fann jag när jag tittade på grafikkortet i datorn.

Det är nog det
Ska köpa ny fläkt snart.

Är det någon som förstår vad som har hänt?
På första bilden ser det ut som att en del av plasten har smält och bucklat sig, eller något.

Permalänk
Medlem

Det första man gör innan man gör en ny tråd här är att felsöka lite själv.

Det väll inte så svårt att hitta det där felet eller ?

Mvh

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Jag hade aldrig kunnat tänka mig att problemet med grafikkortet, om något, hade varit så här pass tydligt eller tillräckligt tydligt för att jag med mina begränsade hårdvarukunskaper skulle kunna se det, så att öppna datorn som en del av felsökningen var det låg prioritet på. Jag upptäckte detta när jag tänkte dammsuga i datorn lite. Lätt att vara efterklok med facit i hand du!

Permalänk

Var försiktig med dammsugningen, stöt inte mot några komponenter med munstycket, det bildas ganska mycket statisk elektricitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.